heftig reageren op zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

heftig reageren op zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 22:13

Ik heb nu een halfjaar een driejarige. Mijn zadel laten aanpassen aan haar ruggetje. Nu 6 maanden later begon ze nogal vreemd te lopen mar haar zadel op. Niet meer kunnen draven en steeds in de linkergalop aanspringen. Dus eerst met zadel gelongeerd en toen zonder. En toen was het weg. Conclussie zadel ligt niet goed. Dus heb ik er iemand na laten kijken van stal die er meer kijk op heeft als ik. Volgens haar ligt het zadel opzich 'goed' en moet het alleen opgevuld worden. Hij ligt iets achterover. Maar de boom zou goed zijn en sluit overal mooi aan.
Morgen bel ik de zadelmaker om een afspraak te maken zodat hij het zadel en mijn paard kan bekijken. En eventueel mijn zadel kan opvullen/aanpassen.

Maar kan een paard zo heftig reageren op een zadel wat iets achter over ligt? Of moet er dan meer aan de hand zijn? En zou een zadel met cair (lucht) de druk beter verdelen? En beter aanpasbaar zijn? Want ze is nu nog lang niet uitgegroeid. Zou dan een wintec met cair een goede oplossing zijn om tijdelijk mee te rijden. En als ze nagenoeg uitgegroeid is een goed lederen zadel kopen die op haar kan aangepast worden.

Morgen bel ik de zadelmaker en hoop dat hij deze week nog kan komen. En tot die tijd rij ik niet of zonder zadel.

Kylan

Re: heftig reageren op zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:17

Het kan heel goed dat je paard zo heftig reageert op het zadel. Als het zadel iets achterover ligt, kan het sneller naar voren gaan schuiven waardoor de schouder niet meer vrij kan bewegen. Dan gaat het ook nog klapperen en ben je helemaal ver van huis.
Cair zal je ook steeds aan moeten passen als je paard veranderd, net als wol. Wol is trouwens prima aanpasbaar, als je het goed bij blijft houden. Een jong nog groeiend paard met een zadel is altijd lastig, je moet het echt regelmatig controleren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:47

Meestal geeft een paard heel goed aan als een zadel niet lekker ligt. Zo wou die van mij beslist niet stil blijven staan met opstappen en sprong ze steeds aan in de verkeerde galop (aan 1 kant)
Ik vind het heel verstandig dat je de zadelmaker belt. Het cair systeem heb ik geen ervaring mee, maar denk niet dat het verstandig is als mensen het zelf maar kunnen verstellen naar hoe het naar hun idee het beste ligt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:00

Ik zou een boomloos zadel nemen totdat ze is uitgegroeid, en dan eventueel een boomzadel op maat laten maken. Sommige paarden reageren nu eenmaal heel heftig op een zadel dat ook maar een ietsje verkeerd ligt, en om nu elke paar maanden het zadel te laten aanpassen wordt ook erg duur.

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:14

Het kan inderdaad heel goed dat een paard heftig reageerd op een zadel wat iets achterover ligt, dat was bij mij 2 weken terug namelijk ook het geval. Ik had een zadel wat op de rest van de paarden wel goed ligt, en aangezien het er in eerste instantie ook wel netjes op lag (alhoewel het wel een klein beetje naar achteren lag) ben ik er mee gaan rijden, eerst gewoon wat stappen en draven aangezien ik het paard nog maar net reed en later ook de galop proberen, maar steeds in de galop ging ze in de middel van de bak staan te bokken! Dus nog een paar keer geprobeerd aangezien het een jong paard is en na een paar maandjes stil te hebben gestaan omdat ze een veulen kreeg zou dit normaal kunnen zijn, Niet dus! Achteraf heeft het achteroverliggende zadel dus er op haar rug gedrukt en daarom deed ze zo vreemd. Ik heb van iemand een zadel te leen gehad welke wel paste en ze liep er veel beter onder zelf in de galop bleef ze door lopen! Aangezien ik het zadel te leen had zijn we zelf op zoek gegaan naar een zadel en heb ik sinds een paar dagen een ander dressuurzadel, een heel verschil aangezien ik eerst met een springzadel reed maar ze loopt er heel fijn onder! Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 11:52

Het zadel ligt niet extreem achterover. Echt maar heel minimaal. Klapperen en naar voren of achteren schuiven doet ie dus niet. Hij ligt dan ook op het eerste gezicht prima. Maar ga je het beter bekijken. Ligt ie een mm achterover. Ben nu nogal huiverig. Ze heeft er dus heel gauw last van. Uiteraard laat ik het zadel nu om de 4 a 6 maanden even controleren. Maar vroeg me af voor gevoelige ruggen misschien lucht een betere uitkomst is.
Boomloos vind ik geen uitkomst. Ik heb zowel de cheyenne als de londen getest. En dan niet een weekje. De londen heb ik 2 weken getest. En de cheyenne heb ik een week getest en nog geleend van een stalgenoot. Omdat ik het zo lastig vind om een goed passend zadel te vinden. Leek mij dit ook de uitkomst maar helaas. Ik kon er niet aan wennen. Ik kukkelde naar voren, kreeg pijn in me bovenbenen en enkels. Alleen stappen gaat goed. Zit het ook heerlijk maar draven en galoperen kan ik er niet mee.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:57

Het kan ook zijn dat de kamer te smal is en dus erg knijpt om de ruggengraad. Het lijkt dan zo op het eerste gezicht of het zadel goed ligt (schoft vrij, schouder vrij, mooi aangesloten) maar werkt ondertussen zeer knellend op de ruggengraad.
Ga eens met je hand in de kamer en voel wat er daar gebeurt...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:32

Train je al veel me je paardje? 3 jaar is nog wat jong om veel mee te doen natuurlijk, ze kan ook in staking gaan. Maar ik zou het zadel zeker eens laten nakijken door je zadelmaker. Over het cair-systeem heb ik toch al gehoord dat het de druk helemaal niet zo goed zou verdelen als wordt gedacht. Het zal een zoektocht worden naar wat jij en je paard denken goed te vinden!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:46

Ik vind dat ik niet al te hard train. Ik rij 2x in de week 20 min. En 1 a 2x in de week aan de longeerlijn. De rest staat ze buiten 24/7. De boom is ook niet te smal. Het zadel ligt netjes naast de schoft en ruggegraat. De boom drukt ook niet op de schoft. Ik kan er bijne een hele hand tussen steken tussen boom en schoft. Ook als ik erop zit. En als ik het zadel eraf haal zit er ook een gelijkmatige zweetplekken naast de schoft/ruggegraat. Maar het kan wel zijn dat de kussens iets ongelijk zijn. Dat ze daar last van heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:16

felicity schreef:
Boomloos vind ik geen uitkomst. Ik heb zowel de cheyenne als de londen getest. En dan niet een weekje. De londen heb ik 2 weken getest. En de cheyenne heb ik een week getest en nog geleend van een stalgenoot. Omdat ik het zo lastig vind om een goed passend zadel te vinden. Leek mij dit ook de uitkomst maar helaas. Ik kon er niet aan wennen. Ik kukkelde naar voren, kreeg pijn in me bovenbenen en enkels. Alleen stappen gaat goed. Zit het ook heerlijk maar draven en galoperen kan ik er niet mee.

Jammer dat barefoot niks is voor je, als het niet goed zit dan houdt t op natuurlijk.
Je zou altijd nog een testzadel van bv startrekk kunnen proberen, de dressuur bv.
http://buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina12_IMG_OBJ37.jpg

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:43

felicity schreef:
Ik vind dat ik niet al te hard train. Ik rij 2x in de week 20 min. En 1 a 2x in de week aan de longeerlijn. De rest staat ze buiten 24/7. De boom is ook niet te smal. Het zadel ligt netjes naast de schoft en ruggegraat. De boom drukt ook niet op de schoft. Ik kan er bijne een hele hand tussen steken tussen boom en schoft. Ook als ik erop zit. En als ik het zadel eraf haal zit er ook een gelijkmatige zweetplekken naast de schoft/ruggegraat. Maar het kan wel zijn dat de kussens iets ongelijk zijn. Dat ze daar last van heeft.

Bedoel je een handbreedte tussen schoft en kamer? Want dat hoort als je erop zit toch max zo'n 3 vingers te zijn? Dan lijkt mij dat het te smal is van voren en daarom te hoog ligt. Maar misschien kan je foto's maken?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:53

Ik kan uit ervaring vertellen dat een paard heel extreem kan reageren op teveel druk aan de achterkant. En wat teveel is, dat geeft je paard zelf wel aan. Een zadelmaker kan het perfect leggen volgens de "regels", maar als het paard niet wil lopen ermee, dan is het toch niet goed. Helaas kom je dan wel in een hele lastige discussie terecht...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:43

cremellogek schreef:
Bedoel je een handbreedte tussen schoft en kamer? Want dat hoort als je erop zit toch max zo'n 3 vingers te zijn? Dan lijkt mij dat het te smal is van voren en daarom te hoog ligt. Maar misschien kan je foto's maken?

Als ik erop zit heb ik echt ruimte zat over tussen de schoft en de boom. Hoeveel dit precies is weet ik niet. Ik kan er geen hele hand in stoppen maar wel zeker drie vingers. Ik kan er foto's van maken. Maar er komt toch een zadelmaker. Heb echt deskundig advies nodig. Het is zo'n fijn paard om mee te werken. Maar zonder goed passend zadel komen we natuurlijk nergens Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:44

MysticTinker schreef:
Jammer dat barefoot niks is voor je, als het niet goed zit dan houdt t op natuurlijk.
Je zou altijd nog een testzadel van bv startrekk kunnen proberen, de dressuur bv.
http://buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina12_IMG_OBJ37.jpg

Die ziet er wel heel fijn uit. Maar die zal dan ook wel een godsvermogen kosten. Past dat zadel op nagenoeg alle paarden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:55

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:57

dankjewel. Vind de prijs best mee vallen. Mits hij natuurlijk voor vele paarden geschikt is. Dus dat je hetzelfde zadel altijd weer kan aanpassen als je ooit een ander zadel koopt. Ga eens kijken of ik daar wat meer informatie over kan vinden. Hij lijkt me ook hetzelfde zitten als een boomzadel. Dat vind ik ook erg prettig.