Ongebroken trens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:32

Hey iedereen, aangezien mijn paardje niet zo lekker loopt op haar huidige bit (dubbel gebroken sprenger bit) ben ik vandaag eens naar de winkel gegaan om advies te vragen. Aan de hand van wat ik vertelde heeft de verkoopster mij een ongebroken trens aangeraden. Nu heb ik niet zoveel verstand van bitten dus zou ik graag van jullie weten of dit wel echt een 'zacht' bit is.
Ik beschouw mezelf namelijk niet als een super goede ruiter dus ik vind een 'strenger' bit niet aan de orde voor ons. Er heeft me ooit iemand gezegd dat ik een enkelgebroken shankbit moest gebruiken om meer controle over mijn paard te hebben, die raad hebben we dus niet opgevolgd! Maar ik moet wel iets doen ...

Lauraketje

Re: Ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:07

Je zoekt een zacht bit? Dan kun je een enkelgebroken holle bustrens nemen, of een holle watertrens, ook enkelgebroken. Die liggen zacht in de mond, ik zou niet weten of een ongebroken bit zacht ligt in de mond, ik heb er nog nooit mee gereden dus ja...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:11

Een ongebroken bit is het zachtste wat je kan vinden Lachen
Gebroken bitten duwen de mondhoeken bij elkaar, en kunnen in het gehemelte prikken. Een ongebroken trens niet.
Verder is het natuurlijk per paard verschillend wat ze fijn vinden. Het ene paard heeft liever wat om mee te spelen in zn mond, het andere paard heeft het liefst een bit wat heel rustig in de mond ligt.
Ik zou het gewoon eens proberen. Het is zeker geen streng bit Lachen

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:12

Mijn paard loopt er ook veel makkelijker mee!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:24

Lauraketje schreef:
Je zoekt een zacht bit? Dan kun je een enkelgebroken holle bustrens nemen, of een holle watertrens, ook enkelgebroken. Die liggen zacht in de mond, ik zou niet weten of een ongebroken bit zacht ligt in de mond, ik heb er nog nooit mee gereden dus ja...

Enkelgebroken is zeker not done bij mijn paardje. Ik rijd altijd zonder neusriem en met een enkelgebroken bit staat haar mondje meer open dan wat anders!

Maar een ongebroken trens is dus wel een zacht bit, vond het er zo 'eng' uitzien in de winkel. Het ligt normaal gezien dan stabieler in de mond dan een gebroken bit?

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:29

Ik rij al jaren met een ongebroken trens en ze reageert er super op
bij een enkelgebroken pakte ze hem elke keer vast en dat is met een ongebroken zo opgelost omdat ze er minder vat op heb en dus weer makkelijker los laat

ik ben blij dat ik er toen op overgestapt ben

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:30

""Enkelgebroken is zeker not done bij mijn paardje. Ik rijd altijd zonder neusriem en met een enkelgebroken bit staat haar mondje meer open dan wat anders!

Maar een ongebroken trens is dus wel een zacht bit, vond het er zo 'eng' uitzien in de winkel. Het ligt normaal gezien dan stabieler in de mond dan een gebroken bit?""

Tja, dan zou ik dat ongebroken bit proberen Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:33

OK, ik denk dat ik de raad van die verkoopster dan maar ga opvolgen. Alleen, ik zag in de winkel enkel één hangen gemaakt van roestvrij staal. Ik heb eens gelezen dat de meeste paarden dat niet zo 'lekker' vinden in de mond? Zijn ze ook verkrijgbaar in ander materiaal (geen rubber Clown )

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:39

Bijna alle bitten zijn toch gewoon van RVS?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:42

Je hebt toch ook bitten van koper en aurigan enzo? Mijn sprenger bit is van aurigan gemaakt.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:54

Ja, dat klopt, tegenwoordig heb je steeds meer materialen, maar de "standaard" bitten in de winkel zijn van RVS.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:57

OK, en dan nog een vraagje, hoe hoort een ongebroken trens in de mond te liggen? Ik bedoel hiermee, geldt de regel van 'twee plooitjes in de mondhoek dan hangt het bit op z'n plaats' ook voor een ongebroken bit?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:10

Als ik die van mij te laag hang gooit ie steeds zijn tong erover.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:30

Ongeveer wel, maar je hoort te kijken naar de ruimte in de mond. Maar als dat de juiste hoogte is voor je paard, ja.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:45

Mij hebben ze verteld dat je aan beide kanten een duimbreete ruimte moet hebben tussen de mondhoeken en de ringen

ze zijn inderdaad ook verkrijgbaar in rubber maar niet bij elke ruitersportzaak

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:49

Ik zou gewoon rvs proberen. Niet ieder paard vind rubber namelijk prettig. Als ze een droge mond heeft kan rubber zelfs blaartjes veroorzaken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 12:53

Ja, rubber hebben we vroeger gehad, maar dat was maar goed voor even. Toen niet zo'n proleem aangezien ze toen nog erg jong was en we niet veel/lang reden. Maar later merkte ik wel dat als we langer aan het werk waren ze niet genoeg speeksel aanmaakte en toen vond ze het bit ook niet meer fijn. Dit was trouwens een ongebroken rubberen trens, ik had toen maar beter ineens naar een ongebroken rvs trens moeten overgaan denk ik, maar toen werd mij verteld dat de dubbelgebroken de zachtste waren. Moraal van het verhaal : Wat als zacht omschreven wordt is inderdaad voor ieder paard verschillend! Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:18

Een stalgenootje rijd haar Tinker ook op een ongebroken trens, gaat super. Deze pakt ze niet vast, een dubbelgebroken wel.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:27

een ongebroken bit is eigenlijk een stangetje, ik heb hem oko voor me shet, en heb hem ook wel eens voor me ponie geprobeert maar hij is best wel sterk vind ik. mijn ponie gaat er heel gespannen van lopen en heel kort in de hals. ik vind het een tamelijk sterk/scherp bitje

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:54

iloonaa__ schreef:
een ongebroken bit is eigenlijk een stangetje, ik heb hem oko voor me shet, en heb hem ook wel eens voor me ponie geprobeert maar hij is best wel sterk vind ik. mijn ponie gaat er heel gespannen van lopen en heel kort in de hals. ik vind het een tamelijk sterk/scherp bitje

FOUT!!!
Een ongebroken trens is absoluut GEEN stangbit!
Een stangbit heeft ALTIJD een hefboomwerking, iets wat een ongebroken trens niet heeft.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:34

Het is wel een stangetje zoals in het dagelijks spraakgebruik, maar idd niet zoals de "echte" dressuurstang.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:37

idd, ziet uit als stang, maar is zachtste bit eruit wat je kan hebben. is wel degelijk groot vershil met stang met kinketting en een ongebroken trensje