Welk bit kan ik beter gebruiken bij dit hoofdstel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noudy

Welk bit kan ik beter gebruiken bij dit hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 15:01

Ik heb voor mijn tuiger een tuighoofdstel gekocht want er is wel op gereden maar ze heeft bij de vorige eigenaar hoofdzakelijk marathons gelopen voor de kar.Met het gewone hoofdstel is ze best kijkerig op de weg ze springt niet echt weg maar wel schrikkerig dus heb een hoofdstel met oogkleppen gekocht maar kan ik dan het beste het liverpool bit gebruiken wat er bijhoort of zal ik toch gewoon mijn enkelgebroken bit gebruiken.

whisperramse

Re: Welk bit kan ik beter gebruiken bij dit hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:05

Ik zou je enkelgebroken bit gebruiken.
Een liverpool lijkt me nogal hard inwerken, zeker op zo'n kleine afstand.
(Ik weet niet of het verschil maakt vanop de bok of in het zadel maar ik vermoed van wel?)

Denk ook niet dat je je paard zijn hele leven lang op een liverpool wil rijden?
Ik zie deze bitten nl enkel tijdens het mennen.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 17:11

Weet dus ook niet de werking van het liverpool bit of of het hard in de mond is vandaar deze vraag. weet nog nieteens of ze gewoon met rijden gebruikt worden of idd alleen met mennen

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:17

Liverpoolstangen worden eigenlijk alleen maar in het aangespannen werk gebruikt.
Als het paard altijd met een stang gereden is zal hij misschien te sterk zijn voor een gebroken bit.
Een liverpoolstang is niet "harder" dan een stang en trens wat ze bij dressuur gebruiken want een stang is een stang.
De hardheid hangt vooral van de hand van de ruiter af en de lengte van de scharen. bij een liverpoolstang kun je er nog voor kiezen om de teugel in het bovenste sleufgat te doen waardoor hij minder hard in werkt, hoe lager je de teugel bevestigd hoe straffer het inwerkt ,je kunt dit vergelijken met lange en korte scharen .

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:33

Dan is TS beter met een Pelham of iets dergelijks Lachen
Ik kan me niet voorstellen dat liverpools ook gebruikt worden onder het zadel?
Bij de pelham kun je met twee teugels rijden. De onderste pak je er enkel bij wanneer je dat nodig vind. Zo kan je paardje wennen aan een ander bit zonder dat jij de controle kwijt bent.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 22:54

bedankt ben nu weer iets wijzer geworden ga haar met een gewoon bit rijden kan die liverpool de kast in.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:41

En je bent natuurlijk vrij om je paard met een tuighoofdstel te rijden,
maar moet ze er niet gewoon aan wennen zonder oogkleppen te rijden, dat ze zo schrikt?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 12:46

MarrieLeen schreef:
En je bent natuurlijk vrij om je paard met een tuighoofdstel te rijden,
maar moet ze er niet gewoon aan wennen zonder oogkleppen te rijden, dat ze zo schrikt?

Wil het toch eerst met tuigerhoofdstel proberen buiten mischien dat ze dan zelf ook wat meer ontspannen buiten is want is niet echt fijn zo met een gewoon hoofdstel zowel voor mij niet als voor haar niet, en dan ga ik het gewoon afwisselen totdat ze het gewone hoofdstel constant omkan.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:50

Okee, snap het wel, als je en zonder oogkleppen rijdt en met nieuw bit, kan je beter eerst even voor de zekerheid met oogkleppen. Ja

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:04

-> HAR

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:00

Ik heb genoeg paarden gereden die ook voor de kar liepen, ook heel verschilllende paarden:

-een haflinger
-een net beleerde fries
-een tuigerxkwpn
-een welshxhackney

Voor de kar allemaal op een liverpool of soortgelijk bit (bokkebit bijv.) en onder het zadel een heel simpel trensje. Of bitloos. Het hoeft dus echt niet zo te zijn dat paarden die voor de kar lopen hard in de mond zijn, de onderste 2 kon ik rijden op m'n pinken, de Haflinger is gewoon altijd al sterk geweest.

Pelham is geen slecht bit, wel in onervaren handen. Dan kan het eigenlijk alleen maar schade aanrichten. Daarom ben ik ook met de pelham gestopt, nergens voor nodig ook.

TS waarom vraag je je instructrice niet om advies, die kent het paard en jou manier van rijden waarschijnlijk beter dan wij?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 01:38

cindysponys schreef:
Ik heb genoeg paarden gereden die ook voor de kar liepen, ook heel verschilllende paarden:

-een haflinger
-een net beleerde fries
-een tuigerxkwpn
-een welshxhackney

Voor de kar allemaal op een liverpool of soortgelijk bit (bokkebit bijv.) en onder het zadel een heel simpel trensje. Of bitloos. Het hoeft dus echt niet zo te zijn dat paarden die voor de kar lopen hard in de mond zijn, de onderste 2 kon ik rijden op m'n pinken, de Haflinger is gewoon altijd al sterk geweest.

Pelham is geen slecht bit, wel in onervaren handen. Dan kan het eigenlijk alleen maar schade aanrichten. Daarom ben ik ook met de pelham gestopt, nergens voor nodig ook.

TS waarom vraag je je instructrice niet om advies, die kent het paard en jou manier van rijden waarschijnlijk beter dan wij?

Het is ook niet zo dat ik perse die liverpool wilde gaan gebruiken maar wist nieteens wat de werking van een liverpool was vandaar ook mijn vraag. Ze is absoluut niet hard in de mond gebruik nu ook een gewoon bit en dat gaat erg goed.
Ik heb geen instructrice ik les niet met haar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:22

ik zou gewoon beginnen met wat longeren met een geowon rijhoofdstel en een simpele watertrens (enkelgebroken of dubbelgebroken). En dan ook als dit goedgaat met een normaal hoofdstel rijden.

Mijn paard men ik met een liverpoolstang en een tuighoofdstel. Met rijden ligt er een simpel watertrensje in. Zo zou ik het bij elk paard gewoon doen. En een keer schrikken is niet zo erg, gewoon negeren en een paard leert dan heel snel dat er niets aan de hand is.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 23:51

germie schreef:
ik zou gewoon beginnen met wat longeren met een geowon rijhoofdstel en een simpele watertrens (enkelgebroken of dubbelgebroken). En dan ook als dit goedgaat met een normaal hoofdstel rijden.

Mijn paard men ik met een liverpoolstang en een tuighoofdstel. Met rijden ligt er een simpel watertrensje in. Zo zou ik het bij elk paard gewoon doen. En een keer schrikken is niet zo erg, gewoon negeren en een paard leert dan heel snel dat er niets aan de hand is.

Negeer het ook gewoon maar ze schrikt niet 1x ze schrikt de hele tijd elke vogel wat in de struiken zit vreemde paaltjes kan het zo gek niet bedenken.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:53

Hoe dichter je bij 't paard zit, des te scherper werkt het bit in. Dit hebben ze mij altijd verteld! Waarom dan een stang gebruiken terwijl t ook met een zachter bitje kan! Haha! Succes in ieder geval!