Welke maat stang en trens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Welke maat stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 22:01

Ik ga binnenkort trainen met stang en trens en zal dus de handel aan moeten schaffen. Ik weet dat de stang mooi moet aansluiten aan de mond.

Ik was bij de ruitersportzaak gisteren en volgens haar kon mijn paard wel een mt 12,5 omdat ze normaal van bustrens 13,5 heeft. (toevallig was dat ook de enige maat die ze op dat moment had Vork ). Maar goed, even gepast, maar de mondhoeken van mijn paard vielen er overheen Clown . Dus dat leek me niet zo geweldig. Is de maat stang nou gewoon hetzelfde als het bit waar je mee rijdt of zou ik dan toch een 13 cm moeten hebben?
Dit bit ga ik uiteraard ruilen, maar ik heb niet zo'n zin om tig keer weer terug te moeten naar de winkel!

En mijn instructrice raadde aan om een relatief dun bit te nemen (ivm de hele handel die mijn paard dan al in d'r mond heeft), ik heb nu een HH stang gekocht, maar die vond ik eigenlijk bijna nog wat te dik. Hoe smal maken ze die bitten en wanneer zijn ze dan echt scherp en wanneer nog normaal?

Pfff, zijn er ook bittenpassers Clown Knipoog ?

Orrie_VBW

Re: Welke maat stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:14

Ik volg dit ook even, mijn paard heeft 14,5, maar daar zijn bijna geen stangen in te vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:05

Duvel heeft trens maat 11,5. Mijn stang en trens zijn beiden maat 12,5, waarbij de onderleg een watertrens is, tegen mijn 'gewone' trnes een bustrens.
Oftewel, ik heb de stang een maatje groter dan mijn normale trens.
En ik heb ook een vrij dunne stang genomen, om dezelfde reden die jouw instructrice aanraadt.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:50

Meestal geldt dat de onderlegtrens 0,5/1 cm groter wordt genomen dan de stang. Ik weet dat Sprenger stangen heeft van 16 mm dik, en heb er pas geleden ook een aantal van 14 mm zien staan.
Ik denk je een stang het beste zo dun mogelijk kan nemen, dat is tenslotte vriendelijker voor de mond aangezien het een bek vol ijzer wordt. Haha! Een bit is netzo scherp als jouw hand, als je er goed mee om kan gaan kan je gerust een dunnetje nemen.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:36

je hoeft niet perse een hele dunne stang te nemen, maar dan zou ik wel weer een wat dunnere onderlegtrens nemen, anders word het echt een mond vol, en dat vinden de meeste paarden niet fijn, en vergeet niet een rubbertje om je kinketting ! heb ik ervaring mee dat je dat beter wel kunt doen . Ik heb voor de stang trouwens dezelfde maat gekocht als die mijn paard van zijn gewone bit ook draagt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 13:34

Ik denk dat ik dat ook nodig heb (gewoon mt 13,5) en dat ik toch nog voor een maatje dunner ga qua stang. Bedankt voor de reacties!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:12

Ipv een rubbertje onder de kinketting, zoals popika, heb ik nu een leertje, want Duvel heeft maar een smal bekkie (trensmaat 11,5) en het rubbertje maakte de boel onnodig stug, waardoor de kinketting niet mooi in de kingroeve lag. Met het leertje wat ik nu heb, kan de kinketting wel mooi soepel in de kingroeve liggen en ligt mijn stang veel stabieler in de mond.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 09:43

Ok, ook iets om mee te nemen! Heb gisteren mijn 12,5 teruggebracht en een 13,5 besteld en nog een maatje smaller gevraagd.