Zadel met veel steun?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Zadel met veel steun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 18:52

Hallo,

Ik heb nu al bijna een jaar last van mijn knie. Sinds een paar maandjes loop ik bij de fysiotherapeut en die heeft geconstateerd dat mijn knieschijf niet goed zit. Ik krijg hier nu therapie voor, maar met paardrijden heb ik nog steeds last. De pijn komt vooral wanneer ik met mijn been of knie erg veel beweeg, al zijn het maar kleine beetjes. Ook gaat het zeer doen wanneer de druk aan de binnenkant van mijn knie te groot wordt. Tevens kan ik niet meer dan een uur per dag rijden. Vroeger reed ik nog wel eens twee uurtjes op een zaterdag, maar dat gaat al helemaal niet meer. Stoppen met paardrijden wil ik echt niet en ook al doet het zeer, ik ga gewoon door. Ik zoek wel naar oplossingen.
Zo vroeg ik me dus af of er een zadel bestaat met extra veel steun voor de knie. Ik weet wel dat het bestaat, want ik heb het een keer gezien - een springzadel met hele dikke kussens voor de knie en achter de kuit - maar ik weet dus niet precies waar ik moet zoeken qua merk en prijs. Hebben jullie misschien ervaring met zo'n soort zadel of weten jullie zadels die deze extra steun bieden?
Mocht ik zo'n zadel aanschaffen, dan moet ik deze helaas wel zelf betalen. En aangezien ik pas 16 ben, heb ik dus niet zo'n erg groot budget. De prijsklasse mag dus ook niet ál te hoog zijn. Ik heb ook geen moeite met de goedkopere merken, als het zadel maar kwalitatief te doen is en het dus de extra steun biedt die ik nodig heb.

Alvast bedankt!

Concorde

Re: Zadel met veel steun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:58

Wat betreft springzadels kan ik je niet echt helpen, maar weet wel dat bepaalde dressuurzadels voor 'kniepatienten' fijner zijn dan anderen. Het meest ideaal is een zadel waar de wrong op het zweetblad genaaid is ipv. eronder, zodat je been ertegen aan ligt en niet erop.
Zoals deze Henri de Rivel (type Antenor)
Afbeelding

De KN Walzer, en Euroriding heeft ook oude modellen van Jade of Diamant die dezelfde wrong hebben als de Henri de Rivel

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:35

Ik zoek ook geen springzadel, sorry als dat niet zo duidelijk overkwam. Dat springzadel nam ik als voorbeeld, omdat ik dus weet dat het bestaat. Ik zoek eerder een vzh-zadel. Het zadel dat je laat zien heeft ook wel een mooie, dikke kniewrong.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:47

Zo'n zadel heb ik toevallig van de week geprobeerd, en het zit echt lekker, maar paste mijn paard helaas niet. Veelzijdigheidszadels met zulke wrongen heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:25

iets heel anders:
je kunt ook de druk op de knie veranderen door een aparte steunzool in je schoen of laars (podotherapeut)
en door beweegbare beugels of gpg-beugels.

ptricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:01

Ik heb hier geen verstand van. Maar zou je open staan voor een ander soort zadel. Ik heb nooit op een Australisch Stock zadel gereden, maar misschien zou je het een tijdje kunnen proberen met zoiets.
Een ik denk dat het ook goed is uit te vinden hoe je het beste rijd. Heb je meer pijn als je met hele lange beugels rijdt en je been bijna loodrecht naar beneden houdt. Of vind je het prettiger om met hele korte beugels te rijden. Rijd je prettiger met korte beugels dan komen springzadels inderdaad in aan merking. Maar krijg je je vooral pijn als je met korte beugels rijdt en je knie veel moet buigen, dan kan je denken aan dressuur zadels, of misschien zelfs een Stock zadel of western.

Het is vooral een kwestie van uitproberen, en goed maar je eigen gevoel luisteren.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 17:23

paardfysio schreef:
iets heel anders:
je kunt ook de druk op de knie veranderen door een aparte steunzool in je schoen of laars (podotherapeut)

Ik heb al steunzolen, daar ligt het bij mij niet aan. Ik loop al bij de fysiotherapeut dus als het daaraan had gelegen dan had ik al opnieuw bij de podo gezeten. Het gaat hier echt om mijn knieschijf en die banden daaromheen. Die zijn erg geïrriteerd. Soms doet het bij stilzitten al pijn.

ptricia schreef:
Ik heb hier geen verstand van. Maar zou je open staan voor een ander soort zadel. Ik heb nooit op een Australisch Stock zadel gereden, maar misschien zou je het een tijdje kunnen proberen met zoiets.
Een ik denk dat het ook goed is uit te vinden hoe je het beste rijd. Heb je meer pijn als je met hele lange beugels rijdt en je been bijna loodrecht naar beneden houdt. Of vind je het prettiger om met hele korte beugels te rijden. Rijd je prettiger met korte beugels dan komen springzadels inderdaad in aan merking. Maar krijg je je vooral pijn als je met korte beugels rijdt en je knie veel moet buigen, dan kan je denken aan dressuur zadels, of misschien zelfs een Stock zadel of western.

Het is vooral een kwestie van uitproberen, en goed maar je eigen gevoel luisteren.

Ja, ik ben al aan het uitproberen. Kort vind ik altijd ontzettend lekker zitten en tijdens het rijden heb ik dan geen pijn, maar dan krijg ik daarna wel pijn. Lange beugels vind ik erg moeilijk, ik verlies ze snel en kan dan niet lekker zitten. Bovendien heb ik korte benen dus bij mij zijn de beugels sowieso al snel te lang. Ik ga nu wel proberen om met langere beugels te rijden, trouwens, ik ga beugelrubbers kopen zodat ik de beugels minder snel verlies.
Maar wat de lengte van de beugels betreft; ik houd meer van de racestand Tong uitsteken Dat geeft ook veel meer steun in de snelle galopjes die ik maak.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:18

Kieffer heeft ook een met veel wrong. Ook "op het zweedblad".
Ik weet zo niet wel type dit is.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:25

Ik kan je iig verende beugels aanraden! Dit helpt ook heel goed tegen pijn in de knieën, heb dit zelf namelijk ook, alleen lang niet zo erg als dat jij beschrijft.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 22:27

Henrieke schreef:
Ik kan je iig verende beugels aanraden! Dit helpt ook heel goed tegen pijn in de knieën, heb dit zelf namelijk ook, alleen lang niet zo erg als dat jij beschrijft.

Gaat dat juist niet meer pijn doen? Nagelbijten / Gniffelen Want het doet bij mij zeer als ik veel beweeg; ik heb echt een ontzettend stille beenligging nodig. En verende beugels, daar gaan je benen toch juist extra van bewegen?
Ik heb nog nooit verende beugels o.i.d. gezien, dus het kan zijn dat ik het totaal verkeerd heb, hoor.

love__oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:48

Misschien een kieffer norbert koof 11.. Alhoewel deze niet heel zacht zijn meen ik maar kan het mis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 01:36

Moderatoropmerking:
Off-topic berichten verwijderd.

-----

Kieffer Athen Olimpic is inderdaad een dressuurzadel met veel wrong Lachen Is een middenklasse zadel van zo'n 1300/1400 euro.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 08:40

Maya schreef:
Is een middenklasse zadel van zo'n 1300/1400 euro.

Oef Scheve mond Dat is toch wel een beetje veel geld. Ik ga maar hard sparen en werken in de zomervakantie!

ptricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:36

Ukkiee schreef:
paardfysio schreef:
iets heel anders:

Ik heb al steunzolen, daar ligt het bij mij niet aan. Ik loop al bij de fysiotherapeut dus als het daaraan had gelegen dan had ik al opnieuw bij de podo gezeten. Het gaat hier echt om mijn knieschijf en die banden daaromheen. Die zijn erg geïrriteerd. Soms doet het bij stilzitten al pijn.

ptricia schreef:

Ja, ik ben al aan het uitproberen. Kort vind ik altijd ontzettend lekker zitten en tijdens het rijden heb ik dan geen pijn, maar dan krijg ik daarna wel pijn. Lange beugels vind ik erg moeilijk, ik verlies ze snel en kan dan niet lekker zitten. Bovendien heb ik korte benen dus bij mij zijn de beugels sowieso al snel te lang. Ik ga nu wel proberen om met langere beugels te rijden, trouwens, ik ga beugelrubbers kopen zodat ik de beugels minder snel verlies.
Maar wat de lengte van de beugels betreft; ik houd meer van de racestand Tong uitsteken Dat geeft ook veel meer steun in de snelle galopjes die ik maak.

Lange beugels is ook een kwestie van wennen, ik was een echte springruiter ik reed altijd met super korte beugel. Mijn pony was oud en had last van zijn rug, dus ik reed altijd in een soort verlichte zit. Maar na een ongeluk waarbij ik m'n linkerbeen op 2 plaatsen brak wilde dat niet meer. De pony was toen inmiddels al met pensioen. Maar met korte beugels krijg ik te veel druk op mijn enkel en scheenbeen, ik kreeg krap of een doof onderbeen. Nu rijdt ik met lange beugels, ik heb begin was ik de beugel ook steed kwijt. Maar goede stroeve beugelbokjes en schoen met een stroeve rubberen zool helpen veel.

Als je opzoek bent naar een goed springzadel, zoek dan naar een tweedehands Kiefer, of een Forrestier. En Stubben is misschien ook wat, en vroeger had je een zadels uit Zwitserland Sohntal of zoiets (ik weet niet hoe je het spelt) die zijn ook heel goed. Alleen dat bedrijf bestaat niet meer het is opgekocht door Lemetex.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:38

Ukkiee schreef:
Henrieke schreef:

Gaat dat juist niet meer pijn doen? Nagelbijten / Gniffelen Want het doet bij mij zeer als ik veel beweeg; ik heb echt een ontzettend stille beenligging nodig. En verende beugels, daar gaan je benen toch juist extra van bewegen?
Ik heb nog nooit verende beugels o.i.d. gezien, dus het kan zijn dat ik het totaal verkeerd heb, hoor.

Nee, ik heb sinds ik met die beugel rijd nooit geen last meer van m'n knieën. Laatst dus een keer zonder die verende beugels gereden in het bos, toen voelde ik m'n knieën weer tijdens het rijden. En je word echt niet omhoog geveerd ofzo hoor Knipoog
En lange beugels scheelt ook al, als je ze korter hebt krijg ik ook eerder last van mijn knieën.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:55

mijn miniskus is beschadigd (ooit van mijn paard gevallen) en nu krijg ik als ik langer dan een uur rijd pijn aan mijn knie. zelf los ik dit op door met hele lange beugels te rijden (western zadel ) of gewoonweg zonder zadel. dan wordt je knie niet in een vaste stand geforseerd. helpt bij mij heel goed.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:36

Probeer eens een Hulsebos zadel. Die zijn 2e hands ook volop te koop op martplaats.nl.