Drukplekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carolien81

Drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:37

Ik heb een vraag over drukplekken.
Als een paard hier tekens van heeft ( de witte haren die er dan groeien) is het dan zo dat het daar geen zeer meer doet? Of doet het nog altijd een beetje pijn, maar niet zo erg dat je dat aan ze merkt? Of doen niet alle drukplekken pijn?
Hoe weet je dat het helemaal goed zit?

Tempus

Re: Drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:43

Tekens van drukplekken zijn niet enkel witte haren ( die komen er als de wondes genezen zijn). Paarden krijgen kale plekken, als er niks aan gedaan wordt gaat de huid openliggen. Ze worden zeer gevoelig op de plaats van de drukplek. Het duurt een hele tijd eer het goed genezen is. Hoe je weet of het goed zit? Iemand die er iets van kent naar laten kijken ( zadelmaker,..)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:43

het is te zien, als het nog steeds hetzelfde zadel is dan blijven de drukplekker er toch zitten. dan zal het ook nog steeds pijn doen....

wat je eens moet doen is je zadel zo op de rug van het paard leggen. Dan kijken of je van achter het paard in het midden er helemaal kunt door kijken. en voelen of het aangesingeld ergens erg knelt. Eventueel er voorlopig een jelpad of dergerlijke er onder leggen Knipoog

veel succes

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:52

Mijn paard is 5 jaar met een slecht zadel gereden. Het paste helemaal niet, had vaak open wondes op de schoft, enz. Nu heeft hij een passend zadel, maar nog heeft hij er bang van. Wat wil je 5 jaar pijn bij het zadelen, dat blijft er in zitten ookal is er nu niks meer waar hij pijn van heeft.
Dus kan je beter niet te lang wachten met naar je zadel te laten kijken. ( zeker geen 5 jaar)

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:55

Als je paard drukplekken heeft zou ik sowieso niet meer met dat zadel rijden en een goede zadelmaker laten komen die er naar kan kijken en het zadel eventueel aan kan passen of een ander (passend) zadel kan leveren.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:58

idd het juiste zadel is zo belangrijk!!! Ik zie te vaak paarden met slecht passende zadels of drukplekken. We konden een zadel erbij krijgen toen we het paard kochten (daar reden we ook mee) en we gingen er mee naar de zadelmaker. die voelde dat zadel gewoon vanbinnen midden door was!! laat staan dat we daar zouden blijven mee rijden zijn!!!

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:20

Bedankt voor de informatie.
Dus als ik het goed begrijp zijn de witte haren van 'oude' drukplekken en als het nieuwe zijn zijn het wondjes. Waar het mij om gaat is hoe je erachter komt of het nog steeds zeer doet. Erop drukken en kijken wat de reactie is?
Gaan de witte haren dan nooit meer weg, of is het zo dat die daar blijven omdat de drukplek nog steeds 'bedrukt' is?
Kunnen de drukplekken ook ontstaan door het zadeldekje wat vervelend schuurt?
Wat een vragenberg, maar ik wil het goed begrijpen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:38

Witte haren gaan nooit meer weg, nee. Het huidweefsel daar is gewoon afgestorven eigenlijk ..

Vanwaar al deze vragen? Heb je een paard met drukplekken?
*sorry nieuwsgierig*

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:53

Witte haren trekken wel weg. Maar daar gaan heel wat jaren over heen.
Bij mijn pony heeft het zeker zes jaar geduurd. Zij had plekken ter grootte van een hand (van een volwassene) aan beide kanten van haar schoft.

Wees je bewust dat het weefsel onder de witte haren veel te voorduren heeft gehad, zeker als het om een slecht passend zadel gaat. Dit los je niet altijd even makkelijk op. Bij de ene lost een goed passend de zadel de (lichamelijke) problemen op en bij de andere zijn er heel wat dingen nodig om de (lichamelijke) problemen op te lossen.

Bij het ene paard uit een drukplek zich in witte haren, bij een ander in een verdikking. Dat verschilt per paard.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:50

Carolien81 schreef:
Bedankt voor de informatie.
Dus als ik het goed begrijp zijn de witte haren van 'oude' drukplekken en als het nieuwe zijn zijn het wondjes. Waar het mij om gaat is hoe je erachter komt of het nog steeds zeer doet. Erop drukken en kijken wat de reactie is? je kunt voelen of de spieren gespannen zijn, maar het beste laat je een goede!!! zadelmaker komen, die voelt dit meteen...
Gaan de witte haren dan nooit meer weg, of is het zo dat die daar blijven omdat de drukplek nog steeds 'bedrukt' is? Nee die gaan nooit meer weg!
Kunnen de drukplekken ook ontstaan door het zadeldekje wat vervelend schuurt? daar heb ik nog nooit van gehoord, het is het zadel die voor drukplekken zorgen. Moest een zadeldekje schuren, dan zou het een wondje geven of het haar af, en het normale haar komt terug...
Wat een vragenberg, maar ik wil het goed begrijpen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:13

Een drukplek uit zich niet altijd in een open wonde of witte haren. In een eerste stadium merk je een verdikking op, bijv. een zacht bultje. Daarom is het altijd aangewezen om na het afzadelen de paardenrug even te checken op drukplekken.
Witte haren duiken pas op als je eigenlijk te laat bent... Als er dus al schade aan het spierweefsel is toegebracht. Ze zijn een tijdje ontsierend maar na een paar keren verharen, verdwijnen ze meestal wel Ja