hoe een zadel aanmeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

hoe een zadel aanmeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 22:28

hi,

Kan iemand mij advies geven hoe ik een nieuw zadel aan moet meten. Er is een verschil tussen de maat van
het paard en je zitgedeelte wat gemeten moet worden. Hoop dat iemand mij goed advies kan geven

Er heeft ooit een goed artikel in Bit gestaan hierover. Ik hoop dat iemand mij dat kan mailen.

Prettig weekend verder

Francescalex Knipoog

MISTRAL94

Re: hoe een zadel aanmeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:45

Een goede zadelmaker laten komen die ervoor geleerd heeft?
Ik zou me er zelf niet aan wagen Knipoog

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 22:49

de reden waarom ik het wil weten is dat iedere verkoper kan je iets wijsmaken maar ik heb altijd zo iets van Vertrouwen is goed Controle is beter. Als je zelf enigzins weet hoe het werkt dan heb je zeker geen miskoop

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:00

Even algemene informatie.

Het zadel moet niet/zo min mogelijk op de schouder liggen, dit beperkt een paard in zijn vrijheid.
Als het zadel op zijn diepste punt ligt, moeten de stijgbeugels recht naar beneden hangen.
Bij de schoft moet je ruimte overhouden. (de gehele ruggegraat moet vrij blijven.)
Je hand moet als het zadel aangesingeld is lang de knie wrongen kunnen.
Zelf voel ik ook altijd al ik er op zit hoeveel ruimte er nog over is in de kamer en of ik mijn hand nog langs de schouder kan halen.

Maar het belangrijkste, kijk naar je paard!!!
Als een paard niet meer voorwaarts is, bokt, stijgert, met zijn hoofd schud... kijk dan eerst naar het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:09

francescalex schreef:
de reden waarom ik het wil weten is dat iedere verkoper kan je iets wijsmaken maar ik heb altijd zo iets van Vertrouwen is goed Controle is beter. Als je zelf enigzins weet hoe het werkt dan heb je zeker geen miskoop

Heb je topic even getemd, deze lijkt me beter te passen in het forum 'Harnachement'.

Slim dat je van tevoren vast tips vraagt. Helaas zijn er inderdaad zadelverkopers genoeg, die het niet zo nauw nemen met het aanmeten. Zelf kan ik aardig goed zien of een zadel goed ligt of niet, maar toch heb ik bij de aankoop van mijn zadel een onafhankelijke zadelmaker om advies gevraagd (hij was dus niet de verkoper van het zadel). Een goede zadelmaker kan namelijk niet alleen zien of een zadel goed ligt, maar weet bijvoorbeeld ook of het zadel in kwestie op een later tijdstip nog goed aan te passen is.

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:46

elke ruiter sport zaak heeft een pas service en nemen vele zadels mee

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:51

Door een goede zadelmak, een die niet alleen verstand heeft van zadels, maar ook verstand heeft van de bouw van je paard.