Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarrieLeen schreef:En je bent natuurlijk vrij om je paard met een tuighoofdstel te rijden,
maar moet ze er niet gewoon aan wennen zonder oogkleppen te rijden, dat ze zo schrikt?
cindysponys schreef:Ik heb genoeg paarden gereden die ook voor de kar liepen, ook heel verschilllende paarden:
-een haflinger
-een net beleerde fries
-een tuigerxkwpn
-een welshxhackney
Voor de kar allemaal op een liverpool of soortgelijk bit (bokkebit bijv.) en onder het zadel een heel simpel trensje. Of bitloos. Het hoeft dus echt niet zo te zijn dat paarden die voor de kar lopen hard in de mond zijn, de onderste 2 kon ik rijden op m'n pinken, de Haflinger is gewoon altijd al sterk geweest.
Pelham is geen slecht bit, wel in onervaren handen. Dan kan het eigenlijk alleen maar schade aanrichten. Daarom ben ik ook met de pelham gestopt, nergens voor nodig ook.
TS waarom vraag je je instructrice niet om advies, die kent het paard en jou manier van rijden waarschijnlijk beter dan wij?
germie schreef:ik zou gewoon beginnen met wat longeren met een geowon rijhoofdstel en een simpele watertrens (enkelgebroken of dubbelgebroken). En dan ook als dit goedgaat met een normaal hoofdstel rijden.
Mijn paard men ik met een liverpoolstang en een tuighoofdstel. Met rijden ligt er een simpel watertrensje in. Zo zou ik het bij elk paard gewoon doen. En een keer schrikken is niet zo erg, gewoon negeren en een paard leert dan heel snel dat er niets aan de hand is.