voortuig/borsttuig voor rond paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

voortuig/borsttuig voor rond paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:41

Ieder zadel schuift een beetje op mijn ronde tinker in de galop. Volgens de osteopaat en instructrice was het zadel wel goed en de druk wordt goed verdeeld. Dus ik wil mijn nieuwe zaldi wel erg graag houden. Ik heb net een nieuw zadel die zich nog gaat vormen naar de paardenrug. Toch wil ik graag vertrouwen hebben dat het zadel ook blijft zitten als mijn tinker vreemde sprongen maakt (doet hij weleens:-). Zou een voortuig helpen om mijn zadel recht te houden? Het zadel schuift niet naar voren of achteren en ook niet tijdens de draf. Echt alleen in de galop en met vreugdesprongen schuift het zadel toch naar zijkant. Ik wil wel een zadelpasser laten komen, maar omdat het zadel nog niet gevormd is moet ik dan misschien over 3 maanden alweer. Wat is jullie advies?

8nnemiek

Re: voortuig/borsttuig voor rond paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:52

Mijn zadel (barefoot) wil ook bij een erg gekke sprong wel eens wat opzij schuiven, en ik wil hem liever niet helemaal dichtsnoeren Clown
Dus ik heb ook een borsttuig, een breed westernborsttuig, en dat hangt tijdens het rijden helemaal los. Ik heb het dus alleen voor de zekerheid, zodat het zadel niet onder de buik kan schuiven, en voor steile bergjes, dan trekt het borsttuig wat strak.
Je moet het tuig niet gebruiken om het zadel echt op zn plek te houden. Zeker een dunner tuig kan flink gaan snijden als het de hele tijd strak tegen de borst aan heen en weer schuift.

Carolien007

Re: voortuig/borsttuig voor rond paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:52

Ik heb mijn zadel een tijdje terug laten opvullen omdathetzadel ook ging schuiven. Op een gegevenmoment schrikt min pony, springt weg en hing het zadel onder haar buik. Ik dus weer terug naar de zadelmaker, toen bleek het zadel ook nog helemaal niet goed te liggen en moest dus eer worden bijgevuld. Nu ligt hij super. (hoewel ik wel eerst met een ander zadel heb gereden omdat i het niet vertrouwde Tong uitsteken).