Dubbelgebroken bitjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helliepel

Dubbelgebroken bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 19:43

Ik heb een dubbelgebroken bit met een plat tussenstukje en één met een rond tussenstukje... Vraag ik mij af: wat is het verschil? Ligt het ene aangenamer in de mond van het paard dan het andere of rijdt het zachter ofzo... ?

Legt mij iemand het verschil uit? Bloos

Thanks!

Kan zijn dat hier al een topic over bestaat, maar ik heb naar een aantal pagina's gekeken, en niet direct deze vraag gevonden...

_Nicky

Re: Dubbelgebroken bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:04

Een plat middenstukje werkt wat scherper op de tong in dan een bol stukje.
Mijn paard loopt beter op een bol stukje dan een platte.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:22

Een plat middenstuk dat (als je het plat op tafel hebt gelegd) van bovenaf gezien breed is, is het scherpst, dan komt het bolle middenstuk en dan een plat middenstuk dat van bovenaf gezien smal is (dus van tafelhoogte gezien breed). Ik zal even voor voorbeelden kijken.

Edit:
http://www.moondance-store.com/images/p ... 130018.JPG zal breed op de tong zijn. Dus smal van bovenaf.
http://www.bnbsaddlery.com.hk/bits_images/full2.jpg zal smal op de tong zijn. Dus breed van bovenaf.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:31

Bedankt!

Maar een plat stukje ligt dus niet per sé onaangenaam in de mond? Het werkt gewoon iets scherper in? Dus als je zacht bent met je hand merkt het paard geen (groot) verschil?

Alleszins al bedankt voor het antwoord!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:36

Dat ligt helemaal aan het paard zelf, wat het paard het prettigst vindt.
De mijne reageert vrij heftig op een plat stukje, nu ze eenmaal op een bol stukje loopt. Het is denk ik een kwestie van uitproberen. Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:38

Dat klopt. Het is ook flink zoeken altijd naar het juiste bit. Probeer beide eens in de buurt te lenen. (alleen als het de juiste maat is, te groot geeft bij dubbelgebroken al snel een probleem omdat de scharnieren dichter bij de mondhoeken liggen.)