Schapenvacht onder goed passend zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schapenvacht onder goed passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:54

Als je een goed passend zadel hebt, kun je daar dan zomaar een schapenvachtje onder gebruiken? Of wordt het met een bontje eronder te krap en zou ik dan beter een grotere boom erin kunnen laten zetten?

Lauraketje

Re: Schapenvacht onder goed passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:01

Volgens mij was hier al eens een topic over... Het was een topic van iemand die dus een schapenvachtje had gebruikt onder een goed passend zadel, er werd aan die persoon verteld dat het niet zoveel kwaad kon. Maar na een weekje begon zijn/haar paard een beetje vervelend te worden en toen merkte ze dat het schapenvachtje voor wrijving had gezorgd waardoor het paardje pijn had en hierdoor liep hij dus lastig.
Ik zou het in elk geval niet doen, je zadel past toch goed, waarom dan nog een schapenvachtje... Oke, ik weet het, een schapenvachtje onder je zadel toont erg mooi, maar het welzijn van je paard gaat voor niet?
groetjes Knipoog

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:02

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:04

Als een zadel goed past is een bontje overbodig. Het kan zelfs zo zijn dat je zadel dan gaat klemmen. Ik adviseer om het niet te doen, als je zadel lekker en goed ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:09

Jullie hebben gelij, het welzijn van het paard gaat voor. Maar ik doe het niet omdat ik het mooi vind, maar omdat ik even niet weet wat anders te doen.
Ik heb een heel gedoe gehad met niet passende en scheef opgevulde zadels. Osteopaat is bij mijn paard geweest en ik heb een splinternieuw zadel met lucht gekocht bij een zadelmaker die in samenwerking is met mijn osteopaat. Dat zadel past perfect en heeft ook nog eens een verwisselbare boom. Ook de drukverdeling ziet er ontzettend mooi uit op het dekje na het rijden. Mooie gelijkmatige zweetplekken ende ruggengraat helemaal droog.
Vandaag bij het poetsen zag ik dat er op haar rug af en toe EEN witte haar te zien is. In totaal zijn het er een stuk of 7 verspreid over de rug, dus niet bij elkaar op een plek. Ik weet dus niet of die haren van het oude zadel zijn (en nu bij de zomervacht pas zichtbaar worden) of dat er wat anders aan de hand is.
Ik word hier een beetje moe van, en wil graag ook weer eens lekker met haar kunnen rijden (ben al maanden aan het klooien).
Ik heb er over nagedacht of haar rug misschien niet te gevoelig is om met dun dekje te rijden ofzo. En of een bontje in dit geval nuttig kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:14

Hm.. ik heb het topic even doorgelezen. Beter van niet dus. Hebben jullie misschien andere tips voor me?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:15

Shaseera schreef:
Als je een goed passend zadel hebt, kun je daar dan zomaar een schapenvachtje onder gebruiken? Of wordt het met een bontje eronder te krap en zou ik dan beter een grotere boom erin kunnen laten zetten?

Dat meen je toch niet serieus of wel? Clown
Ik hoop echt niet dat er mensen zijn die een bredere boom laten inzetten omdat ze zo nodig een bontje willen Nagelbijten / Gniffelen

Om terug te komen op je vraag: Een zadel wat perfect past heeft geen bontje nodig, sterker nog, een perfect passend zadel wordt niet-passend door er te veel rotzooi onder te gooien..

Zoals maar al te vaak: Dik dekje er onder, bontje er op en dan vaak ook nog een zadel wat 1 á 2 maten te smal is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:15

Alina schreef:
Shaseera schreef:

Dat meen je toch niet serieus of wel? Clown
Ik hoop echt niet dat er mensen zijn die een bredere boom laten inzetten omdat ze zo nodig een bontje willen Nagelbijten / Gniffelen

Dit meen ik wel serieus, lees maar hierboven. En ja, inmiddels ben ik zover dat als een bredere boom erin zetten een oplossing is, ik dit zo zou doen. Als je goed leest doe ik dat dan niet omdat ik dat zo graag wil.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:42

Zitten de witte haartjes echt alleen onder het zadel of kan je ook nog ergens anders op z'n lichaam witte haartjes bespeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:10

Lenneke_ schreef:
Zitten de witte haartjes echt alleen onder het zadel of kan je ook nog ergens anders op z'n lichaam witte haartjes bespeuren?

Tja.. ze heeft op haar kont ook wat witte haren hier en daar overgehouden aan rainrot dat ze ooit heeft gehad. En ze heeft ook nog wat wondjes gehad. Maar die witte haren op haar rug vielen mij eergisteren pas op (en ik controleer haar rug dagelijks een paar keer)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:13

Ik weet niet wat voor kleur je paard is, maar bij vossen komt het heel vaak voor dat er op een geven moment witte haartjes door de vacht komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:21

Lenneke_ schreef:
Ik weet niet wat voor kleur je paard is, maar bij vossen komt het heel vaak voor dat er op een geven moment witte haartjes door de vacht komen

Het is een bruine Tong uitsteken

Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:38

Ik zou een simpel maar stevig katoenen dekje nemen voor onder je zadel. Laat al die pads en pufferpads en weet ik nog allemaal maar aan de kant liggen. Katoen is een natuurproduct en in de meeste gevallen dus zacht en aangenaam voor de huid.

Marijke_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:45

Als je zadel goed ligt, zou ik er niet nog wat extra tussen leggen.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:18

Mijn bruine heeft door de hele vacht witte haartjes, kan dus ook zat Lachen

Maar.. Als je vorige zadel beroerd lag kan het idd dat je er nu pas de witte haren van ziet, die komen nl. altijd pas later Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:26

ik zou zeker niet gaan klooien met extra onderleggers enzo.
als jezelf twijfelt of het door het zadel komt, kun je natuurlijk altijd je zadelmaker bellen en om advies vragen.
misschien moet de lucht weer aangepast worden...

malle_guytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:18

Lauraketje schreef:
Volgens mij was hier al eens een topic over... Het was een topic van iemand die dus een schapenvachtje had gebruikt onder een goed passend zadel, er werd aan die persoon verteld dat het niet zoveel kwaad kon. Maar na een weekje begon zijn/haar paard een beetje vervelend te worden en toen merkte ze dat het schapenvachtje voor wrijving had gezorgd waardoor het paardje pijn had en hierdoor liep hij dus lastig.
Ik zou het in elk geval niet doen, je zadel past toch goed, waarom dan nog een schapenvachtje... Oke, ik weet het, een schapenvachtje onder je zadel toont erg mooi, maar het welzijn van je paard gaat voor niet?
groetjes Knipoog

Dat is waar;)
De meesten op onze manege hebben hem oowk..
Maar ik heb hem niet ik vind het wel mooi maar ik ben een dekjes freak Bloos

incalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:12

Neee, niet doen Knipoog
Dan vervromd je zadel, maar als je altijd je bondje onder je zadel hebt liggen is het natuurlijk niet zo erg Knipoog

amig0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:15

óf altijd rijden met bontje of nóóit rijden met bontje wand je zadel gaat er naar staan.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:18

Ik heb ook altijd een schapenvacht onder m'n goed passende zadel. Mijn paarden hebben geen gevoelige rug, maar vind het ook gewoon staan. Nu is m'n zadel even bij de zadelmaker, maar ik zal het er even met hem over hebben. Waarschijnlijk weet ik het antwoord al.. :p. Maar dan zal ik het alsnog op concours doen, ik vind het gewoon heel netjes staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:25

paardfysio schreef:
ik zou zeker niet gaan klooien met extra onderleggers enzo.
als jezelf twijfelt of het door het zadel komt, kun je natuurlijk altijd je zadelmaker bellen en om advies vragen.
misschien moet de lucht weer aangepast worden...

Ah ja, dat is juist het probleem. De zadelmaker is vorige week geweest om mijn nieuwe zadel af te leveren, en meteen gecontroleerd ook tijdens het rijden. Dus het kan haast niet dat dat niet goed is. Maar ik kan natuurlijk altijd nog een keer bellen. Zal ik morgenochtend even doen.
Als het door het zadel komt weet ik het ook niet meer, dan moet ik maar zonder zadel gaan rijden ofzo.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:38

Uppojono schreef:
Ik heb ook altijd een schapenvacht onder m'n goed passende zadel. Mijn paarden hebben geen gevoelige rug, maar vind het ook gewoon staan. Nu is m'n zadel even bij de zadelmaker, maar ik zal het er even met hem over hebben. Waarschijnlijk weet ik het antwoord al.. :p. Maar dan zal ik het alsnog op concours doen, ik vind het gewoon heel netjes staan..

Dus 'mooi' gaat voor het welzijn van je paard? Ik kan dat gewoon écht niet begrijpen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:38

Tja laat dan bij de zadelmaker een zadel passend maken op de rug van je paard mét bontje. Weet je ook dat het past ofzo..

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:40

Alina schreef:
Mijn bruine heeft door de hele vacht witte haartjes, kan dus ook zat Lachen

Maar.. Als je vorige zadel beroerd lag kan het idd dat je er nu pas de witte haren van ziet, die komen nl. altijd pas later Lachen

stekelharig??

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:43

BrittKitt schreef:
Tja laat dan bij de zadelmaker een zadel passend maken op de rug van je paard mét bontje. Weet je ook dat het past ofzo..

Tot het bontje een beetje dunner wordt en het dier last van zijn rug krijgt..

Weten we meteen weer waarom er op het wedstrijdterrein zoveel paarden niet rad lopen...