hoe kies ik de juiste stang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ullaatje

hoe kies ik de juiste stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 07:35

De vraag zegt het al , hoe kies ik nou de juiste stang.
Hoe hoog moet de tongboog zijn en hoelang de scharen?
Ik heb echt geen idee hoe je dat uitvogeld, ik ken niemand waar ik wat stangen van kan uitproberen.
Ik rijd normaal op een dubbel gebroken trensje van aurigan. Het paard krijgt voor het eerst een stang en trens in dus wil ik het graag zo simpel en vriendelijk mogelijk houden.
Aanleuning met een trensje is geen probleem ook nooit geweest.
Hoop op wat tips groetjes Marjolein

Mizora

Re: hoe kies ik de juiste stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:11

Hangt af van jouw precisie van de hulpen, hoe gevoelig jouw paard is in de kingroeve en in de mond. Hoeveel ruimte jouw paard heeft. Een dunnige stang is aan te raden, en als je stille gevoelige handen heb een wat langere stang. De tongboog hoeft niet ontzetten hoog te zijn, een kleine tongboog is meestal prima maar dat is uitproberen en vantevoren kijken hoeveel ruimte het paard heeft en hoe dik de tong is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:22

ik zou niets extreems nemen. En als jouw paard fijn loopt, zou ik korte scharen nemen, de tongboog zo laag mogelijk, en aurigan.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:00

wat mizora zegt klopt, je moet goed kijken naar de vorm en de groote van de mond van je paard, en als je een wat dikkere stang neemt neem dan niet ook een dikke onderlegtrens , anders word het veel te vol in je paard zijn mond, en inderdaad hoe stil zijn je handen met rijden, hoe dunner de stang en hoe langer de scharen hoe scherper de inwerking kan zijn. succes

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 21:20

ik heb een mooie stang gezien met vaste kinkettinghaakjes van Hubertus smidt, zou dat wat zijn? qua vormgeveing zag het er erg vriendelijk uit.Verder kies ik voor een dunne dubbelgebroken onderlegtrens