wat is een thiedeman??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suzannePAARD

wat is een thiedeman??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:17

hallo,
op de mange zeiden mensen dat ik een thiedeman kan proberen
omdat me pony met zn hoofd heel erg omhoogloopt en moelijk nagevelijk kan krijgen
maar,, wat is een thiedeman
-x- suuz

Merlijn

Re: wat is een thiedeman??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:23

Kijk eens op de Bokt WIKI, aanklikken helemaal rechts boven in het venster, daar staat die teugel helemaal beschreven. OK dan!

Ellis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:24

De thiedemann-teugel is eigenlijk een mengvorm tussen de slofteugel en de martingaal. Op de teugels zijn met tussenafstanden van ongeveer 10 centimeter kleine D-ringetjes genaaid. De thiedemann-teugel bestaat net als de martingaal uit een riem die aan de singel vast zit en zich verderop vertakt in 2 smallere riemen. Aan de uiteinden zitten clipjes. Deze smallere riemen lopen door de bitringen heen en de uiteinden worden vastgeclipt op de ringetjes op de teugels.

Hierdoor ontstaat een vergelijkbare inwerking als die van de slofteugel, maar dan beperkt doordat de lengte van de hulpteugel gefixeerd is en niet bepaald wordt door de ruiterhand. De thiedemann is goed afgesteld als er geen spanning op staat als het paard in de correcte houding loopt

Dit heb ik van internet afgehaald over een thiedeman-teugel Tong uitsteken

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:17

oke bedankt!
mar waar is het allemaal voor en heeft de poy er last van?

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:27

Heb er zelf een , je kan het zien als een martingaal met speciale teugel . Om het paard goed rond te laten lopen & een tikkie sterker te zijn !

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:29

Afbeelding
Even een foto erbij Clown

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:34

dankje wel!! ik ga even kiken op marktplaats of ik er nog 1 kan vinde die niet te duur is

-x-suuzz Ach gut

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:56

zijn er mensenmet ervaring?
watwaren de gevolgen en merk je het veschil en/of hoe was je paard eerst? Kusje Kusje Kusje Schijnheilig Lovers

Ellis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:21

Ik heb er geen ervaring mee, Maar een vriendin had een erg sterk paard dat ook heel erg met het hoofd omhoog liep , Haar paard liep met die teugel veel fijner en ronder! en was hij niet meer zo sterk

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:23

nog meer mensen?

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:24

misschien kun je beter eerst een martingaal proberen, dat wordt vaker gebruikt voor paarden die erg met hun hoofd omhoog lopen.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:27

Inderdaad, en anders de thiedemann zo los mogelijk gebruiken.

Maar wat zegt je instructrice ervan?

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:48

die zegt dat ik het zou kunnen proberen omdat ze zo met haar hoofd omhoog loopt en zo enorm sterk is en ik moeilijk nagevelijk kan rijden...
zijn er meer mensen met ervaringg"?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:53

Je kan het altijd proberen. De thiedemann is imo een erg handige hulpteugel. De thiedemann werkt niet meer in als het paard in de 'juiste houding' loopt. Lachen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:56

Ik ben geen voorstander van een thiedemann, in mijn ogen is het een slof voor beginners. Je paard kan inderdaad zijn hoofd omhoog brengen, en wordt op een vrij 'zachte' mannier naar beneden gedwongen. Op het moment dat het paard daar loopt, ontspant de teugel. Het lost echter niet je probleem op. Je paard loopt op deze manier van voor naar achter, ipv van achter naar voor. Beeld wat je vaak ziet bij paarden gereden met deze teugel is dat het nekje best leuk in de krul loopt, maar dat de rest van het paard als het paard uit Pluk van de Pettenflet er achteraankomt (heeeeeeeeeeeel lang). Als paarden deze houding eenmaal doorhebben ben je erg lang bezig om dit er weer uit te rijden. Daarnaast ontwikkel je zelf ook niet het gevoel.

Mijn advies, niet doen. Gewoon een martingaaltje en goed les nemen. Met een hoop geduld los je veel meer op.

ptricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:36

Ik zou eerst een martingaal proberen, als dit niet voldoende werkt kun je later altijd nog kijken naar een theidemann. Ik weet niet hoe de regels op wedstrijden tegenwoordig zijn, maar voor 6 jaar terug mocht je een martingaal gewoon gebruiken met springen ook in de B klasse. Dat zegt toch iets over deze teugel, die regels zijn er n.l. niet voor niets.

Mijn instructeur bij de pony club zette de martingaal nog wel eens vast (dit hoort officieel niet). Normaal doe je de teugels door de ringen van de martingaal. Die man, maakte de ringen van de martingaal nog wel een vast aan de neusriem van het hoofdstel. Dan werkt de martingaal iets krachtiger in. In die tijd waren de zogenaamde aansnoer neusriemen erg in trek, bij die neusriemen kun je de ringen van de martingaal makelijk vast maken aan de neusriem.

Al vond ik dit als 13 jarig (en voor mijn leeftijd een jong) meisje vreselijk. Verschillende instructeurs hebben rare hulpmiddelen gebruikt om mij en mijn pony in de correcte houding te dwingen. Dit maakte het paardrijden er niet leuker op. ik zal 1 zo'n verhaal met jullie delen.

Ik moest 1 keer van een instructriese een heel uur met een slofteugel rijden. Ik wilde de slof lekker losjes gebruiken omdat mijn pony het niet gewend was, maar van haar moet ik de slof aan trekken. Toen mijn pony erg bezweet was van al het werken wilde ik even met een gestrekte hals wat draven. Toen werd die instructriese nog boos ook. Ik heb een uur lang zitten huilen op de pony omdat ik het vreselijk vond, en ik vond het zo zielig voor hem. Ik voelde me heel schuldig tegenover het beestje. Na de les heb ik alles aan mijn vader verteld en gezegd dat ik niet meer wilde lessen bij Christien (zo heette de instructriese) ik heb ook nooit meer les gehad van haar.

Tip van mijn verhaal, laat je niet te veel leiden door anderen. Doe wat je zelf goed dunkt. En gebruik de thiedemann alleen als je het zelf wilt niet om wat anderen zeggen.

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:39

Het kan geen kwaad om met een thiedemann te rijden, mits je hem natuurlijk op de goede manier gebruikt. Doe het dan ook niet wanneer je alleen bezig bent, maar in de les o.i.d. Pas er vooral voor op dat je er niet afhankelijk van wordt en niet meer zonder kan. Je moet in ieder geval eerst een goed tempo ontwikkelen voordat je überhaupt met de hele voorkant bezig kan gaan Knipoog

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:52

oke dankjewel daar kan ik wat mee!!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:14

Afbeelding

foto

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:36

Hij mag trouwens wel 1 ring losser op de foto. Nu wordt hij echt gebruikt om aan de teugel te rijden, niet om het begrenzen van het omhooggooien. Het moet een zetje in de juiste richting zijn, niet een middel om te dwingen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:51

Mizora schreef:
Hij mag trouwens wel 1 ring losser op de foto. Nu wordt hij echt gebruikt om aan de teugel te rijden, niet om het begrenzen van het omhooggooien. Het moet een zetje in de juiste richting zijn, niet een middel om te dwingen.

Mooi gezegd!
Het is een combinatie van een slof en een martingaal om het zo maar te noemen. Toen ik nog op manegepony's reed, hadden de sterrenkijkers onder de pony's een thiedeman. Werkte prima op een vriendelijke manier in mijn ogen.