[WN] hoe hard/zacht is dit bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AprilRain

hoe hard/zacht is dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:48

ik zocht iets zachter dan curb bit met medium poort.
in de winkel hebben ze dit meegegeven

Afbeelding

kan iemand me er meer uitleg over geven aub?

DubbelFun

Re: hoe hard/zacht is dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:37

Ik zou dit ook een medium port noemen Haha!
Hoe ziet je 'oude' bit er uit ??

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:38

pjiew dit lijkt me een behoorlijk scherp bitje..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:44

Tsja 't wil nog wel 'ns verschillen per merk wat medium port is en wat low port is, deze kan wel doorgaan voor low port maar het is verstandiger het te vergelijken met je medium port aangezien sommige bitten met zo'n port ook voor medium port doorgaan. Haha!

Cyruss__ schreef:
pjiew dit lijkt me een behoorlijk scherp bitje..

Volgens mij vroeg ze om uitleg Knipoog , daarnaast staat dit op WN-TR, dit bit is bedoeld om op 1 hand mee te rijden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:40

Ik heb al es eerder plaatjes gegeven ter vergelijk...
Uiteraard is hard/zacht iets betrekkelijks, maar je kunt er van uit gaan dat een hogere boog 'scherper is dan een lagere, maar een héle lage of geen ook weer scherper is. Kortere shanks zijn zachter dan lange shanks. Rechte shanks zijn scherper dan gebogen shanks (dus een kort gebogen shankje zou beter zijn vergeleken met dit bit, wat ik persoonlijk behóórlijke scharen vind hebben).
Verder kun je nog naar de hoeking/ronding kijken van de tongboog. Als het scherpe hoeken zijn, zoals bij een correctional, is dat duidelijk weer scherper dan de vagere hoeken van het getoonde bit (maar het kan 'ronder). Ten slotte is een gebroken mondstuk in combinatie met scharen over het algemeen veel scherper dan een vast mondstuk.
Als je dus die regeltjes in acht neemt zou je zelf een milder bit moeten kunnen uitzoeken.

overigens.. gebogen is in dit geval ook relatief. Het gaat om het zwaardtepunt van het bit en wanneer het gaat inwerken. Je kunt nog zulke mooie slingers in de scharen leggen (zoals bij dit bit) als de ring waar de teugel aan zit recht of nagenoeg recht onder de ring voor het bakstuk zit, is dat het zelfde als een rechte schaar. Het gaat er om hoe ver de ring voor de teugel áchter de ring voor het bakstuk ligt. Deze afstand zorgt nl. voor een soort vertraging in de werking van het bit.
In deze scharen zitten flinke bochten, maar uiteindelijk ligt de ring vrij recht onder de andere ring... die bochten doen dus in wezen weinig. Staat leuk maar heeft nauwelijks tot geen functie...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:10

Die "bochten" worden volgens mij ook gebruikt bij paarden die de shanks beet pakken.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 20:42

op het kaartje staat low port ...
er staat verder op: slight gag effect, good for developping a soft mouth, for young to intermediate horse, light to moderate effect

daar rijd ik hem nu mee (op aanraden van omdat hij altijd uitbrak)

Afbeelding

ik probeer natuurlijk niet in z'n mond te zitten en pak m'n teugels enkel op als hij probeert uit te breken, voor de rest loopt hij eigenlijk met losse teugel en dit gaat (vind ik) super!
dus in feite is het meer een "nood"bit en voor m'n eigen veiligheidsgevoel ...maar dan nog natuurlijk

ik vraag gewoon raad omdat ik zelf maar al te goed besef dat het nog leuker kan voor m'n paard, maar hij moet natuurlijk wel reageren en dat doet hij niet op een snaffle als hij uitbreekt

dus tips altijd welkom

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:44

Het nieuwe bit heeft meer tongvrijheid.. kan over de hoogte slecht wat zeggen, verhouding van foto'is anders. Scharen van je oude bit zijn zachter.
Pest is echter dat je niet weet tot je uitprobeert of je paard dit fijner vindt of niet. Jij kunt nl. wel een bredere maar hogere tongboog nemen om hem meer tongvrijheid te geven. maar als dan voor zijn verhemelte (wat bij elk paard weer anders is) de boog te hoog wordt, kan'ie alsnog juist scherper inwerken. 't Ene paard reageert beter op inwerking op de lagen, de ander via 't verhemelte en de derde wil zo min mogelijk in z'n mond maar reageert wel goed op de werking van de kinriem/ketting... En dat zijn stuk voor stuk dingen die je gewoon moet uitproberen.
Daarom is het handiger om eens in de verzameling bitten van een trainer te mogen duiken om eerst eens wat te lenen voordat je zelf iets koopt. Tenzij je al precies weet wat je paard wel en niet prettig vindt.
't Zou maarzo kunnen dat jouw paard best ook goed op een snaffel reageert, als het maar de góede snaffel is. i.p.v. enkel gebroken bijv. een comfort snaffel van Myler, of een vast mondstuk... Kwestie van proberen dus. Maar waak er voor om niet steeds scherper te gaan. 't Probleem van niet accepteren van een bit ligt meestal in het feit dat het bit te schérp is... niet dat het te zacht is.
Succes er mee!

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 21:56

bedankt voor je uitleg!
ik ga in iig dit bit nog niet proberen (kan het nu nog terugbrengen Knipoog )
en gewoon hier en daar eens wat bitten ronselen op uit te proberen en te zien wat werkt en wat niet werkt!
dit bit neemt hij echt niet graag aan, z'n enkel gebroken snaffle bitje daarentegen geeft geen problemen.
dus gewoon uittesten is de boodschap!
ik ga er zeker proberen op te letten dat ik niet scherper ga Knipoog
bedankt!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:01

Houd er wel rekening mee dat je om goed uit te testen wel wat langer met een bit moet rijden... na 1 of 2 dagen weet je't meestal nog niet. Dan zal'ie zowiezo anders reageren maar een paard moet altijd wat wennen aan een bit. Probeer het dus echt een week of twee uit voor je een oordeel velt en weer een ander bit pakt.
Succes!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:04

Ik heb dit bit ook. Het is een low port hinged futurity bit en ik heb hem bij Arthur gekocht als zijnde het meest vriendelijke bit met shanks dat er zou zijn. Op de foto lijken de shanks vrij lang, die van mij is in het echt een stuk korter:

Afbeelding

Het lijkt vrij scherp, maar door de flexibiliteit van het mondstuk waardoor de shanks afzonderlijk van elkaar bewegen krijg je niet het "notenkrakerseffect".
Mijn paard heeft een heel gevoelige tong, verhemelte en lagen. Dit bit ontziet die plekken en geeft heel veel rust in zijn mond. Ik rijd hem op dit bit en mijn dochtertje van negen rijdt hem op een dubbelgebroken snaffle en ik merk niet dat hij hard in de mond zou zijn geworden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:14

OH, zo valt het idd mee met de lengte van de scharen.
Wat ik ook nog vergeten was te vertellen is dat de afstand tussen mondstuk en bakstukring ook bepalend is voor de scherpte. Simpel gezegd, hoe langer die afstand, hoe scherper de inwerking van de kinriem (grotere hefboomwerking). Bij dat nieuwe bit is die afstand heel klein, dus werkt'ie mild op de kin.
En als je dan de hoogte van de boog vergelijkt met de bakstukringen, dan valt de hoogte idd ook mee denk ik. Al met al dus een redelijk vriendelijk shankbit (allervriendelijkst wil ik niet zeggen, hangt dus mede van de mond van je paard af en er zijn nog wel een paar milde shankbitten te vinden).

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 08:43

aah ik heb mijn bit ook bij Arthur's gekocht Knipoog
ik ga het iig eens uitproberen, er zijn vast wel mensen in de buurt die m'n bit anders willen overnemen!
het zal idd van paard tot paard afhangen.
ik ben benieuwd!!
nogmaals bedankt voor de tips en uitleg, hier heb ik echt wat aan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:53

Nieuw bit:
Afbeelding
Oud bit:
Afbeelding

Ik ben het niet met Francis eens waar zij zegt dat de scharen van je oude bit zachter zijn. Ze zijn korter, en werken daardoor eerder 'direct' in dan een langere schaar.

Er zit een aantal wezenlijke verschillen in je bitten.

Mondstuk:
Het oude bit heeft een lagere en kleinere poort dan je nieuwe, dus je nieuwe bit werkt minder in op de tong dan je oude. Het oude werd door de tong gedragen, het nieuwe iets meer door de lagen. Wat scherper is? Ligt er aan waar je paard gevoeliger op reageert Haha! Ik zou zeggen dat de lagen gevoeliger zijn voor een stuk metaal dan een dikke zachte tong.

Bevestiging aan bakstuk:
Is bij je oude bit langer dan bij je nieuwe, dus het oude werkt meer in op het kopstuk van je hoofdstel achter de oren, omdat je een ander kantelpunt hebt. Hierdoor kantelt het bit in de mond ook verder door, waardoor meer druk op de mondhoekjes uitgeoefend wordt.

Scharen:
Een langere schaar heeft een grotere zwaai te maken voordat je 'direct' mondcontact hebt. Dat is dus vriendelijker. MAAR het contact DAT je dan hebt als je echt in contact bent, is door de grotere hefboom wel harder. Dat is dus een afweging die je moet maken... Met een langere schaar heeft je paard bij het oppakken van de teugel meer tijd om na te denken voordat je 'm écht ongemak/"pijn" bezorgt. Met een kortere schaar is die tijd een stuk minder, maar het ongemak/"de pijn" iets milder.

Mijn persoonlijke mening is dat je nieuwe bit 'zachter' is dan je oude bit. Mijn persoonlijke voorkeur zou ook bij je nieuwe bit liggen. Maar dat komt ook doordat ik mezelf een vrij lompe ruiter vind (ik blijf de neiging houden om te snel en te hectisch op te pakken bij correcties), waardoor ik graag iets meer tijd genereer voordat mijn bit direct inwerkt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:05

Eigenlijk zijn we't dus wel eens Sonja want dat vertelde ik eigenlijk ook al. Wat lengte van scharen betreft is dat ook wat ik bedoelde... grotere hefboom dus 'scherper' inkomen maar door de lengte wel met wat meer vertraging... alleen.. net wat jij al zegt.. in de meeste gevallen komt een ruiter dusdanig groot in dat die vertraging eigenlijk altijd te niet gedaan wordt. Vandaar dat ik toch in de meeste gevallen voor een kortere gebogen schaar zou gaan, tenzij je een super ervaren trainer bent die 'op de pinken' kan rijden...
Maar volgens mij zijn we't verder helemaal met elkaar eens Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:21

Francis schreef:
in de meeste gevallen komt een ruiter dusdanig groot in dat die vertraging eigenlijk altijd te niet gedaan wordt. Vandaar dat ik toch in de meeste gevallen voor een kortere gebogen schaar zou gaan, tenzij je een super ervaren trainer bent die 'op de pinken' kan rijden...

Nee ben ik het nog niet met je eens. Ik zou de kinriem wat losser doen om NOG meer tijd te winnen en TOCH voor de langere (langzamere) schaar gaan.
Korte schaar doet het paard eerder zeer dan langere.

Ik zie liever een ervaren trainer met babyshanks rijden dan een ruiter die net over is op shanks. Dan ga ik liever voor een grotere gebogen schaar met zo zacht mogelijk mondstuk, zodat het langer duurt voordat 'ie z'n paard raakt.

Maar daar zijn de meningen over verdeeld hoor.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:54

Ja, dan vertraag je de werking van de kinriem, maar nog niet die van het mondstuk zelf.. Ik denk dat 't gewoon per paard en ruiter kan verschillen. Scherpte van een bit blijft tenslotte een relatief ding en ligt uiteindelijk aan de hand van de ruiter.
We zijn 't er in ieder geval over eens dat het nieuwe bit milder is dan het oude..

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 21:46

heb het vandaag voor de eerste getest... niet echt doorgereden alleen wat stap en jog, maar hij reageerde goed. hiermee wil ik zeggen: niet zo hevig en "pijnlijk" als dat oude bitje
we zullen zien wat het zegt binnen een aantal weken