[WN] Welk bit? (Myler)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Welk bit? (Myler)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:18

Aangezien mijn paard niet lekker loopt op mijn dubbelgebroken bit van Sprenger ben ik op zoek naar een ander bit. Ik heb al vele goede reacties gelezen over het Myler bit, dus dit wil ik wel eens uitproberen. Alleen twijfel ik tussen twee bitten. Namelijk de 'gewone' Comfort Snaffle Wide Barrel (MB02) of de Low Port Comfort Snaffle (MB04). Dit laatste bit is eigenlijk hetzelde als de MB02 alleen geeft deze meer tongvrijheid. Maar hoe kan je nu zien of jouw paard een bit nodig heeft met meer tongvrijheid? Ik heb ooit eens een poging ondernomen om de binnenkant van haar mond te bekijken en vond toen dat ze niet erg veel plaats had voor zo'n grote mond te hebben (ze heeft maat 14,5cm van bit Knipoog ). De consulent van Broxsport vroeg me om op haar tong te duwen en te kijken wat er gebeurde, ze trok haar tong toen naar beneden en naar achteren, voor hem leek dit op een gevoelige tong te duiden. Hij heeft het natuurlijk niet gezien, enkel advies gegeven via de telefoon naar aanleiding van mijn bevindingen. Hij raadde aan de MB04 te proberen.
Wat denken jullie ervan en iemand tips om te achterhalen of je paard meer tongvrijheid nodig heeft? Die mylerbitten zijn namelijk niet erg goedkoop. Clown

Hieronder een foto van de twee bitten.

MB02
Afbeelding

MB04
Afbeelding

ReignStar

Re: Welk bit? (Myler)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:02

Als het goed is kan je bij de meeste winkels de Mylers eerst een bepaalde tijd uitproberen voor een paar euro. Als je hem dan terug brengt krijg je gewoon je geld terug min een paar euro voor het opnieuw polijsten van het bit!

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:07

volgens mij kun je ook idd de myler bitten eerst lenen, dat heb ik ook gedaan
zelf heb ik het bovenste bit maar heb er geen verstand van hoe dat zit met gevoelinge tong enz. dus daar kan ik je niet zo veel mee helpen, misschien moet je eerst vragen of je ze kunt uitproberen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:50

Idd testen!!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:22

Idd kun je ze bij een aantal winkels uitproberen.

BTW als ik aan de tong van mijn paard kom trekt die hem ook terug en ik rij bitloos (al een jaar of 10 Knipoog )

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:24

Ik mocht een bit ook altijd gewoon terug brengen. net als kleding, het kan toch niet altijd passen..

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:39

het heeft echt te maken met de dikte van de tong van je paard. mylers zijn gemaakt zodat het minder op de tong drukt. gewoon uitproberen dus, dan weet je of het voor jou en je paard werkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:08

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:55

DubbelDun schreef:
BTW als ik aan de tong van mijn paard kom trekt die hem ook terug en ik rij bitloos (al een jaar of 10 Knipoog )

En wil dit dan zeggen dat je paard een gevoelige tong heeft, of doen ze dat gewoon allemaal als je er een beetje op drukt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:10

Dat wil zeggen dat de meeste paarden het niet prettig vinden als je aan hun tong trekt Lachen , wat dus niets zegt over een gevoelige tong wat door een bit zou komen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:51

Ja maar ik heb niet aan haar tong getrokken hé! Knipoog Ik moest op haar tong duwen van die consulent om te zien wat er gebeurde en daaruit maakte hij op dat ze gewoon een gevoelige tong heeft. Maar aangezien die man dat via de telefoon heeft gezegd wil ik dus weten of dit inderdaad de reactie is van een paard met een gevoelige tong of dat alle paarden zo reageren.

Misschien een testje doen? Hyper! Wie wil mag eens wat druk uitoefenen op de tong van z'n paard en laten weten wat er gebeurd ...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:39

Echt niemand die de test wil doen?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:39

Probeer het maar mooi met je eigen paard uit.
Ik rij zelf ook met een myler een mijn paard reageert daar heel erg goed op zowel op de shank als de comfort snaffle

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:31

Ik gebruik het bovenste bit, MB02, en dat bevalt zeer goed. Voorheen hadden we een enkel gebroken bit. Bij Monique van The Oregon Trail Tack Store, info gevraagd. Zij kan je er genoeg over vertellen. En je kan het bit zo proberen, bevalt het niet, breng je het terug.

Succes ermee, Groetjes Rinza