Werking kneveltrens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BeLoVeD

Werking kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 17:06

Ik ben een beetje een leek in bitten. Maar wat is nou de precieze werking van een kneveltrens? Ik las op de site van Divoza dat het stiller in de mond ligt? Wie kan me het vertellen..

Snoevie

Re: Werking kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:21

je kan een kneveltrens minder snel door de mond heen halen om het maar zo te zeggen,voor de rest werkt het niet anders,ligt idd wel stiller

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:52

eventueel kan je bij een kneveltrens de bovenste 'poot'in een bakstuk lusje steken en zo lichte hefboomwerking krijgen doordat dan ook achter de oren wat druk wordt opgebouwd

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 19:33

Dat doe ik dus maar niet! Maar ik zit er dan toch wel aan te denken om een dubbelgebroken kneveltrens te nemen. Ik rijd nu met een dubbelgebroken watertrens, maar heb het idee dat het dus niet echt lekker in de mond ligt..Het lijkt best een gemeen bit zo'n kneveltrens vind ik zelf, maar blijkt dus wel vriendelijk te zijn. Een bit is natuurlijk zo vriendelijk als de hand van de ruiter, maar toch..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:35

Kneveltrens is absoluut geen gemeen bit (mits je de knevels niet aan het bakstuk maakt)
Bij jonge paarden is het juist makkelijker omdat je ze iets helpt doordat de knevels tegen de wang duwen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:13

Bedankt in ieder geval iedereen voor de informatie. Lijkt me toch wel een ideaal bitje. Ik wil namelijk absoluut niet een scherper bit.

Ik heb ze ook gezien met een koperen rol er tussen wat is daar dan de werking van?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:38

ik heb ook zo'n bitje, gebruik het eigenlijk nauwelijks. vind de dubbelgebroken bustrens toch echt het fijnst. maar het is wel makkelijk omdat je ze niet door de mond kan halen

Marijke_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:47

makkelijker omdat je het niet door de mond kan halen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:01

ik geloof dat de koperen rol het kauwen moet stimuleren?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:09

Er zijn 2 soorten:

De kneveltrens
Afbeelding

De fulmertrens
Afbeelding

Het verschil zit 'm dus in de bevesting van de ringen aan de knevels. Een fulmertrens is breder en heeft daardoor meer notekrakerwerking op de onderkaak, zeker bij een enkelgebroken mondstuk. Iets om op te letten als je in de winkel zo'n bit gaat halen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:17

wat is dan precies het verschil in werking tussen die 2 margreet?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:18

Margreet schreef:
Een fulmertrens is breder en heeft daardoor meer notekrakerwerking op de onderkaak, zeker bij een enkelgebroken mondstuk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:32

ja dat had ik gelezen,maar ik dacht dat er nog misschien een specifiekere werking aan vastzat.
sorry

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 10:42

Weet iemand zeker wat zo'n koperen rol doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:44

ja, maar daar wijd ik me niet meer over uit....geen zin in stalkers in mijn nek...
mijn pb staat open

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:54

ik heb gehoord dat een koperen rol schokjes kan geven,omdat het dan 2 verschillende metalen zijn

ptricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:18

Ik heb nooit eerder gehoord dat een koperen rol schokjes kan geven. Ik heb mijn pony vroeger altijd op koperen bitten gereden. Mijn pony had een lastige mond, hij liep vaak met zijn tong uit zijn mond (die hij trouwens niet over het bit heen gooide) of pakte het bit beet tussen zijn tanden of kiezen. Toen heb ik lichte rood koper watertrens aangeschaft. Dat bitje beviel ons wel, enige nadelen koper moet je goed schoonhouden anders oxideert het, en het is zacht materiaal mijn pony beet allemaal deukjes in het bit. Dus ben ik later op een geel koper massieve watertrens overgestapt, dit was wel een veel zwaarder bit. Maar de pony liep er wel lekker mee.

Ik heb ook zo'n D trens met koperen roletjes gehad, ik heb nooit iets vreemds gemerkt met het gebruik er van. Wel zeggen sommige mensen dat koper een tintellende smaak geeft in de mond.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 11:53

Hmm..ik houd het dan maar bij de gewone kneveltrens. Mijn paard is nog aardig jong en soms wat onrustig met het bit. Misschien dat dit bit wat stiller in zijn mond ligt, dat zou wel fijn wezen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:00

Ik gebruik een dubbelgebroken kneveltrens met koperen rol om jonge paarden te beleren. is een super fijn bit. Ligt stil in de mond. het kauwen wordt bevordert door het koper. In de wendingen geeft het een lichte druk

ptricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:05

Wilawander schreef:
Ik gebruik een dubbelgebroken kneveltrens met koperen rol om jonge paarden te beleren. is een super fijn bit. Ligt stil in de mond. het kauwen wordt bevordert door het koper. In de wendingen geeft het een lichte druk

Zelf zou ik dit ook doen, ik heb goede ervaringen met koper. Zelfs paarden met een dode of harde mond gaan weer lekker spelen met het bit.. Dubbel gebroken bitten zijn prettig voor jonge paarden, het middenste gedeelte ligt n.l. stil, een enkelgebroken kan in een ^ vorm 'getrokken' worden.

Wat ook een vriendelijk bitje is, een flexibel kunststof of rubber stang. En dan niet zo een van metaal met een laagje rubber er omheen maar een echte zachte met alleen metalen bitringen.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 10:09

Ik heb het niet zo op kunststof of rubber bitten, paarden kunnen hier haakjes op kauwen en voor je het weet ligt de mond open. Mijn paard kauwt eigenlijk wel genoeg op het bit en heeft absoluut geen dode of harde mond. Dat wil ik juist graag voorkomen. Daar heb ik het gewone dubbelgebroken kneveltrensje maar besteld..even uitproberen en mochtie er niet lekker op lopen dan neem ik het bitje dat ik nu heb weer Lachen.

ptricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:51

BeLoVeD schreef:
Ik heb het niet zo op kunststof of rubber bitten, paarden kunnen hier haakjes op kauwen en voor je het weet ligt de mond open. Mijn paard kauwt eigenlijk wel genoeg op het bit en heeft absoluut geen dode of harde mond. Dat wil ik juist graag voorkomen. Daar heb ik het gewone dubbelgebroken kneveltrensje maar besteld..even uitproberen en mochtie er niet lekker op lopen dan neem ik het bitje dat ik nu heb weer Lachen.

Rubber kan niet scherp worden als het paard er op kauwt, het is hetzelfde rubber als waar ze die hondenspeeltjes van maken. Het is veilig materiaal voor dieren om op te kauwen.

Het bitje dat je nu gekocht hebt lijkt me heel goed. Mijn ervaring is dat het ook goed is zo nu en dan een wat af te wisselen met bitten, weer een beetje een ander gevoel en een andere smaak.