[WN] kunstof boom veranderd van pasvorm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

kunstof boom veranderd van pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:22

Beetje vage titel, maar ik vroeg mij af of een boom van een westernzadel kan vervormen als je het op een ander paard gebruikt dan het paard waar het normaal op ligt.

Ik heb een continentel zadel met een kunstof boom en wil dat binnenkort ook regelmatig gebruiken op een ander paard. Dit paardje is iets ronder dan het paard waar het nu op ligt, maar ik heb wel de indruk dat het goed past. Het knelt niet en ligt mooi vlak. Maar kan de boom breder worden als ik er meer mee rijd op dit paard?

Ook leg ik mijn zadel altijd plat neer op de grond als ik het bij de stal heb liggen om op te zadelen. Dan kan het niet omvallen. Volgens een vriendin van mij kan dit niet en mag ik het beslist niet meer zo neerleggen. Kan dit kwaad en hoe moet ik het dan wel op de grond neerleggen als ik het even kwijt moet?

crazycactus

Re: kunstof boom veranderd van pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:48

Nee dat kan en mag niet gebeuren, behalve bij zm zadels want die bomen zijn van waaibomenhout Knipoog

Ik zou mijn zadel ook niet zomaar plat op de grond leggen, stel dat je er een keer over stuikeld of dat er een paard overheen walst.. dan is je boom misschien wel gebroken. Gewoon met de pommel naar beneden neerzetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:21

Zoals CC zegt.
Bomen horen niet te vervormen in gebruik. Als ze dat wel doen heb je óf een speciale flexibele boom óf een hele goedkope boom (c.q. zadel).

YOYO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 00:00

Wat is de pommel?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:02

de voorkant ook wel swell genoemd (waar je horn op zit)

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:07

ben het met bovenstaande commentaren eens.
Een andere reden waarom je een zadel niet plat neer moet leggen, is dat het slecht voor het leer is; het gaat omkrullen. Je kan je zadel ook op de zijkant neerleggen, maar eigenlijk moet je voor een bokje (of krukje) zorgen voordat je afzadelt.

Misschien lijkt het ene paard boller als het andere, maar lijken de ruggen op de plek waar de boom ligt wel veel op elkaar. Dat is geluk hebben.
Een boom mag nooit in vorm veranderen! En dat kan ook bij een ralide boom niet.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:28

Het leer kan natuurlijk wel veranderen.. Knipoog