[WN] proef zitten,wanneer zadel niet op paard ligt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

proef zitten,wanneer zadel niet op paard ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 20:36

weet niet of de topic titel duidelijk is. Laatst was een vriendin bij mij in de buurt met haar paard en zadel en dat zag er goed uit. Heb ik dus even op gereden op haar paard en het zat heerlijk. Vervolgens gevraagd of ze langs wilde komen met het zadel zodat ik het op mijn paardje kon uitproberen. En het zat voor geen meter. Wat ik me nu afvraag is wanneer ik een zadel pas laat maken en het komt uiteindelijk op mijn paard en dat heeft hetzelfde effect? Hoe kun je dit voorkomen?

Ehona

Re: proef zitten,wanneer zadel niet op paard ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:38

Eerst uitproberen en passen voordat je het zadel aanschaft. Het kan natuurlijk ook aan het paard liggen, dat het zadel op haar paard beter lag of dat haar paard sowieso lekkerder zit en dat het zadel dan dus ook fijner aanvoelt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 20:40

Misschien was ik niet duidelijk Bloos Het gaat erom wanneer ik pasgemaakt zadel westernzadel aanschaf. Dat kan ik niet eerst uitproberen, vandaar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:11

dat het zadel op haar paard waar het voor op maat gemaakt is lekker zat lijkt me logisch Knipoog
en dat het niet goed lag/lekker zit op jouw paard zal wel een reden hebben,dat het niet goed op jouw paard z`n rug ligt.

als je een zadel op jouw paard laat maken door een zadelmaker zal dat wel lekker zitten /rijden op jouw paard.
je kan met de zadelmaker zelf overeenkomen wat voor zitting je wilt hebben
je kan dan je eigen smak/keuze zadel bepalen.

zoek contact met een zadelmaker en vraag hem/haar om raad / info Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 08:51

Dat dacht ik ook wanneer het zou passen. Maar mijn paard is nogal slank en van achter overbouwd. Hij gooit me dus naar voren. Dus in weze zou je zadel bij het inzitten op zo"n nagebootst paard moeten kunnen liggen. Ook is het ene paard breder dan het ander dat kun je bij het proefzitten toch ook niet voorkomen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:05

Als jouw paard overbouwt is, dan kan het zijn dat het zadel bij jouw paard dan wat meer naar voren ''valt'', zodat je evenwicht verstoord wordt. Bovendien belast je dan ook het voorste deel van het zadel te zwaar.

Bij een custom wordt een zadel dus niet naar een vast model gemaakt: dat is nou het hele idee van Custom. Voor zowel paard als ruiter.
Daarom is het custom zadel dat voor één combinatie gemaakt is voor een àndere combinatie een ''Handgemaakt'' zadel.
Het hele idee achter een pasgemaakt zadel is dat het dan ook pàsgemaakt is.

Bij ons is het zo, dat wij bij het opmeten ook de hoek van de rug noteren, en bij het inzitten hebben we een bok waarbij we het zadel zó neer kunnen leggen dat die hoek ook overeenkomt met het paard waarvoor we op dit moment werken. Voor een overbouwt paard bouwen we de zit al wat op, zodat je toch weer recht zit, en dat zal bij het inzitten dan ook net zo zijn als wanneer je zadel op je paard ligt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 12:54

je bedoelt met zit opbouwen dat je de zit zo maakt dat hij je automatisch meer naar achteren zet en zo weer in balans komt. Dat klinkt interresant. Je kan natuurlijk nooit alles uitsluiten maar volgens mij benader je de realiteit al veel beter. Zit nog te twijfelen. Want al heb je dan misschien de ronding en de rug helling goed. De beweging van elk paard is ook verschillend. Mijn paard verandert totaal van bouw of hoe je dat wil uitleggen, wanneer hij gallopeert. Ik ken een draver die heeft zo'n onmogelijke draf dat het ene zadel wel goed zit en het andere je er verkeerd in gooit. Ben niet zo goed in vaktechnische termen. Hebben jullie niet een soort van 3 d pakket die eventueel de data van een bepaald paard met lichaamsbouw en gang kan imiteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:18

Aafke_ schreef:
Bij ons is het zo, dat wij bij het opmeten ook de hoek van de rug noteren, en bij het inzitten hebben we een bok waarbij we het zadel zó neer kunnen leggen dat die hoek ook overeenkomt met het paard waarvoor we op dit moment werken. Voor een overbouwt paard bouwen we de zit al wat op, zodat je toch weer recht zit, en dat zal bij het inzitten dan ook net zo zijn als wanneer je zadel op je paard ligt.

Dat is heel handig Haha! maar als je zo een overbouwd paard hebt ga je hem dan ondanks die aangepaste zit niet extra op de voorhand belasten ??

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:30

DD, nee, het gewicht wordt weer beter verdeelt, want je zit nu weer natuurlijk rechtop. In balans dus.
Een overbouwt paard is natuurlijk niet een ideaal rijpaard, als je bij een echt overbouwt paard het zadel iets meer aan de voorkant belast, dan ligt dat aan de overbouwtheid. Dat is dus niet de schuld van het zadel; dat ligt aan de ongunstige bouw van het paard. En dat zullen àlle zadels doen bij zo'n paard. Aleen een zadel dat voor een normaal paard gemaakt is, zal dat veel erger doen als een zadel dat daar rekening mee houd.

Dinopino,
Wij maken supermooie zadels, sterk, op maat, en aangepast aan ruiter en paard. Maar dat is het dan ook. het is en blijft een zadel. Ook een customzadel is alleen maar een zadel. Als je problemen hebt met de gangen van je paard is dat een heel ander probleem. Daar kan een goed zadel bij helpen, maar een zadel, (zélfs die van ons niet Knipoog ) , is geen wondermiddel waarmee je paard nooit meer struikeld, of niest, of opeens fantàstisch mooie gangen krijgt, of zo. Verdrietig

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:04

Dus daar is bij de zit geen rekening mee te houden. Wanneer je bijvoorbeeld weet je paard gooit je in galop zo naar voren dat je de zit iets meer ruimte geeft zodat je niet constant tegen de knop wordt gegooid. Ik wil namelijk dolgraag een westernzadel. En vooral op dit paard waar je totaal geen houvast hebt zou dat zeer fijn zijn/ Huilen . Maar ik ga steeds meer geloven dat ik iets onmogelijks wil. Bij het proefzitten kun je dus rekening houden met de hoek van de rug. Heb je ook de mogelijkheid op een smallere bok te zitten wanneer het paard smal is.
Het is dat het zo"n afstand is vanuit mijn nederige stulpje naar je, anders had ik graag wat uitgeprobeerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:16

Aafke_ schreef:
DD, nee, het gewicht wordt weer beter verdeelt, want je zit nu weer natuurlijk rechtop. In balans dus.

Natuurlijk zit de ruiter dan wel weer in balans, maar het paard kan niet in balans lopen als het overbouwd is.
Je zult als ruiter veel meer moeite hebben om de achterhand er onder te krijgen en de voorhand te ontlasten.
Een zadel kan dat nooit oplossen hoe goed het ook ligt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:18

Toch vraag ik me af of er niet toch ergens zadelmakers zijn die wel met zo'n 3 d pakket werken? Bij Rieser kan ik een zadel op maat laten maken en volgens mij worden zijn bomen wel via een 3 d systeem opgebouwd. Maar die zit nog verder weg. Is er in nederland geen zadelmaker die met zo iets werkt. Ik reis liever niet zulke idiote afstanden meer voor een zadel met mijn paardje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:24

Moeilijk hoor, ik zou er iig geen één weten hier in NL.
WN-zadelmakers hebben de neiging erg behoudend (lees 'ouderwets' ) te zijn en dit soort 'moderne' dingen moet wel heel erg door anderen gebruikt worden om de noodzaak er van in te zien.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:03

Er is geen noodzaak tot het maken van coputermallen, dat heeft niets met ouderwets zijn te maken.: zoals wij de paarden opmeten krijg je een perfect passende boom, dat doet een computer gewoon niet beter.
Afbeelding

Bovendien, hebben we het net op een ander topic erover gehad, dat ''perfect passend'' een utopie is. Je paard verandert altijd een beetje, alleen al metde seizoenen of training. Dus, wij hebben ook perfect passende bomen, daar is geen verschil. Maar ook Rieser maakt geen zadel voor je waarbij je paard opeens heel andere gangen heeft.
En een zadel van Rieser kost overigens ong. vanàf €3000,-

En lees dit ook maar eens,
Denk er wel aan dat deze man behalve een zeer gerennommerde zadelmaker, een echte no-nonsens cowboy is, die ervan uit gaat dat àls jij een paard hebt, dat je daarvoor leeft, en dat als je 4 of 5 paarden hebt, dan ook 6 à 7 goede zadels hebt, en dat je net zo goed als Willem en ik de pasvorm van een paard kan beoordelen.

http://www.western-saddle-guide.com/dj-saddle-fit.html

En niet dat ik niet vind dat Rieser niet prachtige zadels maakt hoor, en heel mooi en bijzonder sierspul heeft. Maar kan je bij Rieser ook inzitten? kan je daar ook je trainer meenemen en wordt de zit helemaal aan de ruiter aangepast? En ik heb reserveringen over hun bomen, want daar kan geen enkele flexibiliteit inzitten, maar wél heel erg mooi; je zou zo'n boom gewoon als kunstwerk neer kunnen zetten!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:57

Haha! Dan is die goedkoper geworden. Hij heeft er mij eentje aangeboden voor 2.500,00 euro .
Ik hoor hier alleen maar zeer positieve berichten over hem. Maar zoals gezegd ik struikel nogal over de afstand. Was er bijna 2 jaar geleden met een westernruiter uit het zuiden samen heen gegaan. We wilden dan gewoon vakantie houden in de tijd dat hij ons zadel maakte Pling Maar het bleek dat we allebei niet zoveel vakantie dagen hadden. Hij geeft ook de garantie dat ie een zadel terug neemt met afhankelijk van het werk wat hij eraan heeft, voor elk jaar 150,00 euro aftrek. Dat is ook een leuke garantie. Maar mij ging het niet om het passen van het zadel op het paard. Daarvan heb je me al in de andere topics overtuigd daar heb ik wel vertrouwen in. Mijn twijfels zijn nu op een heel ander vlak ontstaan, toen ik merkte dat het wel zeker verschil uitmaakt hoe een zadel zit.Dat dit ook mede bepaald wordt door een paard. Ik vroeg me af of daar ook rekening mee gehouden wordt. Jij scheef dat jullie er al met de helling van de rug rekening mee hielden. Dat is voor het eerst dat ik zoiets hoorde en dat vind ik positief. Jij bent ook de enige zadelmaker die reageert OK dan!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:15

Dat zijn de productie-modellen, en vanaf hè? Is natuurlijk een goed bedrijf.
Nou, die helling is zeker belangerijk. maar het houd op een gegeven moment op hè, een zadel is enkel een zadel.
Wat bedoel je met terugnemen van Rieser met €150,- aftrek per jaar? Hij trekt €150,- per jaar af als je het komt inruilen? Zou ik daar ieder jaar een nieuw zadel laten maken: zit je altijd actueel met de pasvorm! Hoe doet 'ie dat dan met BTW enzo?

De customwesternzadels die ik op de Equitana gezien heb waren overigens €4500,- en duurder.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 16:36

Wat bedoel je met produktiemodellen? Dat zou een zadel zijn met een geheel op mijn paard gemaakte boom via 3d techniek. Met terugnemen bedoel ik dat wanneer je zadel na een jaar niet past hij het voor 150,00 minder weer gewoon terugneemt of het voor 150,00 euro weer pas maakt.
Hoe hij dat technisch verwerkt in zijn boekhouding weet ik niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:02

Dinopino schreef:
Wat bedoel je met produktiemodellen? Dat zou een zadel zijn met een geheel op mijn paard gemaakte boom via 3d techniek. Met terugnemen bedoel ik dat wanneer je zadel na een jaar niet past hij het voor 150,00 minder weer gewoon terugneemt of het voor 150,00 euro weer pas maakt.
Hoe hij dat technisch verwerkt in zijn boekhouding weet ik niet.

ik volg dit nu,maar ik zou dit verhaal dan wel echt zwart op wit en dubbel getekend willen hebben Haha!
want 150 euro per jaar aftrek is heel erg weinig!!!!!!!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:10

Citaat:
A good custom saddle is made with emphasis on fitting the rider more than the horse. This is done to eliminate rider movement in he saddle, thereby eliminating pressure points on the horse a much as possible.

Vandaar dat vroeger alle comboy's klem zaten in hun zadels en iedereen die nu in een te ruim zadel zit (omdat dat zo lekker veel vrijheid geeft) verkeerd bezig is ??

Citaat:
An animal’s body is constantly shifting both in condition and in conformation. A saddle which is very comfortable for a horse at 3 years of age will set differently when he is 7, 12, 15.
Dus wel of niet custom-made élk paard heeft gemiddeld elke 3 a 4 jaar een ander zadel nodig.

Dát hebben we wel eens anders gehoord !!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 19:46

Haal je dat uit dat stukje waar aafke na refereert. Mijn engels is niet zo fantastisch dus ben ik bij de stukje waar Aafke na verwees helaas afgehaakt.

Mijn grote probleem is dat ik zo atechnisch als de pest ben. Dus iedereen kan me uitleggen wat waarom hoe hoort te werken, ik kom dan niet meer mee. Ik moet het puur doen met datgene wat ik ervaar wanneer ik op een zadel zit.
dilemma moet ik nu afgaan op degene die me het logischte lijkt te klinken Ziek . Ik denk dat ik mijn plannen voor een nieuw zadel even in de ijskast zet. Ik weet het echt niet meer. En na die ene miskoop met advocaat enz. ben ik ook wel weer bang iets te ondernemen hoewel ik het geld er nu voor heb. Wat ik ook zou doen ik kan toch niet meer rijden op haar dit jaar daar is het toch te laat voor.