Hoe hoort een goed passend zadel te liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

Hoe hoort een goed passend zadel te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:43

Hoi hoi,

Ik heb ongeveer een jaar geleden een nieuw dressuurzadel gekocht. Hup zadel op mijn haflinger en even kijken of hij past. Zover ik kon zien vond ik hem goed liggen, maar toch ff iemand erbij geroepen met meer verstand van zadels en die vond het zadel ook goed liggen.

Heerlijk zadel vind ik het rijd lekker en zit mijn paard ook goed. Maar nou merkte ik ongeveer 2 weken geleden dat mijn zadel maar niet goed kwam te liggen met opzadelen. Dan vond ik hem te ver naar achter liggen en deed ik hem iets naar voor maar dan lag hij weer te ver naar voor. Na een tijd vond ik hem dan toch wel redelijk liggen en dan ging ik gewoon rijden. Tijdens het rijden was dan niks aan de hand en lag hij wel weer goed.

Maar nou merk ik deze week dat tijdens het rijden mijn zadel gaat schuiven. Ik dacht dat mijn singel te los zat, dus ik stap af en trek hem iets strakker, maar ook daarna bleef het zadel schuiven. Ik vond dit maar vreemd en legde het zadel zonder sjabrak op zijn rug. Ik vond hem een stuk minder goed liggen dan toen ik hem kocht, maar ik heb er niet bepaald veel verstand van.

Mijn vraag is dus hoe een goed zadel hoort te liggen. Natuurlijk is dit moeilijk te vertellen via de computer, maar ik wil het graag even vergelijken met de ligging van mijn zadel. Als het zadel blijft schuiven enz. komt er een zadelpasser het zadel nakijken op ligging. maar voor die tijd zou ik graag zelf even na het zadel willen kijken. Als zelfs ik dan kan zien dat het zadel niet past, dan kan ik direct bellen. Anders wacht ik een tijd om te kijken of het schuiven niet over gaat.

c_alsemgeest

Re: Hoe hoort een goed passend zadel te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:09

ik denk dat een goede zadelmaker langs laten komen de enige goede oplossing is... een leek kan nooit goed beoordelen of het zadel geheel correct ligt.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:20

kijk eens op http://www.de-heuvelhoeve.nl/ hier staat wat info waar je misschien iets aan hebt. Maar een goede zadelmaker laten komen is natuurlijk het beste, maar dat is de vraag wat is goed??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:21

Zoals je het omschrijft, lijkt mij het zadel te smal. En waarom denk ik dat, omdat het zadel schuift. Het zadel heeft geen houvast.

Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van het zadel en paard?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:26

heb je een foto zodat we kunnen zien waar je het precies over hebt..o zie net dat dat al gevraagd is..uit je verhaal op te maken lijkt het te smal

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 14:41

viktor00 schreef:
kijk eens op http://www.de-heuvelhoeve.nl/ hier staat wat info waar je misschien iets aan hebt. Maar een goede zadelmaker laten komen is natuurlijk het beste, maar dat is de vraag wat is goed??

Intressante site!! Heb hem even snel doorgelezn. Vandaag lag mijn zadel wel weer goed. En hij schoof ik niet tijdens het rijden. Verward Beetje vreemd dus ikw acht het nog ff af hoe het verder gaat.

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 14:43

viv77 schreef:
heb je een foto zodat we kunnen zien waar je het precies over hebt..o zie net dat dat al gevraagd is..uit je verhaal op te maken lijkt het te smal

Ik heb op het moment geen foto. Mijn zadel lag vandaag weer beter, en schoof ook niet tijdens het rijden. Als het nu niet meer gaat schuiven en goed blijft liggen is dat fijn. Maar mocht het over een tijd weer gaan schiuven zal ik een foto maken.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:45

misschien is je paard wat dikker/dunner/gespierder geworden?

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 18:24

Ja dat zou goed kunnen. Is weer vakantie dus kan hem nu wat meer trainen. Kan goed zijn dat het daar aanligt.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:28

Waarschijnlijk is je paard qua bespiering veranderd. Ik denk dat het tijd is om de zadelmaker eens langs te laten komen. Hij kan jou verder adviseren, want zo via de computer kan ik jou ook niet precies vertellen wat eraan scheelt. Misschien kan de zadlmaker je zadel goed passend maken.

CJLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:07

Lijkt mij het beste om gewoon een zadelmaker langs te laten komen Lachen