verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

peetenwallie

verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:52

HOI

Dit is een verwijzing van de topic: Hoefijzers verwijderd.... Fjordnina kwam met een super tip:
Hoefschoenen, ik had er zelf niet aangedacht.

Nu heb ik ff tussen het werken door gegoogled en gekeken en het klingt als de ideale oplossing ( behalve de prijs dan) hihi Lachen

Als er iemand ervaring heeft hiermee, hoor ik het graag. Welk merk? etc.
Graag weer jullie mening Lachen

DANK!

peetenwallie

Re: verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:52

Klingt = klingt natuurlijk, 10 dingen tegelijk doen veroorzaakt spelfouten hahahahaha

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:53

Klingt is klinkt o men, gaat verder wel goed hoor met me hahahahah

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:09

Ik heb ervaring met de schoenen van Smit uit Rijssen. Deze worden op maat gemaakt!
http://www.paardenschoenen.nl/

Ik had mijn Fjorden allebei vierkant op ijzers staan, maar op een gegeven moment moest
de hoefsmid bijna elke 4 weken komen, want de ijzers vielen er steeds af en er bleef niets
van de hoeven over. Toen ik op vakantie was en er wéér een ijzer kwijt was, was de maat
vol. Wij hebben toen dus de schoenen laten maken en daar heb ik ongeveer een half jaar
mee gereden. In de wei stonden ze gewoon zonder schoenen. En nu lopen ze al weer zo'n
4 jaar zonder ijzers. Met beide wordt gewoon over de weg gereden en gemend, ze heben
zulke harde hoeven dat ik ongeveer 3 kwartier er over doe om ze te vijlen (ik doe ze sinds
ze ijzerloos zijn zelf) Ik vijl de hoefwanden rond, meer eigenlijk niet. Het gaat nu echt geweldig
zo! Ja Alleen op echte grind en kiezelstenen zijn ze nog ietsje gevoelig, maar verder helemaal
niet. Je moet de hoeven wel de tijd geven om te wennen inderdaad. De merrie heeft 4 jaar
achter elkaar op ijzers gelopen en zij liep de eerste tijd al extreem gevoelig op zand, ze kon
eigenlijk alleen op lang gras lopen. Maar dat is dus helemaal goed gekomen, met mennen draaft
ze zonder problemen over het asfalt!

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 12:40

Owh wat goed! Volgens mij moet ik maar hoefschoenen aanschaffen. Ben er erg enthousiast over, ik heb het neergelegd bij de hoefsmid, heb nog niks van hem gehoord. Maar waar heb je ze laten aanpassen. Hoe duur?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:43

ik heb ook ervaring met smitjes.
Ik vind ze echt ronduit geweldig.
Je betaalt er wel voor, maar reken is uit hoeveel je per hoef per jaar kwijt bent....
Ik doen ongeveer 2 jaar met een paar schoenen.

Daarbij worden ze op maat gemaakt, en passen dus beter dan schoenen met vaste maten. Ze zijn makkelijk in gebruik en duurzaam.
Ik vind ze gewoon top!
wij rijden altijd buiten (paard mag vanwege artrose niet meer in de bak lopen) en 2 jaar houden ze het zeker vol!

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 12:59

Ach ik heb het al gezien hoor, boven aan je bericht. Lachen solly!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:20

ik had ook de smitjes. Ik heb ze via klaas feuth aan laten meten.

Je doet er inderdaad erg lang mee. Ik ken iemand die laat ze zodra de zolen op zijn gewoon bij de schoenmaker verzolen. Dan kunnen ze weer een dik jaar mee is haar ervaring.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 15:34

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:54

Dit is geen vraag die specefiek over het fjorden gaat, dus ik ga deze verplaatsen

FJ -> HAR
viewtopic.php?f=153&t=799977 , naar aanleiding van dit topic dus

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:37

peetenwallie schreef:
viewtopic.php?f=111&t=665701

Een topic van vorig jaar over verschillende merken hoefschoenen..

En weg is mijn enthousiasme......Knipoog

Waarom dan?
Prijs kan ik me voorstellen, al zitten veel andere schoenen ook wel in de richting.
dikke zolen is niet mooi, maar verder geen probleem
inlopen kun je op verschillende manieren uitleggen. Ik begon met een half uurtje aan in de wei, binnen een week liep ik er zo'n 2 uur mee op buitenrit. Nooit problemen gehad. Heb ze wat later zelfs op trektocht aan gehad.
dat uitscheuren heb ik nog nooit van gehoord, verliezen wel, maar dat is dan ook je eigen fout vaak. Dan heb je ze niet strak genoeg aan gedaan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:25

ik vind het een beetje onzin die hoefschoenen. (alleen als het medisch is of noodzakelijk dan is het een ander verhaal en als je veel op de harde loopt.)

Dit is totaal niet aanvallend bedoeld. Maar een paard in het wild komt ook op veschillende ondergonden, dan in hett bos met veel takken, dan bijv bij een meer met steentjes. tja het zal wel aan mij liggen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:24

plutolover schreef:
ik vind het een beetje onzin die hoefschoenen. (alleen als het medisch is of noodzakelijk dan is het een ander verhaal en als je veel op de harde loopt.)

Dit is totaal niet aanvallend bedoeld. Maar een paard in het wild komt ook op veschillende ondergonden, dan in hett bos met veel takken, dan bijv bij een meer met steentjes. tja het zal wel aan mij liggen.

De paarden van tegenwoordig zijn niet meer wild, die lopen niet dageleijks op onregelamtige ondergronden, en staan veel op stal.

Een paard van tegenwoordig kan je dus niet meer vergelijken met een wild paard.
De bak is netjes recht en glas gesleept, het land is vlak, zonder puin, keien of andere onregelmatigheden, dus de hoeven kunnen hier niet aan wennen.
Daarom lopen paarden met ijzers, en als je geen ijzers meer wilt hebben, tja dan zal je een overgangs iets moeten hebben. En daar zijn hoefschoene weer goed voor!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:47

ja dat klopt daar heb je opzich wel gelijk in.

maar wat ik me afvraag
voelt het voor een paard net als voor ons als wij schoenen dragen? krijg het paard dan niet het gevoel van ik heb geen grip meer op de grond? En is het niet als je een keer hoefschoenen of ijzers hebt gebruikt. En je ze neit meer witl dat het paard dan weer aan de ondergrond moet wennen?

mijn paard heeft geen ijzers of schoenen. die staat gewoon natuurlijk maar hij heeft ook goede hoefen en loopt niet gouw gevoelig, ook rij ik niet al te vaak op een verhade weg zodat ze snel slijten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:37

Wij zijn begonnen met ijzers, die had hij immers al.
Na een paar jaar ging het mis, en zijn we over gegaan op schoenen. Door de ijzers hebbenz e een dunne (en vaak zachte) zool, de schoene gebruik je allene met rijden, dus als het paard extra gewicht meedraagt.
Als je niet rijdt en er gewoon naastloopt had het paard niks om zn hoeven (tenzijhij over het grindpad naar het land moest, anders liep hij niet).

Doordat je dus niet dag en nacht schoenen aan doet wordt de zool harder en de hoeven minder gevoelig, hierdoor kan je na verloop van tijd zonder schoenen als je dat wilt

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:37

Ik zelf vind Easyboots fijne hoefschoenen Haha! Heb mijn paar al zeker 5 jaar. En heb maar ooit een onderdeeltje hoeven te vervangen en ze zijn nog lang niet versleten. Hierna komen er zeker weer easyboots. Ja

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 22:51

Easy boots ik zet het allemaal even op een rijtje Lachen

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 22:54

deedee19 schreef:
Ik zelf vind Easyboots fijne hoefschoenen Haha! Heb mijn paar al zeker 5 jaar. En heb maar ooit een onderdeeltje hoeven te vervangen en ze zijn nog lang niet versleten. Hierna komen er zeker weer easyboots. Ja

Owh ik zie het je hebt ze te koop! hahah waarom dan ijzers voor?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:52

ze waren net te groot (staat in de advertentie)

Van de verschillende schoenen die ik heb gehad vond ik smitjes toch het fijste, die zitten goed stevig en passen perfect (omdat ze op maat gemaakt zijn).

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:01

ik heb Smit schoenen gehad (ondanks aanmeten toch te groot, te zwaar en ze draaiden)

Cavallo's Simple Boots (super schoenen, maar helaas net niet in die kleine maat te koop die ik nodig heb)

Heb nu Easyboots Epic en wil niet meer anders!
Super schoenen, paardje loopt er zo op weg, geen gewenning nodig.
Ik gebruik ze alleen wanneer ik veel over de weg moet

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:13

peetenwallie schreef:
deedee19 schreef:

Owh ik zie het je hebt ze te koop! hahah waarom dan ijzers voor?

Ik gebruik alleen voor de achterhoeven schoenen. Ik kon geen passende schoenen vinden voor de voorvoeten anders zou ik hem niet op ijzers gezet hebben. Heb achter maatje 2. Maatje 3 (die ik te koop heb) zijn te groot voor de voorhoeven, maar maat 2 te klein, vandaar dus Knipoog
's Winters gaat mijn fjord blootvoets.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 18:21

Nah ik dacht dat ik net een berichtje voor je had achtergelaten deedee maar ik zie hem niet staan. ik wou je zeggen hahaha dat ik denk dat maatje 3 te groot is voor nando, hij heeft vrij korte hoeven. Maar ik ga ze vanavond even meten. Ook wou ik je zeggen dat je vliegendeken ook erg leuk is Lachen

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 22:31

Hahhaha maat je 3 te groot, nou dat zegt wel weer wat over mijn hoefschoenkunde Lachen hi. Ik heb de hoeven opgemeten gisteren en volgens mijn heb ik hetzelfde probleem als jou deedee.... Zit hij ook tussen 2 maten in. Maat 4 en maat 5. Hoefbreedte is 14,5 (het breedste gedeelte van de hoef) en hoeflengte 16,5 cm. Beetje jammer.....

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:40

ik gok dat je dan wel in maatje 4 past hoor, want de lengte scheelt maar zo weinig. Knipoog

De maten van de oude en nieuwe easyboots verschillen ook. Dus je kunt ook nog kijken of áls de ene maat net niet uitkomt het met de oudere versie net wél gaat lukken of andersom Knipoog

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 23:07

Ja ik heb net gekeken. Op zich wou ik voor de nieuwste easyboots.

Ik heb bij de rest ook gekeken maar hij heeft wijdt maat 4 en lengte maat 5. Ik hoop dat zijn hoeven nu sterker worden en wat langer groeien. Hij is nu wel erg kort. ... het is wel moeilijk, waarschijnlijk worden ze dus in de toekomst iets groter, omdat de hoeven nu anders gaan groeien. (zonder ijzers)

Maten van Easyboot

maat 4 = wijdt 140 - 150 en lengte 151 - 163
maat 5 = wijdt 151 - 163 en lengte 164 - 174