Gezicht beschermen tegen leer hoofdstel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gezicht beschermen tegen leer hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:59

Beetje vreemde titel.

Maar het probleem wat mijn paard heeft dat zijn hoofd steeds wondjes krijgt, de huid stuk gaat door het hoofdstel, steeds weer op verschillende plaatsen.

Heb al een döber hoofdstel gekocht, waardoor het al minder is geworden, maar als het warm weer is en hij zweet is er altijd wel weer ergens waar het leer, een passantje of een gespje zijn huid raakt, de huid stuk, vaak zelfs rauw (rood) uitziend. Ik klodder al op alle vorige plekjes flink met calendulae zalf.

Maar vind het zo sneu. Ook bij de singel moet ik oppassen dat er niet ergens een klein stukje huid schuurt, al is het maar omdat er wat zand tussen is blijven steken of bij is gekomen.

Wie herkent het probleem.
Ik zou eigenlijk wel een heel dun gezichtsmasker willen kunnen kopen, maar bestaan die wel? Misschien in de racerij/draverij? Hebben de volbloeden geen dunne huid en wellicht hetzelfde probleem en is daar in de profsport een oplossing voor?

Ik vet elke week mijn hoofdstel in en maak hem na elke rit schoon. Meer kan ik niet doen lijkt mij.

Kelly_ann

Re: Gezicht beschermen tegen leer hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:04

Het zou een overgevoeligheid kunnen zijn voor de producten die jij gebruikt voor de leerverzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:09

Nee het is echt het kapot schuren. Hij heeft een heel dun huidje en in de zomer zit hij zo kort in zijn haar dat zijn vacht geen bescherming geeft.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:21

Mijn verzorgpaard heeft dat ook. Hij krijgt zwarte randen op zijn hoofd van het hoofdstel. Ook rood/blauwe vlekjes zitten op plekken waar het hoofdstel zit. We smeren het altijd in met zalf, maar veel helpt het niet. Hij heeft een ongeloofelijk dunne huid
(arabiertje) We doen hem in de wei en op stal zonder halster, daardoor gaan sommige plekken ook weg. Maar er is niet zo heel veel aan te doen denk ik.

Goed zalf smeren..
Ik zou het anders ook niet weten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:26

Ik zag laatst een onderleggertje van neopreen, heel dun, die je onder je hoofdstel kan schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:33

Die moet ik hebben, waar heb je dat gezien?

Ben trouwens op zoek naar webwinkels voor dravers e.d. misschien dat die wat hebben.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:34

of ga zelf achter de naaimachine zitten en naai dunne bv katoenen hoesjes..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:48

Is het over het hele hoofd? Ik heb de mijne een hele tijd met een lamsvel bontje aan het kopstuk gereden (die ging alleen door achter zijn oren)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:09

bij brabants ruiterhuis in sterksel. De grootste uitvoering koste iets van 3 euro, en je ziet het niet, zoals zo'n bontje zie je zitten, maar dit is heel dun.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:09

russel schreef:
Die moet ik hebben, waar heb je dat gezien?

Ben trouwens op zoek naar webwinkels voor dravers e.d. misschien dat die wat hebben.

Ik betwijfel het.

Je zou eens kunnen kijken of een kunstof hoofdstel iets is. Rondgenaaid of met een bontje?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:17

Wanneer je een kunststof hoofdstel hebt, kun je met dubbelzijdig plakband aan de binnenkant -waar je maar wilt- randjes lamsvel plakken, zo maakt het hoofd alleen contact met het lamsvel.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:46

Mijn merrie heeft dat ook. Ik smeer de plekker waar het schuurt voor het rijden in met vaseline, op de zijkant van haar hoofd en onder de sperriem, onder de neusriem en achter de oren smeer ik ook, maar heb ik ook een zwart bontje. Verder zorg ik dat al het zand uit haar haren is. Op de plek van singel (bet achter de voorbenen) en bij de randen van het dekje smeer ik ook vaseline.

Vaseline zorgt ervoor dat de huis en haren glad zijn en gaat het minder schuren. Na het rijden smeer ik alles is met calendula.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:47

Al gedacht aan bontjes bij de gespen en op het kopstuk ?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:50

bontjes mogen niet op wedstijden, daarom ben ik vasaline gaan smeren.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:54

Dan is het dus voor 1x in de week, dat kan toch wel?
Als je de rest van de keren met bontje rijd.

Visolie schijnt ook super te helpen om de haargroei te stimuleren Ja

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:56

Ik werd er een paar dagen geleden ook op geatendeerd dat de kalend wordende plekken aan de zijkant van het hoofd door mijn hoofdstel veroorzaakt werden. Het probleem is dat de haren zo kort zijn en het velletje zo dun, dat je zonder het te weten die paar haren die er nog zitten kwijt raakt zonder het te beseffen. Een masker of teveel bont is geen optie (zweet erg veel en de zomer... ) maar vaseline is een goed alternatief. Waarom smeren jullie calendula na het rijden en waar helpt dat precies tegen? Ook de plekken bij de singel (veel huid + snel irritatie bij veel zweten betekent ook kale plekken) blijven een probleem en daar wordt nu kalkpoeder op gesmeerd.
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 05-07-07 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:57

Calendula maakt de huid zacht en zorgt dat het sneller herstelt.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:59

Het klinkt homeopatisch. Is het dat ook? Of kan ik dit eventueel bij de eerste de beste paardenwinkel in Nederland kopen?

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:07

mijn paard heeft dit ook, maar sinds ze met haar halster dag en nacht om stond en ik een andere neusriem gebruik, heb ook al bitringen aangeschaft om te kijken of dat hielp maar nee. nu maar een ander halster kopen 1 van scapa met lichte bont voering en miss maar even mijn andere neusriem uit de kast halen.

hoop dat je een oplossing vind, houd dit in ieder geval even in de gaten.
maar ik heb trouwens een haflinger Tong uitsteken en die heeft er dus ook last van, van der wangen tot haar neus.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:55

calendula kan je gewoon bij de drogist halen, is overgens homopatisch.

heb er fijne ervaringen mee, helpt ook je oude littekens weg te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:06

Zelf achter de naaimachine gaat niet lukken, kan ik absoluut niet, wordt een ramp Knipoog
Ik heb het idee dat hij geen haren meer heeft op zijn hoofd of zo ontzettend dun.

Laatst was een passantje naar beneden gezakt die had een wondje veroorzaakt, durkte op een plek waar hij geen vlees heeft, dus de huid het bot raakt.
Ik denk dat plastic net zo erg zal zijn, als ik bont moet gaan plakken, moet ik alle riempjes met bont gaan plakker, houd niet over.

Hij had het onder zijn neus bij de neusriem altijd heel erg, smeerde ik voor ik ging rijden een klodder maar toch ging er steeds weer iets stuk, zeker als er een korstje gevormd was. Dat is nu niet meer door de dubbele neusriem van döber. Zie nu ook achter 1 oor, bij de neusriem waar de gespjes bij een komen, onder de sperriem. Gaat het een weekje goed, baal ik weer als ik hem afzadel en weer op een nieuwe plek een wondje. Soms waar je het niet verwacht. Hoofdstel past prima, knelt nergens, zit ook niet te los.

Ik ga eens kijken hoe ver sterksel is, woon gelukkig zelf ook in brabant.

Ik dacht echt dat ik gezichtsmaskers heb gezien, maar wellicht zijn dat in de racerij anderen, zag laatst een foto en die was voor de steenslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:09

kellyhvj schreef:
mijn paard heeft dit ook, maar sinds ze met haar halster dag en nacht om stond en ik een andere neusriem gebruik, heb ook al bitringen aangeschaft om te kijken of dat hielp maar nee. nu maar een ander halster kopen 1 van scapa met lichte bont voering en miss maar even mijn andere neusriem uit de kast halen.

hoop dat je een oplossing vind, houd dit in ieder geval even in de gaten.
maar ik heb trouwens een haflinger Tong uitsteken en die heeft er dus ook last van, van der wangen tot haar neus.

Bij ons mogen de paarden geen halsters op de wei en in de stal dragen. Never nooit. Ik denk ook dat je het halster af moet doen, heeft geen nut zo en is best gevaarlijk hoor.

Idd de wangen tot de neus zijn het kwetsbaarste ook bij mijn paard.

Wat wel helpt, altijd wangen en neus goed afsponsen na het werk, het slijm gaat anders op de huid koeken en de huid is dan minder soepel als je weer gaat rijden, dan schuurt het weer meer, heb ik gemerkt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:09

In mijn profiel misschien?

Ik betwijfel of die niet zouden schuren, ik gok erop dat je daar hetzelfde mee zal hebben. Het houdt ook veel warmte vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:14

Ja dat is wel een dikke, lijkt mij ook wel warm voor het beestje elke dag zo. Ik vraag mij ook af of hij dan niet schuurt, want ik zie dat de neusriem er niet helemaal over heen valt.

Misschien een gat in de markt? Lees dat ik niet de enige ben.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:15

Smeren jullie nou vaseline (of calendula) voor of na het rijden? Ik kan me voorstellen dat het de huid soepel houdt, maar verstopt het niet de boel? M.a.w. wanneer moet je nou afsponzen, vaseline smeren en evt. talkpoeder gebruiken?
Edit: Ik heb wel eens een neopreen onderlegger voor onder de kinriem gebruikt, deze kon je gewoon met klitteband bevestigen. Was inderdaad erg zacht, alleen wel weer warm natuurlijk....
Laatst bijgewerkt door else80 op 06-07-07 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt