Ik weet het echt niet meer hoor! Peesjes? Ja/Nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Ik weet het echt niet meer hoor! Peesjes? Ja/Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 15:49

Ik weet het echt niet meer, van de ene hoor ik dat het wel moet van de andere niet.
Nu snap ik wel, het ligt er ook aan wat je doet. Nou ik ga wel is het weiland in, beetje springen over de greppeltjes galloperen en ik dressuur ook en af en toe een sprongetje. Heb ik dan peesjes nodig?
Ik heb een Tinker daar zeggen ze vaak van dat de sokken al wel wat beschermen.
Is het echt nodig?

blacklight

Re: Ik weet het echt niet meer hoor! Peesjes? Ja/Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:50

Tja wanneer is iets echt nodig? Dat is een beetje lastig. Ik heb in ieder geval altijd iets om, mocht hij een keer uitglijden ofzo. Voor een paar peesjes kan geen kwaad lijkt me

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:51

ik denk dat het bij een tinker niet echt nodig zal zijn hoor.. maar het is natuurlijk wat je zelf wil.. het kan natuurlijk niets kwaad als je ze omhebt er er gebeurt wat. maarja dat is echt de keuze aan jou.. ik denk dat het bij een tinker niet echt nodig is, maar als je het veilige vind dan zou ik het wel doen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 15:53

blacklight schreef:
Tja wanneer is iets echt nodig? Dat is een beetje lastig. Ik heb in ieder geval altijd iets om, mocht hij een keer uitglijden ofzo. Voor een paar peesjes kan geen kwaad lijkt me

Nou, het kan wel kwaad.
Het is warm en als ze niet passen, kan het been wel beschadigt worden.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:54

dat ligt aan je zelf. de peesbeschermers geeven veel steun en als je altijd met rijd. dan worden de peesen zwak. ik rijd altijd zonder en sindskort soms met bandages.. in het bos. krijgt ze weleens wat kleinde wondjes maar daar komt ze wel overheen. die krijgt ze in de wei ook.
nou kan mijn paard ook wel wat hebben. loopt nooit kreupel.
wat niet wil zeggen dat je niet voorzichtig hoef te zijn.
sprinbgschoenen heeft ze wel altijd om omdat ze anders zichzelf steeds schopt.

verder denk ik niet echt dat de haren heel veel bescherming bieden. maar dat is mijn mening.
en ik vind ook niet dat een tinker geen peesjes hoeft en een ander wel. dat vind ik raar.
niet flauw bedoeld hoor!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:54

Met mijn fjord doe ik ongeveer hetzelfde. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit soort knellende rotzooi om de benen te binden. Wat een ander doet moet ie zelf weten, maar hier komen ze er niet om. Het knelt vaak en is warm. Sommige paarden hebben het nodig, maar als het niet echt noodzakelijk is, liever niet.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 15:56

fjordnina schreef:
Met mijn fjord doe ik ongeveer hetzelfde. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit soort knellende rotzooi om de benen te binden. Wat een ander doet moet ie zelf weten, maar hier komen ze er niet om. Het knelt vaak en is warm. Sommige paarden hebben het nodig, maar als het niet echt noodzakelijk is, liever niet.

Goed, dat is duidelijk. Haha!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:54

Als je ze zelf niet goed gebruikt dan zorgen ze wel voor `schade`. Bijvoorbeeld door te groot of te klein, zand ertussen of te strak aantrekken.
Je moet alleen peesjes nemen als je ze echt nodig hebt, bijvoorbeeld als je paard met zijn benen tegen elkaar aan tikt.
Niet omdat het mooi is..
Je zou ze wel kunnen gebruiken ter bescherming voor het springen (alhoewel, de balk raakt de voorkant van het been en daar is geen bescherming) maar ik zou ze niet gebruiken voor normaal gebruik, aangezien je paard verder niet strijkt of benen aantikt.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:57

Het knelt niet, als je je zelf GOED gebruikt.
En de pezen worden niet zwakker, dat zijn allemaal domme fabeltjes die ooit verzonnen zijn.

Je zorgt zelf enkel voor schade als je ze verkeerd gebruikt. Je moet altijd de goede maat hebben, er mag geen zand op het been en in de beschermers zitten en je mag ze niet te strak aantrekken. Maar enkel losjes en dan zitten ze goed op hun plaats, dus niet strak aantrekken.

Het is echt een fabeltje dat de pezen er zwakker door worden. Niet geloven dus. Knipoog

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:59

sandra1986 schreef:
ik rijd altijd zonder en sindskort soms met bandages.. in het bos. krijgt ze weleens wat kleinde wondjes maar daar komt ze wel overheen.

Sorry dat ik het zeg, maar je gebruikt ze dan volgens mij niet goed. Je hoort geen wondjes te krijgen door bandages, en als dat wel zo is dan knellen ze ergens, of schuren ze.
Tenminste, dat lijkt mij. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:49

ik maak nooit onderscheid in ras, sokken, prima, maar een peesbeschermer heeft een harde kap die echt niet te vergelijken is met welke paardensok dan ook. met springen doe ik mijn paard ALTIJD iets aan. met dressuur niet, hij strijkt niet, struikelt hoogst zelden en kan prima op zijn eigen benen lopen.
je moet zelf goed naar je paard kijken, of het nodig is of niet. door de leuke kleurtjes en modegrillen grijpen teveel mensen veel te snel naar allerlei beenbescherming, zelfs in de wei krijgen paarden peesjes om, 'voor het geval dát'. de meeste paarden hebben het écht niet nodig. met springen vind ik het wel aan te raden, je weet nooit hoe een balk gaat vallen tenslotte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:52

Mijn paard strijkt ontzettend. En fjord of niet, dan bind ik iets om de benen heen. Mijn peesjes zitten netjes, sluiten goed aan, ik trek ze niet te strak aan en na het rijden spuit ik bij warm weer eventjes haar benen af. Ze heeft nergends last van, draagt ze bijna dagelijks, geen wondjes, geen schuurplekjes, helemaal niets.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:00

inderdaad, het is belangrijk dat een beenbeschermer goed past, en vooral niet te strak aangetrokken wordt. helaas komt dat laatste maar al te veel voor.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:02

Je moet ze gebruiken als je ze nodig hebt Lachen en zoals hierboven staat, GOED gebruiken Lachen

mijn fjordje heeft ze zo afentoe om, als ik weet dat ik naar buiten ga en hij weleens kan stuiteren, met springen, en vrijspringen, en aan de pessoa (hij wordt van achter afentoe te ruim, en vangt zichzelf dan)
maar hij loopt eigenlijk echt 7 van de 10 keer zonder Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:03

Mijn paard strijkt ook, dus vandaar gebruik ik peesjes.
Ik gebruik haast nooit bandages!
Ik denk namelijk dat bandages nooit dezelfde klap op kunnen vangen als peesjes.

Ik heb goed passende peesjes, en maak ze netjes schoon als ze vies zijn!

Ik baal alleen nog enorm dat je geen peesjes in de ring om mag!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:08

Of je ze echt nodig hebt weet je pas zeker als het te laat is Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:09

je ziet snel genoeg aan de haren of een paard strijkt oid, daarvoor hoef je niet op bloederige wonden te wachten.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:14

Het is idd meer wat je zelf wilt.
Want een paard hoort zich ook te redden zonder peesjes.
En tinkers hebben bijna altijd zowiezo sterkere benen dan bijv.
een Kwpn.
Maar het kan geen kwaad om peesjes te kopen en om te doen want ze beschermen alleen en geven niet extra steun ofzo.
Dat doen dressuurbeschermers bijv. weer wel en dan kan het gebeuren als je ze niet meer gebruikt je paard ze dus echt mist.
En verder heb je peesjes natuurlijk wel weer in leuke kleurtjes maar daar gaat het niet om opzich.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:15

Wie spreekt van bloederige wonden?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:16

Sanniej_ schreef:
Het is idd meer wat je zelf wilt.
Want een paard hoort zich ook te redden zonder peesjes.
En tinkers hebben bijna altijd zowiezo sterkere benen dan bijv.
een Kwpn.
Maar het kan geen kwaad om peesjes te kopen en om te doen want ze beschermen alleen en geven niet extra steun ofzo.
Dat doen dressuurbeschermers bijv. weer wel en dan kan het gebeuren als je ze niet meer gebruikt je paard ze dus echt mist.
En verder heb je peesjes natuurlijk wel weer in leuke kleurtjes maar daar gaat het niet om opzich.

peesbeschermers hebben dan wel weer de supervervelende eigenschap dat het kokend heet wordt eronder, voel maar eens aan de benen van je paard als je intensief gereden hebt en je haalt die dingen eraf. En die warmte is slecht voor de pezen.
Ook zand wat ertussen gaat zitten, en schuurt is slecht voor de benen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:31

merrieveulen schreef:
je ziet snel genoeg aan de haren of een paard strijkt oid, daarvoor hoef je niet op bloederige wonden te wachten.

Je hoord het vaak wel.
En als je kijkt kan je het vaak ook wel zien.
Die van mij doet het alleen in de stap!
En dat kan je duidelijk zien en met die peesjes om hoor je ook elke keer het voetje tegen het peesje aangaan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 06:52

Peesbeschermers geven geen steun en ze kunnen wel degelijk slecht zijn. Onder die dingen wordt het vaak heel warm, dit is slecht voor de pezen waardoor ze slapper worden. Gevolg is dus dat er juist sneller een beschadiging aan de pees kan ontstaan.

Van een wondje gaan ze ook niet meteen dood hoor, ze kunnen best wel tegen een stootje.
Ik haal Anouar regelmatig uit de wei met flink wat wondjes aan de benen. Dan hebben ze weer eens ruzie gehad.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:41

Inderdaad peesbeschermers (overigens net als andere beenbeschermers, bandages etc) worden erg warm. Mijn paard loopt momenteel met een lichte peesblessure en de veearts heeft ook gezegt dat ik deze liever niet meer om moet toen. Zodat de pees sterker word. Wel moeilijk, want ik heb mijn paard tijdens het rijden altijd helemaal ingepakt... Bloos Indien je paard heel erg aantikt of gaat boscrossen e.d. word het een ander verhaal. Maar liever helemaal niets is beter voor de pezen Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:30

Lenneke_ schreef:
Peesbeschermers geven geen steun en ze kunnen wel degelijk slecht zijn. Onder die dingen wordt het vaak heel warm, dit is slecht voor de pezen waardoor ze slapper worden. Gevolg is dus dat er juist sneller een beschadiging aan de pees kan ontstaan.

Van een wondje gaan ze ook niet meteen dood hoor, ze kunnen best wel tegen een stootje.
Ik haal Anouar regelmatig uit de wei met flink wat wondjes aan de benen. Dan hebben ze weer eens ruzie gehad.

hihi bij ons komt het ook heel sporadisch voor... ze lopen nu in groepen die ze kennen, dus het is al lang geleden gelukkig. maar ik ga mijn dieren, die hun benen niet voor niets hebben, écht niet inpakken in de wei. als ze nou een dusdanig afwijkende beenstand hadden oid (medische reden), dan wil ik er best wat omdoen, maar dat komt écht zelden voor. bovendien is het niet erg goed voor de benen om de hele dag ingepakt te zitten...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:22

Mijn dierenarts raadt juist aan ieder paard met strijklappen te rijden. Dat peesverhaal vind hij onzin.

Maar zegt ie, als je een keer wat anders vraagt, strijken ze algauw een keer. Dat is een keertje niet erg, maar als dat wat vaker gebeurt krijgen ze een beurse plek (die niet iedereen opvalt). Op den duur kunnen ze galvorming en zelfs kreupelheid ontwikkelen.