Geschikt zadel, vervelende bouw.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Geschikt zadel, vervelende bouw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 17:19

Ik heb nu een Merano, maar het is echt @#%^ kwaliteit, merk ik nu al snel naar 3/4 maanden. Voor de rest bevalt het zadel me prima, maar aangezien ik vaak ook verhalen lees over een scheve boom?

Ik ga nu dus opzoek naar een 2ehands zadel, van betere kwaliteit.

Mijn paard heeft een hoge schoft, en is rondom best smal. Maar, voor de rest is hij helemaal niet smal. Dus het is altijd lastig een goed zadel te vinden, dat lekker ligt. Omdat hij bij de schoft nu meer spieren krijgt, word het gelukkig daar iets voller. Zijn buikje.. Hij is daar ook niet echt smal Clown

Weet iemand een geschikt 2e hands dressuur zadel, die ik voor ongeveer 400/500 euro kan kopen, zoja, welk merk of type zou jij mij aanraden? Sowieso wil ik geen Wintec, dat vind ik geen fijne zadels.

Ik plaats hier even een foto, zodat je hopelijk een beetje het probleem snapt.

(de rechter, had helaas geen betere foto)
Afbeelding

dolor

Re: Geschikt zadel, vervelende bouw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:13

ik heb zelf een kentauer op een draver. zijn heerlijke zadels en nieuw zijn ze ook niet duur. tussen 700 en 800 euro geloof ik. misschien is dat wat.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:39

Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen. Die hebben meestal ruime keus uit zadels en kunnen direct kijken hoe het op je paard ligt. Dan heb je EN een goed zadel EN weet je zeker dat het past

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:42

oh ja. dat wou ik ook nog even zeggen. een tweedehands zadel is meestal zo gevormd naar het vorige paard dat het op andere paarden niet meer goed ligt.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:06

Kost het extra geld om een zadelmaker te laten komen? Ik heb namelijk niet zoveel geld.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:38

Bij mij kost het niks.... hij komt ook gewoon kijken of het opgevuld moet worden of niet. Ik denk dat je even bij je in de buurt (ruitersportzaak,zadelmaker) moet informeren. Het zal vast niet bij elke zadelmaker hetzelfde zijn.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:41

Ja Bedankt voor je hulp! Ik zal snel informeren.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:43

ik zou een zadelmaker laten komen, die kan ook tweedehands zadels meenemen en eventueel nieuwe binnen jou budget. dan weet je ook zeker dat het zadel goed ligt en dat je er lang plezier van hebt (als het goed is Bloos )

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:47

Kun je zelf een max. bijvoorbeeld aangeven?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:28

Sence schreef:
Kun je zelf een max. bijvoorbeeld aangeven?

Dat is helemaal afhankelijk van het zadel en wat de zadelmaker dan vraagt... Ik denk als je aangeeft wat jou maximale budget is dat hij je wel kan helpen! Je kan beter wat meer uitgeven aan een goed zadel, dan dat je een goedkoop zadel op de kop tikt, je paard er last van krijgt en er een DA, fysiotherapeut of osteopaat bij moet komen, omdat je paard last van zijn rug heeft. Dat zal nog veel duurder zijn..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:56

Het gaat om dat bruine paard neem ik aan?
Het lijkt op de foto alsof hij spierartrofie heeft bij de schoft.
Het zal lastig zijn om daar een passend zadel op te vinden, de zadelboom is nl gebouwd op een paardenrug met spieren, zeker op die plek.

Een zadelmaker kan je zeker helpen bij dit probleem, maar misschien is het verstandig om er eerst een fysio bij te halen, om zeker te weten wat er aan de hand is. Helaas wordt dit in 99% van de gevallen veroorzaakt door een te kleine/smalle boom.

Als je bovenstaand in de armen neemt, komt het allemaal wel goed. Succes met je zadel en paardje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 01:21

gewoon een zadelmaker laten komen. die kan je helpen met het vinden van een zadel, en dan ook de kussens zó aanpassen dat het ook écht past.
je zult zowiezo een zadelmaker of zadelpasser in de arm moeten nemen om je evt. nieuwe zadel te laten aanpassen, dit kan je niet zelf, nl.
de foto vind ik erg onduidelijk, het lijkt wel of je paard een ingezakte rug heeft? verder is hij wel rondgeribd, dus je zit dan al snel aan een boommaatje ruimer.

besparen op een zadel moet je nooit doen, liever daar een paar honderd euro meer aan uitgeven dan je paard laten lijden, én later alsnog opdraaien voor kosten van DA, osteopaat en Fysiotherapeut...

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:54

Ik heb ook een paard met een moeilijke bouw en ik heb er een Ainsley op liggen met een verstelbare boom. Zo kan ik hem precies passend maken. En hij zit super!