[WN] Wanneer ligt het bit goed in de mond ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Wanneer ligt het bit goed in de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:12

Wij hebben onze paint een tijd bitloos gereden, dat ging prima, maar nu rijden we voor de afwisseling weer met bit (western D-trens).
Het valt me op dat ze erg op dit bit kauwt, of beter: bijt (want zo klinkt het). Het bit lijkt me wel goed te liggen, op de lagen en niet tussen de kiezen, maar ik twijfel nu toch door dat knagen .... In de mondhoeken zie je een lichte plooi.
We gebruiken een brede neusriem (zit aan het hoofdstel), als deze vast is wordt het knagen -uiteraard - minder.

Waar moet ik precies op letten om te zien of het bit op de juiste plaats ligt?

jessica_

Re: Wanneer ligt het bit goed in de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:50

Mij is altijd uitgelegt dat er 2 plooien in de mond hoek moeten zitten, dan ligt het bit goed. Lachen
Het verschilt natuurlijk een beetje per paard.
Dat 'knagen' kan ook komen doordat hij een tijdje bitloos is gereden en even moet wennen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:18

Niemand die me kan adviseren? Jullie rijden toch allemaal Verward ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:39

Beetje lastig te beoordelen via de computer. Je hebt knabbelen (goed) en bijten/knarsetanden (irritatie/frustratie).

Als je bit op de juiste plaats ligt, dan zou je je af kunnen vragen of dit mondstuk bij je paard past. Mijn arabier werd een echte araklier als ik 'm een gebroken (enkel of dubbel) gaf, die wilde een vast mondstukje. Mijn fjord loopt echter graag met een gebroken mondstuk. Die wordt liever op de lagen ingewerkt dan op de tong en mondhoeken.

Ik zou dus (NA eens kritisch naar m'n eigen handgebruik gekeken te hebben) gewoon eens een ander mondstukje proberen.

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:43

ja 2 plooien in de mondhoek. dat kauwen kan idnerdaad komen omdat je zonder bit hebt gereden. hij moet er weer aan wennen. jonge paarden knabbelen in het begin ook op het bit