Welke onderlegger moet ik hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welke onderlegger moet ik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 20:53

Mijn paard heeft een ontzettende gevoelige rug. Er hoeft maar iets een mm verkeerd te liggen. En ze gaat al lopen bokken, springen en hupsen. Ik wil dit zoveel mogelijk voorkomen. Zo komt er een nieuw op maat gemaakt zadel (door een goede zadelmaker aangemeten) en laat ik hem om de 6 a 8 maanden controleren op de ligging.
Maar graag zou ik toch nog iets onder mijn zadel willen hebben dat de rug goed beschermt en nog extra de druk verdeeld. Uiteraard laat ik het zadel daar ook op aanpassen. Maar wat is daar nu geschikt voor?
Ik zat zelf te denken aan een zadelvormig wol shabrak. Zo'n ding die veel mensen voor de sier op het dekje onder het zadel hebben liggen maar ook zit te denken aan zo'n zadelvormige dat ik niet een extra dekje eronder hoef te doen. Of kan ik beter een gelpad gebruiken met van die 'kamertjes' met gel?
Kortom wat kan ik het beste gebruiken naast een goed passend zadel om de rug te beschermen?

Horsea_nl

Re: Welke onderlegger moet ik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:11

ik vind zo'n bonte onderlegger eerder voor de sier, een gelpad lijkt mij veel fijner en zachter voor het paard. en daardoor gaat het zadel niet anders liggen. ik zou eventueel een gelpad eronder leggen Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:58

Ik zou geen geldpad gebruiken, daar gaat het zadel duidelijk anders van liggen. Mijn ervaring was dat het niet meer stabiel lag en ging schuiven. Heb daardoor ook een flinke smak gehad doordat het zadel vreselijk schoof.

Ik zou gaan voor een shabrak met lamsvel, zadelvormig. Deze hebben o.a. ooteman en divoza te koop. Volgens mij verdeeld dit de druk erg goed, zeker wanneer het warm word onder het zadel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 22:27

Roelke_ schreef:
Ik zou geen geldpad gebruiken, daar gaat het zadel duidelijk anders van liggen. Mijn ervaring was dat het niet meer stabiel lag en ging schuiven. Heb daardoor ook een flinke smak gehad doordat het zadel vreselijk schoof.

Citaat:
Ik zou gaan voor een shabrak met lamsvel, zadelvormig. Deze hebben o.a. ooteman en divoza te koop. Volgens mij verdeeld dit de druk erg goed, zeker wanneer het warm word onder het zadel.

Die bedoelde ik inderdaad. Dan hoef ik er ook niet een extra shabrak onder te leggen. En ben ik ineen keer klaar.

Over de normale gelpads hoor ik slechte dingen. Waar de kussens drukken op de gelpad zou de gel wegvloeien en op een ander punt gaan stapelen waardoor je juist extra druk krijgt.
(uitleggen is niet mijn sterkste kant)

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:39

ook neemt een gelpad geen vocht op, een lamsvel bontonderlegger daar in tegen wel. ik zou idd ook voor een bontonderlegger gaan.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:04

Ik heb bij 1 van onze merries ook zo'n bontshabrak onder het zadel, zij reageert net als jouw merrie en met dit shabrak loopt ze heerlijk. Echt een aanrader.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:08

Ik heb zelf al een beetje gekeken naar de bontshabrakken. Maar welke moet ik dan hebben. Ik wil absoluut wel een 'goede' echte. Dus geen kuntsbont. Maar dan heb je nog de verschillen merino, lamsvel, en met bont ingeweven. Is de lamsvel het beste?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:47

Ik heb ook zo'n gevoelig paard en ben met een bontshabrak gaan rijden, omdat een bonte tussen het zadel en shabak geen zin en waarde heeft, en het neemt zweet goed op, verdeelt de druk etc.
Ik heb een Mattes, en merk heel veel verschil met rijden, mijn paard reageerde ook overal op, en het is een stuk minder geworden, ze ontspant nu veel sneller.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:50

felicity schreef:
Ik heb zelf al een beetje gekeken naar de bontshabrakken. Maar welke moet ik dan hebben. Ik wil absoluut wel een 'goede' echte. Dus geen kuntsbont. Maar dan heb je nog de verschillen merino, lamsvel, en met bont ingeweven. Is de lamsvel het beste?

Lamsvel idd. Ja
Van Mattes, d'r is een site waar je die kunt kopen maar ik weet even niet meer welke.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:50

als je een echt goede wil hebben, van goed lamsvel moet je voor een van Christ gaan
stervensduur maar zo ontzettend goed van kwaliteit
heb ze wel eens gezien, maar waar kan ik je niet vertellen
miss weet iemand anders hier op bokt het wel

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:58

Lamsvel is inderdaad goed. Daarnaast heb ik goede ervaring met flexquality die maken pads van spul wat in de gezondheids zorg wordt gebruikt tegen doorliggen. Ook heel fijn voor gevoelige ruggetjes Knipoog Verder is het misschien een idee om toch eens kritisch naar de rug van je paard te laten kijken als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk.

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:33

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:38

Die van ooteman is ook echt lamsvel en in de aanbieding van 150,- voor 100,-. Deze heb ik ook gehad, helaas pastte die toentertijd niet goed onder mijn Isabell Werth zadel. Superfijn shabrak, echt een aanrader.

http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=884