Kettinghalsters voor trekpaarden aanrader of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly_Woman

Kettinghalsters voor trekpaarden aanrader of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:11

Hey hallo,

Ik denk er over om voor de ardenners van mijn vriend een kettinghalster aan te schaffen. nou vroeg ik mij af wat jullie er van vinden en graag de voors en tegens. En natuurlijk de ervaring Lachen

Graag wil ik dingen weten als kale plekken van het halster snel brekend bij lichte druk enz.

Heel erg bedankt!!!

Silly Woman

Ohja misschien als ik er een koop ook graag advies waar hier in de buurt ik die halsters kan kopen (Amsterdam/Diemen/Weesp)

felicity

Re: Kettinghalsters voor trekpaarden aanrader of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:44

Ik vind ze persoonlijk niets. Ze zijn alleen op kop te verstellen. En vaak bij de neus en kaak veelste wijd. Dus ik durf ze er niet mee buiten te zetten. En ik vind al dat gerinkel maar niets. Ik heb voor die van mij een nylon halster van equitheme en die bevalt beter. Is ook onder de kaak te verstellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:51

Ik zou gek worden van het gerinkel Tong uitsteken

Ze zijn wel stevig, hier in de buurt heeft een paard er ook een om, maar die is wel heel erg aan het roesten, ik denk dat die het niet lang meer houdt.
Hier leiden we de paarden met een touwhalster. Dat is heel erg stevig, krijg je niet kapot, en omdat het neusdeel veel dunner is werkt het wat sterker in dan een normaal halster als het paard tegenwerkt. Maar die moet je wel altijd af doen op wei, en niet mee vastzetten, omdat ze écht niet kapot gaan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:55

MysticTinker schreef:
... en niet mee vastzetten, omdat ze écht niet kapot gaan.

Maar wat heb je dan aan zo'n halster? Dit zit ik me al een tijdje af te vragen. Wat wil je anders doen met een halster dan je paard van de wei naar poetsplaats brengen, hem daar vast zetten en poetsen enzo?

Ja oke, je kan wandelen met zo'n touwhalster, maar ik vind het wel lekker m'n paard van te voren even te poetsen en als hij dan niet mag vast staan, ja dat word lastig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:59

Touwhalster is vooral bedoelt om te rijden, voor grondwerk ect. En vast staan is ook niet echt verplicht ofzo, die van mij staat gewoon overal los.

Maar ontopic: Ze zijn wel degelijk stuk te krijgen, ken ze wel die ze kapot hebben gemaakt. En dat was niet eens een trekpaard maar een (on opgevoede) arabier. Maar dat kan ook pech zijn geweest, net een fabriksfoutje.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:14

Bedankt voor de reacties! Ik hoop dat er nog meer komen.. ook met persoonlijke ervaringen Lachen (wat betreft kale plekken bij langdurig omhouden) Maar ben erg blij met alles.
Touwhalster ken ik al, maar die slopen ze te makkelijk... er zit een ruin bij die ongeveer alles op probeerd te eten wat hij wel en niet kan eten...
Dus touw sloopt hij... leer is minder lekker en aan een ketting mag hij van mij sabbelen.. kan je toch niets tegen doen als ie de hele dag op t land staat :-p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:18

Schuurplekken heb ik nog nooit mee gemaakt. Bij alle kettinghalster-dragende paarden. Maar denk dat dat per paard verschild.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:42

oowh dan is 1 van mijn zorgen al weg Lachen als jij alle zegt zijn dat er vast meer dan 5 Lachen en dat is al meer dan ik er ken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:31

Stuk of 8/9 paarden die zo;n halster dragen. Bij geen van alle is het gaan schuren, maar denk dat de kans er altijd wel is. MIjn ervaringen zijn dat het niet uit maakt of je een nylon of een kettinghalster om hebt met betrekking tot het schuren.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:41

ik weet wel dat die kettinghalsters erg sterk zijn Knipoog, de mams van mn verzorgtrekpaard, liep ook altijd met zon halster in de wei, maar is met hoefijzer in halster blijven hangen, en heeft zo dr nek gebroken. paard kapoet maar halster heel. schuren valt denk iik wel mee, ze zijn van leer achter de oren en op de neus. en die kettingdingen zijn heel 'plat'

je kunt ook hele fijne halsters bestellen op horseshophorsepower.nl ( of zoiets ) zijn hele grote nijlon halsters en die passen perfect op een trekpaard ( bij meike moest alles zon beetje op t straktste gaatje )

beetje vage foto maar laat wel zien hoe groot ze zijn. hier zit ie over t hoofdstel en nog een heeeeleboel gaatjes over, ook bij de neus is ie verstelbaar en lekker ruim.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:11

ik hou niet van kettinghalsters, ze rinkelen, zijn enorm zwaar en log en zorgden dus wél voor schuurplekken.
niet goed verstelbaar, ...
Paard dat ik rij heeft zon halster dus wél kapot gekregen!.

op dit moment heeft ze ook een trekpaardhalster om, maar is volledig van leer, behalve het stukje onder de kin die kinriem met keelriem verbindt, dat is een stevige metalen gedraaide schakel.
dat is een vrij fijn halster, en stevig ook.
maar ik prefereer men nylonhalster Haha! (ja, van equitheme, dure maar fijne halsters)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:19

Ik heb geen ervaring met TP, maar gezien de problemen en tips die eerder genoemd zijn, moet ik denken aan een nylon halster die gebruikt worden bij koeien, ze hebben alleen een neusriem en een kopstuk die verstelbaar is.
Blijkbaar heet zo'n ding een schuifhalster.
Als zo'n ding op maat is gemaakt, verschuift het bij een koe in ieder geval niet.

Afbeelding

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:35

t lijken me opzich wel een fijn halster die koeienhalster maar ik weet niet hoe groot de neus is. meestal passen halsters full kwa lengte nog wel, maar de neus komt er gewoon niet in. ik weet niet of deze koeien halsters een grotere neus hebben ?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:27

Dat weet ik ook niet, ik weet wel dat ze er in kalvermaat en koeienmaat zijn.
Maar ik denk dat je voor een trekpaard al bijna stierenmaat moet hebben.
De welkoop verkoopt ze volgens mij ook wel.
Is het niet te overleggen dat je zo'n ding past en als het niet past je het terug kunt brengen en je je geld terugkrijgt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:05

Of je meet de neus en vraagt of het past.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:37

hel erg bedankt voor alle reacies, maar wil toch liever kettinghalster reacties hebben.. de koeienhalsters/touwhalsters ken ik al. Ben er nog niet over uit of ik nou wel of niet zo'n halster zou kopen... Gaat er wel om dat ze er ook mee in het land kunnen staan(zonder zichzelfs iets aan te doen...) ze hebben geen ijzers dus daar kunnen ze niet achter blijven haken...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:16

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek aan iedereen om de vraag van de TS nog eens te lezen. Ze zoekt ervaringen met kettinghalsters en geen touw- nylon- koeien- of andere halsters Knipoog
Van nu af aan graag alleen ervaringen met kettinghalsters.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:33

Silly_Woman schreef:
hel erg bedankt voor alle reacies, maar wil toch liever kettinghalster reacties hebben.. de koeienhalsters/touwhalsters ken ik al. Ben er nog niet over uit of ik nou wel of niet zo'n halster zou kopen... Gaat er wel om dat ze er ook mee in het land kunnen staan(zonder zichzelfs iets aan te doen...) ze hebben geen ijzers dus daar kunnen ze niet achter blijven haken...

voor in het land vind ik een kettinghalster hoogst ongeschikt.
een kettinghalster breekt niet, paard blijft ergens haken maar dat halster breekt dus echt niet, resultaat: zwaar beschadigd of dood paard.

zon halster is in mijn insziens enkel geschikt om te geleiden of de paarden vast te binden,omdat veel koudbloeden hun kracht kennen en het gebruiken als een trucje om los te raken ...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:01

Ik zou ook niet zo gauw mijn paard met zo'nb halster op het land zetten. Het is zwaar, rinkeld en is niet goed verstelbaar en veelste sterk.
Ik vind het wel een prettig idee als mijn paarden met halster naar buiten moeten dat ik die aan alle kanten kan verstellen. Zodat de kans klein is dat ze ergens aan blijven hangen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 12:37

Ik had al eerder gezegd(ben serieus niet geïrriteerd hoor, maar denk zeg t nog es Lachen) dat ze in een land staan, met schrikdraad. Ze zijn alle 3 als de dood voor schrikdraad, dus ze komen daar niet bij in de buurt... Ze hebben geen ijzers, dus daar kunnen ze ook niet achter blijven hangen.

@doheli: deze paardenhebben nog nooit gehangen, alleen alle halsters schuren sneller kapot en ik denk misschien werk een kettinghalster wel beter... Leren halster is mij te mooi voor zo'n maatje en kettinghalster heeft wel wat bij zulke paardjes(mag ik eigenlijk wel paardJES zeggen Tong uitsteken )

FF OT Alle paarden kunnen met alle soorten halsters vast blijven zitten, en dan wil het vaak nog niet eens breken op het huisje moment.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:00

Veel halsters schuren, kettingen niet uitgezonderd. Ik gebruik mijn kettinghalster alleen als ik een stuk ga wandelen en grote wegen oid over moet. Zo heb ik iets meer te vertellen en zodra het halster rinkelt, staat hij stil.
Ze lijken me voor de paarden niet prettig in de wei, het leer is erg dik en blijft lang vochtig en de schakels (van mijn halster iig) roesten erg snel. Bij de meeste paarden past het ook niet goed, te krap bij de kaak of de neus, of juist veel te wijd. Bovendien is het slecht te verstellen en zwaar... Mijn paard staat zonder halster in de wei, dus over langdurig dragen kan ik je niet veel vertellen! Maar als ik hij met halster de wei in moest, dan toch met een goedkoper nylon en niet met een kettinghalster van 80 euro!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:03

bedankt! zulke info wil ik graag!:-)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:18

kan ook alleen maar zeggen, dat ik het redelijk beangstigend vind, dat je paard eerder stuk is, als je (ketting) halster. Ook al doen je paarden nooit iets raars, ik heb er een keer 1 gezien, die ging hangen (maar die had ook een kettingtouw Frusty Boos! ), en geloof me, het was een drama, om die los te krijgen, en echt heel gevaarlijk.
Maar het gaat bij jou toch alleen om het halster?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:31

Als ze echt nergens kunnen vastzitten kun je het wel overwegen, ze gaan zeker langer mee dan de nylon halsters, maar blijven wel niet lang mooi (leer wordt donkerder, schakels roesten, etc...)
ikzelf vind het wat "sielug" om ze met zon zwaar ding om in de weide te zetten, Clown

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:20

ach het zijn ook grote en zware paarden, :-p maar heb aardig wat aan alle tips... ben blij met alle reacties!