Hulpteugel en bosrit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Hulpteugel en bosrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 23:05

Kun je naast het gebruik van een martingaal, ook een ander hulpmiddel gebruiken als je het bos in gaat? Mijn vriendin gaat momenteel altijd met ene thiedemanteugel mee omdat haar paard te sterk wordt anders. Lijkt mij geen probleem, jullie?

Groetjes!!

Waratje

Re: Hulpteugel en bosrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:09

Als je het bos ingaat kun je er gewoon allerhande rotzooi aanhangen, dus ook die thiedeman of een slof. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat wel een probleem, want dat betekent dat je je paard niet fatsoenlijk aankunt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:12

Dan geef ik meteen toe dat ik mijn paard niet fatsoenlijk aan kan, want ik knoop er ook een thiedeman omheen. Draf en stap gaat prima, maar ik galop is de rem kwijt. Moet mijn paard dan maar 'voor straf' altijd binnen blijven? Ik vind het prima zo. Met de thiedeman heb ik net iets meer te vertellen in stap en draf, om het veilig te houden. En de galop laten we lekker zitten tot het wel veilig kan. Ik zie er het probleem niet van.

(In de bak hebben we trouwens geen enkel probleem, en rijd ik nooit met iets extra's)

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:16

ik zou als het paard dan zo sterk is gewoon alles omdoen zo wat niet dat ze bijv. een tiedeman martinggaal hulpteugel en extra rij teugel heeft want dan wordt hij hellemaal opgehouden hoop dat je er wat mee kan

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 23:25

@Waratje: Het rijden in de bak gaat juist heel erg goed, haar situatie lijkt een beetje op die van Anouska. De vraag was eigenlijk ook een beetje gebasseerd of het wel veilig is om er iets aan te "hangen" thiedeman of martingaal al dan niet een slof o.i.d.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:37

Als het rijden in de bak wel goed gaat, vertaal dan dat wat je in de bak doet naar het buitenrijden. Als je paard te "voorwaarts" wordt, ga oefeningen doen als wijken, schouder voor, etc. Dat verlegt de aandacht van het paard terug naar de ruiter en neemt over het algemeen een flink stuk voorwaartse drang weg. Buitenrijden is ook rijden, het paard moet aan je hulpen zijn, dus concentreer je daarop totdat het wel goed gaat en je ontspannen buiten kunt rijden. Heel belangrijk punt bij paarden die zich sterk maken is ook dat je ze niet teveel vast blijft houden, dat levert namelijk zeker druk op van het paard. Ook buiten wil je een zacht contact, geen hard.
Maar goed, er zijn veel mensen die buitenrijden met een thiedeman, als je hem niet te strak zet kan het wel, maar het zou mijn voorkeur dus absoluut niet hebben. Maar dat heeft meer te maken met de reden dat je hem er aanhangt en niet met de thiedeman zelf. Martingaal begrenst alleen maar het in de lucht steken van het koppie, heeft dus maar beperkt nut bij een paard dat zich sterk maakt. En ja, ook de martingaal kun je buiten best veilig gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 03-07-07 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:39

Ik reed ook gewoon buiten met een thiedemann, nooit iets mee gebeurt, kan prima!!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:01

Met een tiedeman trekt mijn pony zich er nog uit, dus dat helpt niet echt. Nagelbijten / Gniffelen

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:50

Ik vind dat het wel kan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:22

Kan best, al zou het mijn voorkeur niet hebben.. Maar als het paard met thiedeman beter buiten loopt als zonder zou ik hem er ook aan doen. Je kan je paard niet in 1 klap 100% voor elkaar hebben dat je alles zomaar kan doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:36

Ik rij buiten met een martingaal, niet omdat ze zich sterk maakt maar vooral omdat wanneer Warina schrikt ze met een huppel haar hoofd wenst te planten tussen mijn voortanden Blauw oog
Ik heb hem niet nodig om har hoofd continu naar beneden te houden... buiten rij ik nl ook dressuurmatig en loopt ze makkelijk nageeflijk... ik gebruik hem dus als een soort buffer, een stootkussen Clown Wanneer ze schrikt ben ik namelijk niet snel genoeg met de ophouding en het drijven... en dus liever een martingaal dan een bloedneus of twee voortanden eruit. Knipoog

Thiedeman kan ook, als hij maar los hangt en je hem echt alleen op de momenten gebruikt wanneer je pony ECHT te sterk voor je is... als je met continue druk van de thiedeman rijd.... gat zijn werking verloren en zal je buiten nooit vooruitgang boeken Lachen

Slof vind ik gevaarlijk buiten... als je paard een paar vreemde sprongen maakt kan hij er zo inspringen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:38

XchantjuhX schreef:
Slof vind ik gevaarlijk buiten... als je paard een paar vreemde sprongen maakt kan hij er zo inspringen.

kan in de bak net zo gebeuren Knipoog

Toen ik het eerst naar het bos ging met een ander hebben we er allebei een slof omgehangen. Niet onderlangs, maar naar de zijkant. Ik vind onderlangs altijd een eng idee... aangezien ik denk dat mijn pony zo'n eventuele noodrem zal opvatten als kop tussen de benen, rug rond.. en yihooe..springen maar.

Dit was niet omdat ik mijn pony niet aan kan, maar puur omdat ik geen idee had wat de pony ging doen. Nieuwe omgeving en open vlakte..dan heb ik liever een noodrem voorhanden. Overigens hadden we die niet nodig, aangezien de paardjes vanuit galop zo stilstonden als we ze dat vroegen!

Dus prima, zolang op een verantwoorde manier gebruikt!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:51

in de bak ben ik ook geen slof voorstander Clown

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:53

als je m verantwoord gebruikt, zie ik het probleem niet.. en anders gewoon een keer proberen. kan (lijkt mij) geen kwaad, als je m op de juiste manier gebruikt! succes!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:02

Gewoon er om gooien, als je vriendin meer controlle zo heeft en der eigen veiliger voelt zal ik het teugeltje zeker gebruiken.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:12

ik vind dat het kan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:18

Cyruss__ schreef:
kan (lijkt mij) geen kwaad, als je m op de juiste manier gebruikt!

euh... dwangmiddelen zijn per definitie niet correct, dus per definitie niet juist te gebruiken en Waratje legt de vinger op de zere plek.
Een paard dat niet wíl stoppen of een ruiter die dit technisch niet beheerst hoort niet buiten. Met of zonder dwangmiddel is dat een tijdbom.

Het 'rechtvaardigen' door te stellen dat het paard anders niet buiten komt is in mijn ogen een alibi voor onvoldoende inzet voor scholing.

Niet doen, wel bijscholen van paard en ruiter. Zielig voor het paard? Wel, ga er dan mee lópen!

hc

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:22

Vind een thiedeman of martingaal wel kunnen, slof daarintegen zou ik mee oppassen.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:28

ik rij ook buiten met een slof om... wel los natuurlijk.. maar ik heb dan net het gevoel dat ik haar beter kan hebben als ze er vantussen gaat... ze is ook nog maar 5 en ik rij buiten langs de weg...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:35

Het zit dikwijls ook gewoon tussen de oren van de ruiter. Als die zich zekerder voelt met een thiedeman of martingaal erbij zal er zowiezo minder gebeuren dan als je onzeker de baan op gaat. Paarden voelen immers of je je zeker voelt of niet!
Ik ben wel geen voorstander van het gebruik van hulpteugels die de ruiter zelf 'bediend' zoals de slof. Een thiedeman of martingaal werkt enkel in als het paard zelf z'n hoofd op een plaats brengt die niet moet, hoog dus, mits goed gebruik van de hulpteugel natuurlijk! Clown

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:35

Huertecilla schreef:
euh... dwangmiddelen zijn per definitie niet correct, dus per definitie niet juist te gebruiken en Waratje legt de vinger op de zere plek.
Een paard dat niet wíl stoppen of een ruiter die dit technisch niet beheerst hoort niet buiten. Met of zonder dwangmiddel is dat een tijdbom.

Het 'rechtvaardigen' door te stellen dat het paard anders niet buiten komt is in mijn ogen een alibi voor onvoldoende inzet voor scholing.

Niet doen, wel bijscholen van paard en ruiter. Zielig voor het paard? Wel, ga er dan mee lópen!

hc

Jij rijdt mijn paard niet, en ik de jouwe niet. Dus waarom over elkaar oordelen.

Ik rij nu met een (nagenoeg altijd loshangende) thiedeman buiten. MAAR als ik echt in de problemen kom, dan heb ik het hulpmiddel om me te redden. En natuurlijk zijn we aan het bijscholen. De eerste maanden heb ik alleen maar gestapt, omdat ik anders niet kon remmen. Nu kan ik al een stukje draven, zonder problemen. En misschien kan ik over een tijdje ook wel rustig galopperen. Dus complete onzin dat er geen inzet voor scholing zou zijn. Er wordt binnen en buiten hard getraind.

Ik rij toch ook met een cap op mijn hoofd, voor áls ik op de grond stuiter, waarom zou ik er dan geen hulpteugel aan mogen hangen, voor áls ik die nodig heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:46

Gewoon proberen, van een thiedeman kunnen ze ook sterk worden, dus probeer hem juist te gebruiken, vaak krijgen sterke drammerige paarden een onderhals van een thiedeman. Je moet weten wat sterk voor je is, niet luisteren naar een ophouding of niet terugkrijgen in bv galop of zo.

Zat paarden die buiten anders zijn dan in de bak, soms worden ze juist heel erg heet en ga je oefeningen doen zoals schouder binnenwaarts, wijken of wat dan ook, moet jij en het paard die oefeningen ook kunnen, ga je maar wat doen, dan worden ze vaak nog vervelender en heter. Zij willen nl gewoon gaan, lekker een flink tempo en gaan.

Je zou kunnen kijken of je steeds hem stil kunt zetten als hij dramt, ben je aan het draven, hij gaat steeds een stapje harder en reageert niet op een normale ophouding, een flinke ophouding geven. Dus probeer hem op te voeden in de bossen. Paarden gaan op een gegeven moment ook door een hulpteugel heen lopen, nemen bit tussen hun kiezen, zetten hun kaak vast, hoofd vast en duwen hun hoofd naar voren zodat je jouw niet voelen in werken. Gaan van alles verzinnen en het lukt ze op den duur.

Dus hulpteugel eraan is wel leren werken met de hulpteugel, dus die moet alleen inwerken als je dat wilt en niet voortdurend extra druk geven. Ik persoonlijk heb dan liever de slof, idd oppassen dat hij niet te lang is, dus niet te los hangt zodat ze er in kunnen springen, omdat ze over een plas springen of in het water te veel met hun benen omhoog gaan. Slof kun je oefenen in de bak, oefenen hem makkelijk los te zetten en wat aan te nemen.

Als je paard gewoon drammerig is en zich sterker maakt als je veel druk nodig hebt om hem te laten luisteren, kan je voor buiten een ander bitje kiezen, kan je wel met los teugeltje of licht kontakt teugeltje naar buiten en heb je als het nodig is wat meer inwerking van het bit.

Niet alle paarden kunnen bitloos en super braaf gereden worden in welke gewenst tempo ook. Sommige paarden zijn in de bak rustig, braaf, maar buiten worden het kanonnen. Je moet altijd kunnen afremmen en stoppen wanneer jij dat wilt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:50

Maar met genoeg scholing en zonder hulpteugels kan je een paard ook leren om zich buiten, of waar dan ook, te gedragen en in de hand te blijven.
Bijvoorbeeld beginnen met korte stapritjes, dan langere stapritjes, een keer een drafje erbij en zo langzaam op bouwen.
Als je dat iedere dag, of in ieder geval zo vaak mogelijk doet, zal je paard leren dat hij zich buiten ook kan en moet ontspannen.
Ik heb zelf een hele hete Arabier, waar ik ook endurance mee heb gereden, die op sommige momenten bijna niet te houden was. D.m.v. stapritjes heb ik hem nu zover dat hij in stap en draf normaal loopt, galop gaat nu redelijk buiten op kleine stukjes en in langzaam tempo, zo gauw hij wil versnellen ga ik terug naar stap.
Zoiets kost veel tijd, maar is de enige manier om met een, druk, paard veilig en ontspannen te rijden.
Overigens ben ik in principe tegen hulpteugels, een niet te strak gegespte thiedeman of gewone martingaal zijn te overwegen, maar een slof buiten ( of waar dan ook) zegt weinig goeds over de kunde van de ruiter en kan buiten levensgevaarlijk zijn.
Evt. een ander bit voor buiten, met licht hefboomwerking, maar daar moet je dan ook wel weer mee kunnen rijden is een betere en veiligere optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:56

Klopt Elcid, maar niet iedereen is even handig/ervaren of leert het om zover te kunnen komen. Dan gaat veiligheid voorop. Dat ruiter de ambitie heeft om het paard te leren om zonder hulpteugel ook naar buiten te kunnen, is super, maar niet iedere ruiter heeft daar zin in. Die willen gewoon mee kunnen met de ander of de groep en die ander wil niet steeds zich moeten aanpassen.

Alleen weg gaan met je paard is sowieso een onderneming, paard moet leren vertouwen op alleen de ruiter, moet idd gehoorzaam worden, afwachten, zich beheersen met enge dingen, dat alleen al is een training en ik ken zat mensen die dat niet alleen gaan doen. Die gaan nooit alleen, durven dat niet, hebben geen zin om al die tijd daarin te steken. Dan nog niet te raden wie met trailer op pad moet, dus niet regelmatig kunnen gaan om te oefenen. Dan moet het gebeuren.

Hier in de bossen kom ik groepen beginnelingen tegen van maneges, allemaal stootteugeltje eraan. Paarden braaf hoor, maar geen risico's. Best jammer, maar die worden ook niet geleerd het paard te bemannen buiten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:35

[quote="russel"]Klopt Elcid, maar niet iedereen is even handig/ervaren of leert het om zover te kunnen komen. Dan gaat veiligheid voorop. Dat ruiter de ambitie heeft om het paard te leren om zonder hulpteugel ook naar buiten te kunnen, is super, maar niet iedere ruiter heeft daar zin in.[quote]

Dat veiligheid voor ruiter, paard en omgeving voorop staat ben ik natuurlijk mee eens, maar de veiligheid die men denkt te bereiken met het gebruik van hulpteugels kan op het moment dat het echt nodig is wel eens heel bedriegelijk werken. Ik ken genoeg paarden die met thiedeman of slof onderuit of over de kop werden getrokken, op het moment dat het echt mis ging maar ook door beoordelingsfouten van de ruiter. Dan zal de paniek toenemen en juist bij die paniek zal je door de onzekerheid die het gebruik van de hulpteugel bevestigd niet juist kunnen ingrijpen en je paard geen vertrouwen kunnen geven, waardoor er een drama kan ontstaan.
Het is heel jammer dat veel ruiters net dat laatste stukje geduld missen, niet die paar maanden extra besteden om je paard te vertrouwen en omgekeerd. Het rijplezier wat al die mensen ( en dat zijn er heeeeeeeeeeeeel veel) missen is met geen pen te beschrijven, want juist die samenwerking met het dier is het allerbelangrijkste en als die er niet is zal paardrijden altijd gevaarlijk zijn, en weinig voldoening schenken.
Maar om te weten hoe een goed gereden, betrouwbaar paard voelt zal je er eerst een moeten vinden/ hebben en daar gaat het dus , vaak, al mis................