welk bitloos hoofdstel is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

epidaure

welk bitloos hoofdstel is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 21:05

Hoi,

Ik ben al heel wat topics afgegaan maar niet gevonden wat ik aan het zoeken was.. Zal wel weer aan mij liggen Pling
Ik ben een aantal maanden na het rijden eens op mijn paard gekropen met een touwhalster en een touw, gewoon om uit te stappen... Mijn paard leek dit heel leuk te vinden en liet dadelijk zijn hoofd zakken, ontspande heel fijn en dus ben ik dit meer beginnen doen. Meestal eerst 20 minuutjes dressuur met hoofdstel en daarna zonder. Nu blijkt dat hij dit fijner vindt en er beter mee wilt werken zou ik voor minstens 75 % van de tijd willen overstappen naar bitloos rijden maar daar vind ik een gewoon touwhalster niet zo geschikt voor. aangezien ik maar met 1 touw rij heb ik zelden druk op het halster staan en lijkt me dit niet echt nodig.
Nu wil ik dit ook gebruiken op wat jongere paarden en moet er dus een goed stuur opstaan en toch een beetje een rem...
Een hackemore zie ik helemaal niet zitten en een crb lijkt me het eenvoudigst om op over te stappen maar voor de rest ken ik er weinig van. Vandaar ook mijn vraag:
Welk bitloos hoofdstel is het meest geschikt (om recreatief/dressuurmatig) te rijden en is niet te duur? Liefst niet te sterk inwerkend maar ik moet toch voldoende te zeggen hebben...

Alvast bedankt!

Dabo

Re: welk bitloos hoofdstel is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:30

Ik heb zelf sinds kort een Emiel Voest achtig hoofdstel. Ik heb me laten vertellen in de ruitershop dat je daar ook uitstekend dressuur mee kan rijden! Maar ik heb het hoofdstel online gekocht (stuk goedkoper)
Het is van een biothane soort, en kruist onder de kin, dus niet achter de oren. Ik rijd er recreatief mee, als ik 'train', rijd ik wel gewoon met bit. Haha!

Als je een foto wilt zien geef je maar even een gil. Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:49

Kijk is in dit topic met bitloze optomingen:
viewtopic.php?f=117&t=605940

Ik heb met een touwhalster gereden, van de ruitersportshop (staat ook in dat topic) en de Marylot Sidepull, Sidepull bevalt het beste.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:59

Hmm hier ben ik ook benieuwd naar, vooral omdat ik en mijn pony ook bitloos gaan rijden, wat is dan het beste om mee te beginnen zegmaar?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:01

Somebitch schreef:
Hmm hier ben ik ook benieuwd naar, vooral omdat ik en mijn pony ook bitloos gaan rijden, wat is dan het beste om mee te beginnen zegmaar?

Dat verschilt echt per paard en ruiter, is een kwestie van uitproberen. Je kunt een touwhalster of CRB bestellen, kost zo'n 8 euro.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:10

Ik heb een touwhalster, maar om nu alle bitloze optomingen te gaan kopen..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:15

Als het touwhalster niet bevalt en je wilt bitloos blijven rijden, zul je toch wat anders moeten kopen. Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:18

Ja maar ik heb nog nooit met het touwhalster gereden en ook nog nooit bitloos gereden vandaar dat ik vraag waar je dan het beste mee zou kunnen beginnen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:24

Hoi ,

Op www.bitloosrijden.nl vind je alle info die je nodig hebt.
Je kunt ook een keer een hoofdstel thuis testen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:28

Somebitch schreef:
Ja maar ik heb nog nooit met het touwhalster gereden en ook nog nooit bitloos gereden vandaar dat ik vraag waar je dan het beste mee zou kunnen beginnen.

Probeer dan eerst is je touwhalster uit en kijk hoe dat bevalt. Knipoog Als je dat al hebt, is dat het handigste, bij sommige mensen bevalt het touwhalster namelijk het beste.