wanneer is het passend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

16easer24

wanneer is het passend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 22:00

hallo
de shetlander van mijn zusje heeft sinds kort een westernzadel bij divoza gekocht
maar als hij op zijn rug ligt dan kan de achterkant omhoog is dit normaal voor een westernzadel ik heb er namelijk geen verstand van het zadel heeft trouwens maar 1 singel
hopelijk kunnen jullie mij helpen

Megamutsj

Re: wanneer is het passend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:04

het is niet goed als de achterkant omhoog gaat, dat is niet goed, voor geen enkel zadel. Volgens mij ligt het zadel niet goed, of hij past simpelweg niet.
Heb weinig verstand van westernzadels maar dit is over het algemeen, dus het lijkt me dat dat ook wel bij een westernzadel is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:30

Dat zadel past inderdaad niet.
De goedkope westernzadels van o.a. divoza, ooteman en zadelmarkt zijn heel erg slecht, ze liggen eigenlijk op bijna elk paard niet goed. Bekijk deze link maar eens:
http://www.freewebs.com/saddlesores/index.htm
En op het western-subforum, bij de tack-room, staan ook een aantal topics over zo'n zadels.

Edit, bijna vergeten, westernzadels horen maar 1 singel te hebben Knipoog
De tweede singel wordt alleen gebruikt bij het koeien vangen. Dan wordt een koe aan de knop vastgebonden, en de achtersingel zorgt ervoor dat het zadel niet omhoog komt als er 500 kilo aan die knop hangt. Die singel is dus zeker niet om het zadel op zn plaats te houden, en hoort altijd los te hangen, er moet een dikke vuist tussen passen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:40

inderdaad, je hoort zo'n zadel niet op te kunnen tillen. nou staat divoza ook niet bekend om hun geweldige westernzadels, net als andere leveranciers.
en je maakt zo'n zadel inderdaad niet passend met een achtersingel, het past of het past niet. ka je het nog terugbrengen?

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 11:29

het probleem bij de pony van mijn zusje is dat er eigenlijk niet ech teen geod passend zadel te vinden is voor op zijn rug het is een kruising tussen welsh x shet en hij heeft bijna geen schoft korte rug en brede rug. ik dacht zelf ook als dat het neit goed was maar wilde het even zeker weten dus ik dacht vraag jullie om advies
trouwens van die tweede singel wist ik neit dat hij daarvoor was. weet ik weer wat meer Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:47

Misschien kun je een barefoot zadel kopen in maat shet. Die vormen zich helemaal naar de rug van het paard, ideaal voor ronde paarden zonder schoft Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:36

Ik denk ook dat je met een boomlooszadel een redelijke kans hebt op een passend zadel Lachen

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 22:39

oke dan gaan we dat eens proberen bedankt voor jullie reacties

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:37

vergeet niet dat je met een boomloos zadel (barefoot, iig) amper drukverdeling hebt. aangezien je te maken hebt met een kleine pony, zal de ruiter naar verhouding waarschijnlijk vrij groot zijn (correct me if I'm wrong, en ik zeg ook niet dat de ruiter TE groot is), en daarmee krijg je dan al snel te maken met overdruk op een te klein oppervlak. hou daar wel rekening mee.

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 15:16

dat valt wel mee want de shet is al ruim 1.10 en mijn zusje is neit zo groot ze begint nu wel wat langer te worden maar ze is nog neit te groot en zeker niet te zwaar:)
ik heb wel eens een boomlooszadel gezien en op gezeten maar ik weet neit precies hoe het zadel werkt qua druk verdeling

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:09

16easer24 schreef:
hallo
de shetlander van mijn zusje heeft sinds kort een westernzadel bij divoza gekocht
maar als hij op zijn rug ligt dan kan de achterkant omhoog is dit normaal voor een westernzadel ik heb er namelijk geen verstand van het zadel heeft trouwens maar 1 singel
hopelijk kunnen jullie mij helpen

ik wou dat mijn paard ook even voor mij langs divoza ging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:17

16easer24 schreef:
ik heb wel eens een boomlooszadel gezien en op gezeten maar ik weet neit precies hoe het zadel werkt qua druk verdeling

Daar zijn veel topics over, en op de site boomloosrijden.nl staat veel info, en in de bokt wiki staat ook een stukje:
http://www.bokt.nl/wiki/Boomloos

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 17:25

*karlijnd * zou wel handig zijn he Haha! Haha!
oke bedankt we gaan ons er maar even in verdiepen