Werking kneveltrens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Werking kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:29

Weten jullie hoe een kneveltrens inwerkt? Helpt dit bit om het paard duidelijker (aan het hoofd) te maken welke kant hij op moet? Beetje dom gesteld, maar weet niet goed hoe ik het anders moet neertypen. Knipoog
Hieronder een foto van een kneveltrens die ik zou willen proberen. Mijn paard loopt echt niet lekker op haar huidige bit, een dubbelgebroken sprenger bit met aurigan. Daarom ben ik me een beetje aan het oriënteren in de bitten!

Afbeelding

Ze zijn ook in enkel gebroken verkrijgbaar, maar ik denk dat dat notenkraker-effect niet meteen op prijs wordt gesteld door de meeste paarden.

Wolkje

Re: Werking kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:30

Een kneveltrens heeft een vergelijkbare inwerking met een bus- of D-trens. De scharen zorgen ervoor dat het bit stiller in de mond ligt en dat het bit niet door de mond heengetrokken kan worden.
De scharen geven ook een wat druk op de zijkant van de mond, dit kan eventueel van nut zijn bij wendingen ed.
(Het helpt dus idd wel een beetje bij het duidelijk maken aan het paard welke kant hij op moet.... Haha!)

Het bit op de foto heeft ook een koperen rolletje, dit zorgt dat het paard daar een beetje mee bezig kan zijn en eventueel wat gaat schuimen.
Het zorgt er ook voor dat het bit over de tong "rolt".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:15

Helemaal met ikje eens Lachen
Ik geloof ook dat het bit voor een contact zou zorgen.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:41

Volgensmij wordt dat bit voornamelijk gebruikt bij het springen enzo voor korte wendingen..
Edit; Wat Ikje ook al zegt Tong uitsteken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:45

Over het notenkraker effect:
Dat is per paard verschillend, sommige paarden doen het juist beter op een enkel gebroken bitje, anderen juist weer niet.

Het is een kwestie van uitproberen, maar het is iig een vriendelijk bitje..

Ik zou gewoon allebei eens proberen..

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:03

Mijn pony reageert super op een Kneveltrensje, maar denk dat dat ook per paard verschilt. Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:11

Ik heb mijn paard met bovenstaand bit (incl rolletje), maar dan van Harry's Horse, ingereden en rij er nog steeds mee. Bevalt me prima Ja
Het is zacht (dubbelgebroken) en je kan het niet door de mond heentrekken, dus met het aanleren van sturen was het super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:16

Wat ik me dan afvraag (want je ziet dit bit voornamelijk met springen Knipoog) Mag je het dan ook gebruiken voor dressuur ? (de wedstrijden dan Knipoog)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:43

OK, bedankt voor jullie uitleg, dit bitje ga ik dan maar eens proberen! Ja

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:45

In de dressuur mag een gewone kneveltrens gebruikt worden. Zie even verderop in Harnachement.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:51

ikje schreef:
Het zorgt er ook voor dat het bit over de tong "rolt".

En dit is dan zachter voor het paard als pakweg een gewoon dubbelgebroken bit (zonder rollend stukje in het midden, gewoon vast dus)?

Het zit namelijk zo, mijn paard maakt zich op haar huidig dubbelgbroken bit dikwijs erg sterk en probeert er steeds onderuit te komen. Ze trekt er ook erg aan, maar aan de andere kant heeft ze toch een gevoelige mond hoor. Zou dit bitje uitkomst kunnen bieden denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:53

kneveltrens is super vriendelijk
koper rolletje niet bij rvs

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:55

Mijn paard loopt erg fijn op een (enkel gebroken) kneveltrens. Het bit blijft stiller liggen en mijn paard is makkelijker te wenden.
Ik reed eerst ook met een dubbelgebroken aurigaan bit, maar mijn paard liep daar niet echt super op.

Ik zou gewoon een kneveltrens proberen, het is idd een vriendelijk bit dus je zult er niet snel kwaad mee doen Lachen

Koper en rvs konden toch een soort stroomschokjes veroorzaken? Of wat was het nou met die twee soorten samen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:58

Bij rolletjes had je dit, bij deze manier is dit al vele malen minder.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:36

Nadat ik dit topic had gelezen en net in de paarden winkel was heb ik er ook maar 1tje gekocht.. had alleen een vraagje ik vind hem eigenlijk nogal dun? is het bitje dan veel scherper of maakt dat niet heel veel uit? (trouwens sorry dat ik nog zo laat reageer in dit topic) maar vroeg me het toch af en anders moest ik weer een nieuw topic gaan aanmaken..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:06

Doorgaans zijn ze iets dunner als de gewone bitjes, maar dat hoeft niet per definitie scherp te zijn.

Sommige paarden hebben zo'n kleine mond dat een dik bit weer net te dik is.. en waar een iets dunner bitje beter in ligt.

Het bitje ligt, mits de juiste maat, heel stil in de mond dus maak je wat dat betreft maar geen zorgen..

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:10

oke dan! dankje wel Lachen