Witte haren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Witte haren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 16:27

Hoi, als je witte haren krijgt op de schoft, betekent dit normaal dat je zadel klemt hé? "drukplekken"
Maar m'n haf krijgt lichtjes witte haren op de schoft, maar als je na het rijden het zadel afneemt dan zijn die plekken kurkdroog en waar het zadel komt is dan bezweet!
Logisch gezien zou het daar juist nat moeten zijn omdat daar het zadel normaal het bloed moet belemmeren, of niet?
Ik snap het niet
Ik heb een Wintec dressuur met witte boom, zou die boommaat dan te groot zijn? Mijn haf is niet overdreven dik, hij is best goed gebouwd.

Melia

Re: Witte haren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:32

Ik weet het niet, ik denk wél dat het zadel niet goed past en dat het verstandig is om er een zadelmaker na te laten kijken Lachen.
Ook al is hij daar droog op die plek, het zadel kan er wel op komen te liggen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:34

als er witte haren komen, zit er toch echt een drukplek en dit kan op den duur flink zeer gaan doen, toch even naar je zadel laten kijken.

vluggejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:35

onze pony heeft ook witte haren op de schoft, deze zijn ontstaan door een deken.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 16:54

Ja ik vind het ook raar, zou het ook van het koets schoftje zijn? dan is hij op die plaats wel nat!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:04

Is er genoeg ruimte bij de schoft?
Zo ja, kan het dan het dekje zijn, die de drukplekken veroorzaakt?
je moet altijd zorgen dat er ruimte is bij de schoft, ook het dekje moet je omhoog trekken.
Deken lijkt me met dit weer niet de oorzaak. Knipoog

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:07

Woest schreef:
Ja ik vind het ook raar, zou het ook van het koets schoftje zijn? dan is hij op die plaats wel nat!

1 van onze friezen heeft dat ook op z'n schoft. Gewoon een paar witte haren maar dat kwam bij hem inderdaad door het schoftje van z'n mentuig. Lachen waarschijnlijk zal dat de oorzaak wel zijn.
x

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:47

Kan ook zijn dat het een wondje is geweest, vaak komen er ook witte haren bij littekentjes. Maargoed zou voor de zekerheid een zadelmaker laten komen, kan nooit kwaad.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:00

Het zadelkamer is ruim genoeg, ik kan in het midden m'n hand zonder problemen krijgen, de "kussens" van voor liggen netjes waar ze horen te liggen, het klappert niet of niets, en het zadel is eeen jaartje oud. kan een dekje dit veroorzaken? Ik gebruik die van eurostar die bruine (laatst nieuw) mischien is deze te dik?

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:48

Zou kunnen, trekt het dekje strak over de schoft? Ook kan het soms te krap worden met een dik dekje onder een goed passend zadel. Maarja dat valt natuurlijk vanaf hier niet te beoordelen.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:31

Witte haren komen wel door drukplekken. Deze kunnen ook door iets anders komen. Bijvoorbeeld door dekens. Heb je nu een deken op? Is deze soepel genoeg en ligt hij niet te strak? Daardoor kan het namelijk ook komen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:31

Het lijkt me eerder dat het door een deken komt dan door het zadel. Het zadel (met dekje) ligt altijd een stukje hoger dan de schoft, een deken niet, die ligt er bovenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:13

ik denk dat het door het dekje komt..
Doe je het dekje bij de schoft wel een stukje omhoog??

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:57

kan ook komen dat het droog is omdat het zo erg drukt dat het er niet kan zweten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:12

Sas_Mon schreef:
kan ook komen dat het droog is omdat het zo erg drukt dat het er niet kan zweten

Idd, de zweetklieren kunnen dicht gedrukt zijn als het zadel of dekje erop ligt.

Trek je het dekje wel helemaal omhoog in de kamer?