Zadelprobleem wie helpt ons!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Zadelprobleem wie helpt ons!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:02

Tja,, ik heb duidelijk 1 groot probleem met mn zadel...

Wie helpt mij en mn paard aan informatie..

Het verhaal..

Ik heb een kieffer wien de luxe prof, medium boom(5 jaar oud)

dit is mn paard (4 jaar 1.68m)op foto nog onbeleerd
Afbeelding

Inmiddels 7mnd onder zadel en NU ziet hij er zo uit
Afbeelding

Om even een indruk van zijn bouw te krijgen Knipoog

Het probleem:

Zadel past waarscheinlijk niet//niet meer..
Punten..
Dekjes schuiven er onderuit(zelfs als ze met lussen vastzitten,,en dekje hoog in kamer getrokken)
Paard beweegd niet voluit
Met zadel aankomen loopt hij al te draaien
Aansingelen gaat zijn hoofd richting mij(nog zonder te bijten,,maar toch)

Nu is er al 3x een erkend zadelmaker bij geweest(hyposport wijchen) en heeft 1x zadel meegenomen en volledig opgevuld,,dat was echt nodig..hij heeft hiervoor ontzettend veel tijd en moeite gedaan om zadel naar mijn paard zn rug op te vullen/aan te passen..

Daarna is hij nog 2 x thuis geweest om aanpassingen te doen omdat het zadel gewoon niet goed lag...

Na de 2e keer moest ik gaan rijden met zadel(zonder dekje) hij heeft wederom WEER de tijd genomen en alles nauwkeurig bekeken..

Volgens hem ligt het zadel 100% goed,,,

Klappert niet
Schuift niet
Ruimte bij schoft
Onder kamer door kunnen kijken
schoudervrijheid
zadel NIET op te tillen achterkant onaangesingeld.
Paard loopt/beweegt vrij met zadel(IK DENK DAAR ANDERS OVER)

en nog zoveel meer punten..

ECHTER luister ik liever naar mn paard,, en mijn paard laat mij toch echt wel weten dat het NIET lekker ligt...
Ook is zn rug erg gevoelig als ik het aanraak,, zakt helemaal in elkaar,, dekje vertoont na het rijden plekken waar GEEN afdruk zit..

WIE OHW WIE kan ons vertellen wat ik kan doen voor mn paard..

Een ander zadel,,,
Een ander ERKEND zadelmaker laten komen??maar wie(in buurt arnhem)

hier een foto van zadel op mn paard
Afbeelding

Ik hoop dat iemand ons kan helpen...

Overigens rij ik NIET meer met dit dressuurzadel,, maar met mn springzadel,, waar mijn paard DUIDELIJK heel anders onder loopt en reageerd.. Knipoog

Lenneke_

Re: Zadelprobleem wie helpt ons!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:08

Misschien kan je beter eerst de rug na laten kijken en dan op zoek gaan naar een ander zadel. Het kan natuurlijk goed dat er in de rug ook iets niet lekker zit doordat het vorige zadel niet goed lag.
Ik weet een hele goede zadelmaker, alleen zit die niet in de buurt van Arnhem

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:15

Lenneke_ schreef:
Misschien kan je beter eerst de rug na laten kijken en dan op zoek gaan naar een ander zadel. Het kan natuurlijk goed dat er in de rug ook iets niet lekker zit doordat het vorige zadel niet goed lag.
Ik weet een hele goede zadelmaker, alleen zit die niet in de buurt van Arnhem

Rug was inderdaad erg pijnlijk geworden DOOR dat zadel,,,

Is nu(omdat ik met ander zadel rij) helemaal goed hersteld,,(zegt genoeg over dressuurzadel Huilen )

Als je iemand weet hoor ik het graag,, wil tenslotte wel het beste voor mn paard Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:16

Waar ik hele goede ervaring mee heb ik Country Mill uit Nijkerk. Je zou natuurlijk altijd kunnen vragen of ze ook naar Arnhem komen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:16

Misschien kun je een keer een andere zadelmaker er bij halen? Kijken wat die er van zegt. Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:20

even de rug laten rusten .... als jij constant druk hebt op bepaalde spieren dan gaan die zeer doen. die moeten zich toch eerst herstellen wil het zadel weer pijnloos liggen. wie weet helpt het masseren van de rug zodat er net wat meer doorbloeding mogelijk is.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:23

KsVrPy schreef:
Misschien kun je een keer een andere zadelmaker er bij halen? Kijken wat die er van zegt. Lachen

Dat ben ik ook ZEKER van plan,, MAAR hpo wijchen is ook erkend en zeker een hele goeie hoor??

Daarom vind ik het ook zo moeilijk allemaal,, die man geloof ik op zn woord,, MAAR mn paard weet het echt wel beter,,en die kan helaas NIET praten,, maar je merkt het gewoon aan het beestje dat het NIET goed ligt Huilen

Ik heb er al 200euro aan uitgegeven,, probleem kan misschien wel heel simpel zijn,, MAAR kan ook maar zo dat het model kieffer hem gewoon niet goed ligt,, en dat ik aan ander merk(dus ander model boom) moet hebben..

Kieffer is rechter qua model als weer een kentaur,, snap je het nog?? Tong uitsteken

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:25

zazoeyou schreef:
KsVrPy schreef:

Dat ben ik ook ZEKER van plan,, MAAR hpo wijchen is ook erkend en zeker een hele goeie hoor??

Daarom vind ik het ook zo moeilijk allemaal,, die man geloof ik op zn woord,, MAAR mn paard weet het echt wel beter,,en die kan helaas NIET praten,, maar je merkt het gewoon aan het beestje dat het NIET goed ligt Huilen

Ik heb er al 200euro aan uitgegeven,, probleem kan misschien wel heel simpel zijn,, MAAR kan ook maar zo dat het model kieffer hem gewoon niet goed ligt,, en dat ik aan ander merk(dus ander model boom) moet hebben..

Kieffer is rechter qua model als weer een kentaur,, snap je het nog?? Tong uitsteken

Kan best. Ja Heb zelf een Kentaur. Knipoog

Van welk merk is je springzadel dan?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:28

shadowflower schreef:
even de rug laten rusten .... als jij constant druk hebt op bepaalde spieren dan gaan die zeer doen. die moeten zich toch eerst herstellen wil het zadel weer pijnloos liggen. wie weet helpt het masseren van de rug zodat er net wat meer doorbloeding mogelijk is.

De rug heeft 3 weken rust gehad alvorens ik het weer probeerde met het EEN zadel,, nou ik dressuurzadel erop gelegd,, na 5 minuten rijden was het weer feest...
Weer paar dagen rust gegeven, en inderdaad gemasseerd,,

Nu rij ik met br jos lansink,, maar meneer heeft nergens meer last van,,dressuurzadel leg ik er echt niet meer op..
Ligt echt aan dressuurzadel,,

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:29

Wat gebeurt er dan als je je dressuurzadel er op legt? Heeft het nooit goed gelegen?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:33

Ik zou er een andere zadelmaker naar late kijken.
ikzelf heb hele goede ervaringen met drunens ruiterhuis in drunen (www.drunensruiterhuis.nl) en ik heb op dit moment daar een anatomica zadel gekocht omdat die het beste op mijn paard lag (ze komen aan huis zadels passen/ aanpassen)
www.anatomica.nl meerdere mensen hier hebben dit zadel en zijn erg tevreden over de bewegingsvrijheid en goede pasvorm van dit zadel

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:37

KsVrPy schreef:
Wat gebeurt er dan als je je dressuurzadel er op legt? Heeft het nooit goed gelegen?

Als ik hem erop zou leggen,, dan gaat hij eerst draaien,, daarna als hij erop ligt draait hij zijn hoofd naar mij toe en weer terug,, en weer naar mij toe,,alsof hij zeggen wil: ligt niet lekker baasje..

ALS ik hem wil aansingelen,, dan wordt hij wel boos,,en draait hij naar mij toe met zn hoofd en oren plat(bijt net niet)..

Dat zegt genoeg toch??

Bovenstaande doet hij zowel MET als zonder dekje

Laatste keer dat ik dat zadel heb geprobeerd was 8 april(zie foto) toen had hij hem 5 minuten op en begon hij weer onder mij vandaan te rennen ,, na afstappen had hij weer gevoelige rug..

Rij nu sinds 2 maanden met jos lansink,, NERGENS last mee ,, en super lopen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:25

In ieder geval nu niet meer met je dressuurzadel rijden. Het klinkt alsof je het goed hebt aangepakt, met rust geven, masseren en een ander zadel.

Ik zou in ieder geval een andere zadelmaker laten komen, als je je dressuurzadel nog wil gaan gebruiken. Misschien is het een beter idee om eerst een poosje met je springzadel verder te rijden tot je paard een beetje is uitgegroeid, anders blijf je aan de gang met aanpassen van je dressuurzadel. Je springzadel moet uiteraard wel blijven passen.
Op de onderste standfoto lijkt het ook alsof je paard naast de schoft weinig bespiering heeft. Dat kan komen doordat de boom van je zadel te smal is. Wellicht is dat de reden dat je paard kort loopt met het dressuurzadel op.

Ik zou het eens goed na laten kijken door een goede zadelmaker, deze meneer van de Hypo ziet kennelijk niet waar het fout gaat...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:19

Zelf zou ik denk ik niet meer door modderen met dit zadel.

Je hebt er al behoorlijk wat geld ingestoken en de zadelmaker al flink wat tijd en je blijft met problemen zitten.

Voor mij is ook duidelijk dat het zadel gewoon niet wil passen.

Je BR ligt goed waarom probeer je daar niet eens een dressuur model van. Kieffers zijn goede zadels dus die kun je wel inruilen.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 22:38

Ik had vandaag het dressuurzadel nog eens opgelegd Huilen LET OP ALLEEN OPGELEGD!! Bloos

Ik heb alle punten nog eens nagekeken,,

Wat mij NU pas opvalt,, is dat ALS je met je hand van de kamer uit naar beneden wilt glijden,,, je vast komt te zitten,,

Normaal moet je van boven naar beneden VLOEIEND met je hand erdoorheen kunnen glijden ZONDER druk te voelen..
Nou bij mijn zadel voel ik dus flinke druk op hoogte van de takken...

Kortom GEEN schoudervrijheid,, en hoogstwaarscheinlijk dus een TE smalle boom...

Toch raar eigenlijk he??hoe kan dan in godsnaam het dekje eronderuit schuiven als alles daar zo knel zit.. Verward

ZN scapa dekje schoof eronderuit,, maar ook de anky pad,, en de hh suede pad,, ik snap er niets meer van hoor.. echt niet...

Wel weet ik dat het zadel JUIST van voren was bijgevuld.. en midden ook,, achter niets,, omdat hij daar vol zit

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 00:47

ik denk dat je zelf het antwoord wel weet.
weg met dat zadel,niet mee door modderen maar inruilen bij een andere zaak.
juist bij te smalle zadels willen de dekjes nog wel eens plooien of wandelen,dus zo raar is het niet.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:44

Theo kevenaar arnhem kan kiefers helemaal passend maken op paarden, als dit van belang is.. is er verder niks anders met het zadel ? kapotte of beschadigte boom ?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 17:04

El_Beauty schreef:
Theo kevenaar arnhem kan kiefers helemaal passend maken op paarden, als dit van belang is.. is er verder niks anders met het zadel ? kapotte of beschadigte boom ?

Nee zeg alsteblieft,, niks mis mee,, zadel is ook pas 5 jaar oud..

Ben al bij theo geweest,, model zadel ligt mn paard gewoon niet goed,,ieder opbouw van merkzadel is anders,, kieffer loopt TE recht zeg maar..
Kon hem ook al inruilen op ander zadel,, maar mijn besluit staat vast,,ik hou het voorlopig even bij mn springzadel,, en zie straks wel weer verder..

Ik heb zadel ook te koop staan nu,,ik ga hier niet verder mee,,..

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:06

Kijk ook eens of de boom recht licht.. wij hebben namelijk een zadel gehad waar de boom een stuk naar links zat, maar in lange tijd nooit niet opgevallen!! Heel erg stom dus.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:07

Heel verstandig Lachen succes met een eventueel nieuwe aankoop

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 17:11

Cyruss__ schreef:
Kijk ook eens of de boom recht licht.. wij hebben namelijk een zadel gehad waar de boom een stuk naar links zat, maar in lange tijd nooit niet opgevallen!! Heel erg stom dus.

Nee hoor?? helemaal recht..

Zadel is daarop al verschillende keren nagekeken,, en gister ook weer + boom en kussens etc...

Zadel mankeerd niets,, het blijkt hem puur in de opbouw te zitten,, mn paard zal geen enkele kieffer passen omdat deze TE recht zijn..

Ik rij voorlopig even met mn springzadel,, daar kan ik ook heerlijk op dressuren,,