Ik ben al heel wat topics afgegaan maar niet gevonden wat ik aan het zoeken was.. Zal wel weer aan mij liggen
Ik ben een aantal maanden na het rijden eens op mijn paard gekropen met een touwhalster en een touw, gewoon om uit te stappen... Mijn paard leek dit heel leuk te vinden en liet dadelijk zijn hoofd zakken, ontspande heel fijn en dus ben ik dit meer beginnen doen. Meestal eerst 20 minuutjes dressuur met hoofdstel en daarna zonder. Nu blijkt dat hij dit fijner vindt en er beter mee wilt werken zou ik voor minstens 75 % van de tijd willen overstappen naar bitloos rijden maar daar vind ik een gewoon touwhalster niet zo geschikt voor. aangezien ik maar met 1 touw rij heb ik zelden druk op het halster staan en lijkt me dit niet echt nodig.
Nu wil ik dit ook gebruiken op wat jongere paarden en moet er dus een goed stuur opstaan en toch een beetje een rem...
Een hackemore zie ik helemaal niet zitten en een crb lijkt me het eenvoudigst om op over te stappen maar voor de rest ken ik er weinig van. Vandaar ook mijn vraag:
Welk bitloos hoofdstel is het meest geschikt (om recreatief/dressuurmatig) te rijden en is niet te duur? Liefst niet te sterk inwerkend maar ik moet toch voldoende te zeggen hebben...
Alvast bedankt!