[WN] zadels, de cowboys vroeger en 'wij' nu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

zadels, de cowboys vroeger en 'wij' nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 19:34

Onderwerp van de laatste tijd is custom zadels en passende zadels als dan niet boom loos of flexend of gewoon stijf. Af en toe wordt daar het verleden aangehaald. Immers ons westernrijden stamt uit de tijd dat de cowboys/vaquero's nog werkten met paarden ipv quadbikes.

Hoe ging dat toen met de zadels? Naar mijn idee had ene cowboy gewoon en eigen zadel en 'mikte' dat op elk paard. Die jongens gingen niet een uurtje rijden zoals wij dat nu doen. Het was paard beleren of te paard kudde ophalen. Niets geen naturalhorsemanship met klikkers of wortelstokken, geen gymnastiseren of schouderbinnenwaarts.

Tillen wij niet te zwaar aan altijd maar alles perfect willen doen voor dat ene paard? Of je nu EK reining ruiter bent of pennymeisje in de beginnersklasse, het schijnt dat je eerst een op maat gemaakt zadel moet hebben voordat je ook maar mee mag schrijven in de westerntopics.

Ik kan me nog herinneren dat ik met de pinto van een vriendinnetje door de koeienwei heen rausten met niets dan Oma's wollen deken en een dekensingel op het beestje. En een lol dat we hadden!
Een tijd dat caps nog leuke plastieken bolhoedjes waren die met een elastiekje op je hoofd moesten blijven zitten.

Ligt het aan mij of slaan we soms een beetje door cq de plank mis?

( disclaimer: ik wil niemand aanvallen, al helemaal niet de diverse zadelmakers/verkopers die de wereld een beetje wijzer willen maken. Er is niets mis met kennis vergaren of weggeven)

Frosti4

Re: zadels, de cowboys vroeger en 'wij' nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:50

hmmm........ Nors opkijken daar zit idd iets in Ja

Hummell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:53

jah het is idd zo whaha nog nooit zo bekeken!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:57

Aan de andere kant... hoe veel jaar ging zo'n 'old fashion' cowboy paardje mee, en hoe lang gaan ze nu mee? Zit daar verschil in?
(echt oprechte vraag, want ik heb er absoluut geen zicht op)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:13

Ja Ashkerlon dat is ook een punt... Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Wij vragen waarschijnlijk iets meer van onze paarden qua soeplesse en prestatie, maar de cowboys gebruikten hun paarden vooral veeeel, lange afstanden en dagen enzo. Als ie 'op' was, 'ving je gewoon een nieuwe' ( ik zeg het wat kort door de bocht, maar dat is wel de strekking, ze hadden meer paarden tot hun beschikking)

Deze vraag sluit aan op het zadel vraagstuk maar is een beetje of topic. ( tack-room) Met name omdat het ook grenst aan breeding en hoe oud een paard wordt ingereden en uitgebracht in wedstrijden enz. Daar zijn al eindeloze topics over..

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:22

Zo had ik het pas met iemand over rijden zonder zadel en hoe schadelijk dat zal zijn voor een paard. Diegene gaf toen aan dat de Indianen vroeger niet anders deden, mijn idee was ook dat die wel gewoon een nieuw vingen als de oude op was ..

Voor een cowboy was een paard denk ik meer als een auto voor ons is: nuttig zolang het rijdt ..

Dus ik denk dat als we lang met ons diertje willen doen dat de aandacht voor harnachement wel belangrijk is Ja

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:17

misschien (wilde gok) zijn op een ranch waar ze zelf de paarden fokken de paarden vaak ook wel familie, of in elk geval van hetzelfde type, waardoor de kans groter is dat een zadel op meerdere paarden past?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:22

JoyRider schreef:
Dus ik denk dat als we lang met ons diertje willen doen dat de aandacht voor harnachement wel belangrijk is Ja

Ja

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:38

Dapperdier, een scherpe insteek. Ik wil graag aan de hand van een paar van jouw statements, mijn reactie (visie) geven.
Citaat:
Hoe ging dat toen met de zadels? Naar mijn idee had ene cowboy gewoon en eigen zadel en 'mikte' dat op elk paard. Die jongens gingen niet een uurtje rijden zoals wij dat nu doen. Het was paard beleren of te paard kudde ophalen. Niets geen naturalhorsemanship met klikkers of wortelstokken, geen gymnastiseren of schouderbinnenwaarts.
Men gooide inderdaad dat ene zadel van paard A op paard B. Maar ik neem aan dat die mannen wel wat meer notie hadden van wat ze deden. Ook in die tijd was een paard heel veel geld waard (op paardendiefstal stond niet voor niets de strop) en dus wist men wel wat men deed. Zo beschrijft een artikel in de Western Horseman (maart 2003), dat horsemen, wel degelijk weten of er een dekentje meer of minder op een paard moet om problemen te voorkomen. Ik waag het sterk te betwijfelen of NL cowboys die kennis hebben (en dus wordt het oppassen en passen).

Citaat:
Tillen wij niet te zwaar aan altijd maar alles perfect willen doen voor dat ene paard? Of je nu EK reining ruiter bent of pennymeisje in de beginnersklasse, het schijnt dat je eerst een op maat gemaakt zadel moet hebben voordat je ook maar mee mag schrijven in de westerntopics.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar deel die visie niet. Een op maat gemaakt zadel is niet per definitie beter dan een goed gemaakt "fabrieks" zadel (die goed past). Let wel: goed gemaakt !!!. En daar wringt heel vaak de schoen. Ik noem geen merken, maar heel veel top-merken drijven op een marketing en advertentie bekendheid, die weinig relatie heeft met de kwaliteit van het product.

Citaat:
Ik kan me nog herinneren dat ik met de pinto van een vriendinnetje door de koeienwei heen rausten met niets dan Oma's wollen deken en een dekensingel op het beestje. En een lol dat we hadden!
Een tijd dat caps nog leuke plastieken bolhoedjes waren die met een elastiekje op je hoofd moesten blijven zitten.

Ligt het aan mij of slaan we soms een beetje door cq de plank mis?
Je hebt volkomen gelijk. Er wordt wat mis geslagen.

Citaat:
( disclaimer: ik wil niemand aanvallen, al helemaal niet de diverse zadelmakers/verkopers die de wereld een beetje wijzer willen maken. Er is niets mis met kennis vergaren of weggeven)
Weer helemaal mee eens.

Citaat:
Zo had ik het pas met iemand over rijden zonder zadel en hoe schadelijk dat zal zijn voor een paard. Diegene gaf toen aan dat de Indianen vroeger niet anders deden, mijn idee was ook dat die wel gewoon een nieuw vingen als de oude op was ..
Indianen waren waarschijnlijk de beste ruiters en trainers ter wereld. Er waren indianen (vooral in de periode tot 1800) die zonder zadel reden, maar de meeste reden met westernzadel of Indianen zadels (zie o.a. boek "The art of the Western Saddle) . Het is bekend dat de paarden die zonder zadel gereden werden een beduidend kortere levesduur hadden, dan de paarden die met zadel gereden werden. Vandaar dat "met", want een paard trainen is iets anders dan even een paard vangen.

Citaat:
misschien (wilde gok) zijn op een ranch waar ze zelf de paarden fokken de paarden vaak ook wel familie, of in elk geval van hetzelfde type, waardoor de kans groter is dat een zadel op meerdere paarden past?
Treffer, als is dat geen garantie voor "gelijke ruggen".

Ik ben er zeker van dat die mannen (en vrouwen) destijds veel meer notie hadden van "horsemanship" dan wij nu. Er is een root verschil tussen cowboytje spelen en cowboytje zijn. Het is soms om te janken als je ziet en leest hoe weinig "wij" van paarden en aanverwanten af weten. Ik zie met regelmaat cowboys en cowgirls die eigenlijk als de dood zijn op een paard. Hoewel kennis vergaren en verdelen een groot goed is, zal je zelf ECHT met paarden moeten omgaan, om aan het einde van je leven "iets" geleerd te hebben. Ik heb een goede vriendin wiens vader ritmeester was. Zij is letterlijk geboren tussen de paarden en van kind af aan heeft zij de ervaringen en kennis van haar vader mee gekregen. Die vrouw heeft kennis (en niet van Internet). Die lacht zich af en toe krom als ze die Internet story's leest.

Dapperdier bedankt voor je leuke en zinvolle topic.
MVG Louis

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:23

Waarschijnlijk een erg offtopic reactie, maar ik denk niet dat informatie van internet per definitie onzinnig hoeft te zijn Verward Vroeger leerde men alles in de praktijk, tot men bedacht dat je dingen kunt opschrijven en op scholen kunt leren aan elkaar: of dit lezen nu vanaf internet of vanuit een boek gebeurt lijkt me niet echt relevant. Dus dat iemand niet tussen de paarden is opgegroeid hoeft volgens mij geen reden te zijn om er niks vanaf te weten .. Sterker nog, ik dacht vroeger dat elk westernzadel op elk paard paste, door internet weet ik nu wel dat het niet zo is Ja

Maar jij zegt dus eigenlijk dat zonder zadel rijden niet goed is voor een paard? Met mate? Of helemaal niet?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:30

Leuk dat men zo positief reageert op dit topic..

Het is niet zozeer mijn mening maar wat overpeinzingen. Ik ben heel verliefd op mijn knollie ( iets te) en helemaal weg van custom zadels.
Maar ik vind soms wel dat we niet te snel moeten roepen dat iets zielugh of mishandeling is terwijl iedereen van zijn paard wil genieten en zijn best doet ( al dan niet onderwezen)

Internet is een enorme bron van info. Maar zoals elke info.. heo ga je ermee om. Hoe meer info des te mee rkans of minder goede info. hoe kom je erachter wat de bron is. Een 13 jarig meisje die herhaalt wat er tegen haar gezegd is of een 65 jarige trainer met 35 jaar ervaringen. Beide kunnen `goede`en `foute`dingen zeggen....
Soms leer je het beste om fouten te maken en moet je dus ook niet bang zijn om fouten te maken en ervan te leren. Soms kun je ook leren van fouten die al eens door anderen zijn gemaakt..

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:48

Inderdaad is Internet een enorme, zeer nuttige, bron voor/aan informatie.
Maar er is wel een groot verschil tussen zeggen/schrijven/lezen en doen/kunnen.
En veel dingen kan ik op Internet niet leren: paardrijden is er daar één van. Daar moet je nog altijd voor achter je PC weg.

Ik heb één van mijn merries 2 jaar lang zonder zadel gereden.
Niet alleen in de bak (reining) maar ook buiten, zoals 2 weken trektocht door de Eifel (en daar dus ook galop bergje op bergje af) met als enige "hulpmiddel" een bosal.
Ze was heel blij toen ze weer onder het zadel mocht. Dat heeft ze me zelf "verteld".
Als je 50 kg weegt, zal het niet veel uitmaken, maar iedere 5 kg meer zijn op den duur een aanslag op de wervelkolom.

MVG Louis

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:18

En daarom vind ik een forum als bokt weer zo handig: daar kun je gevonden info weer toetsen Haha! Uit alle reacties kun je zelf filteren wat logisch lijkt, de waarheid in de paarden wereld ligt volgens mij erg in het midden Cool

Sablou: Kreeg jouw paardje klachten na die 2 jaar? Of merkte je aan het lopen dat het beter ging? Nu ben ik niet van plan voor altijd zonder zadel te rijden hoor Tong uitsteken , maar momenteel rijden we wel zonder zadel vanwege drukplekken bij de singel. En we zijn erg benieuwd hoe schadelijk men dit acht.

Voor wat betreft passende zadels: genoeg mensen zeggen juist 'vroeger hoorde je niemand over het al dan niet passen van zadels', maar wellicht dat deze mensen - de oorspronkelijke westernruiters - wel degelijk oog hadden voor maatvoering en dit met andere hulpmiddelen, zoals de dekentjes die zijn genoemd, oplosten. Het idee dat dus elk zadel op elk paard past is overgenomen door de hobby-matige westernruiters, zonder erg te houden in het passend maken door middel van bijvoorbeeld dekens?! Dan is de beredenering van sablou wel weer aannemelijk .. Of de westernpaarden waren vroeger meer gelijkend, niet eens doordat het familie van elkaar is, maar gewoon omdat het fokken natuurlijk was en men niet selecteerde op bepaalde gewenste specifieke reining kwaliteiten bijvoorbeeld ..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:41

@JR als je niet alle dagen uren achtereen zonder zadel op je paard rijd lijkt het me niet zo kwalijk.. In jouw geval zal ik me daar zeker geen zorgen over maken.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:37

Ik sluit me helemaal aan bij de vorige reactie.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:32

ik ga me er ook eens lekker tussen werpen. Het topic waar Dapprdier naar verwijst is een beetje van het spoor af ja, maar interessant onderwerp.

''Give me a ten dollar 'orse, and a forty-dollar saddle'' gaat een oud cowboy-liedje. Een nieuw paard was een stuk goedkoper dan een nieuw zadel, bovendien reden ze ook vaak op paarden van de Ranch, dus, who cares?
Mensen waren vroeger niet zo paardvriendelijk.
Nu is de één ook paardvriendelijker als de andere. Ik heb ook nu een Amerikaan wel horen zeggen: ''Wat dan nog? Had íe maar geen paard moeten worden.''
Ik vind mijn paard belangerijk dus ik neem een goed zadel wèl serieus, maar een goed zadel is ook alleen maar een goed zadel. Wat en hoe je daarmee en met je paard omgaat, is een ander punt.
En ik heb begrepen dat bv ''gastranches'' idd paarden fokken met vrij gelijkende ruggen. Zit er dan één tussen met een vrij afwijkende rug, krijgt 'ie last, en verkopen ze hem. Ook tegenwoordig zijn er gastranches die er maar van alles opgooien en er niet om geven wat het met de paarden doet. Lees Mark Raschid
En de paarden vroeger zagen er heel anders uit als de paarden van nu. En ze hadden niet zo'n goede conditie
Afbeelding

een indiaan die het kon betalen reed op een zadel, ook makten ze eigenfabrikaat zadels:
Een Crow vrouwen zadel

Afbeelding

En een boomloos type, deze zadels werden door de vrouwen gemaakt
Afbeelding

Ik rijd zelf heel graag zonder zadel, ook lange ritten, ik heb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat mijn paard daar last van heeft.
Mijn instructie is op het ogenblik ook zonder zadel, want je zit natuurlijk wel lekker dicht bij je paard!

En vergis je niet: ook in Europa werdt er door sommigen stuitend met paarden omgegaan. De boeren konden het in Zuid-Afrika onder andere zo goed tegen de Engelse overmacht opnemen, omdat zij voor hun paarden zorgden: de engelse soldaten zadelden niet eens af: de paarden stierven bij bosjes!
En Black-Beauty is niet geschreven als spnnend kinderboek, maar als een aanklacht tegen de stuitende behandeling van de paarden destijds!

Overigens vind ik bij paarden beleren gewoon doen, en niet teveel woorden, en clickers aan vuil maken de beste manier.

En ik ben het weer met Sablou eens over zadels: nog hij, nog ik nog Willem heeft ooit lopen roepen dat je persé een cutom maatzadel moet hebben, wat wij allemaal roepen, is dat je een pàssend zadel moet hebben. Van mijn part van ZM.
En op z'n hoogst dat sommige fabrikanten een te hoge prijs op de zadels hebben, voor de kwaliteit die je krijgt.
Waar komt het idee vandaan dat het persé custom moet zijn?
Mensen die voor hun leven de hele dag op een paard rijden zijn vaak een geschikt voorbeeld; als ze lang met hun paard moeten doen en goed voor hun paard willen zijn. Maar er zijn ook voorbeelden te vinden waarbij de paarden gebruiks- en wegwerp-voorwerpen zijn.
Dat de doodstraf op het stelen van een paard stond, kwam ook doordat als je iemand in de wildernis zònder paard achterliet, die persoon eigenlijk ten dode opgeschreven was. De meeste immigranten waren geen survival experts.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:12

Mijn 'kennis' gaat een stukje verder terug en ligt in de europese geschiedenis. De ridders.. die hadden enorm goed getrainde paarden. Hun leven hing er tenslotte vanaf. Ze konden op een dubbeltje keren en een goede destier ( ridderpaard) was een vermogen waard. Veel meer dan het zadel.
En toch gingen ook zij niet vriendleijk om met hun paarden. De sporen waren gewoon grote metalen spiezen, om van de bitten maar niet eens te spreken. Een paard had niet veel andere keus dan te gehoorzamen en zich in het strijdgewoel te mengen. Heel dubbel dus. Een (ridder)paard was duur, maar er werd niet bijster delicaat mee omgegaan... Over de pasvorm van de ridder zadels kan ik niet veel zeggen, ze hadden een houten boom die best wat weg heeft van de westernzadels. Er werd vrijwel staand gereden en de zadels klemden de ruiter zowat vast. Dat moest ook wel als je in je ene hand een schild ( en de teugels) en in de andere een zwaard had.

@ Aafke. Fijn dat je meld dat een passend zadel niet perse een custom hoeft te zijn. Dat is namelijk wel wat de sfeer van de topics een beetje oproepen, bij mij althans. Misshcien hangt dit samen met dat je pas kunt zien of een zadel écht goed past als je de kale boom op de rug kunt leggen.

Vooralsnog moet ik schipperen tussen wat ik kan betalen en wat goed is voor mijn paard. Ergens het midden vinden tussen 'het beste' en 'dierenmishandeling' is de kunst.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:49

Heden ten dage zijn 'wij mensen' ons veel bewuster geworden van zowel ons welzijn, alsmede die van onze dieren. Waarschijnlijk omdat, in dit geval paarden/pony's, een kostbaar bezit is geworden i.p.v. gebruiksdier.
Daardoor willen wij in 'onze' wereld dat het paard het net zo goed heeft als ons.

Als vergelijking hoef je maar een paar uur te vliegen en dan zie je hoe wij onze paarden hebben behandeld zo,n 100 jaar geleden. Ik doel op de derde wereld landen. Ik heb een foto van het schillenpaard dat door de straten van m,n vader reed toen hij jong was, zag er niet echt 'happy' uit...

Één van mijn favoriete boeken is 'De Aard Van Het Paard' (Stephen Budiansky), een onderzoek naar evolutie, intelligentie en gedrag van paarden.
Hierin staat beschreven hoe verschillende volken met hun paarden omgingen en er staan gruwelijke foto's in van bitten die duizenden jaren geleden gebruikt werden...

Ik denk zeker dat onze paarden beter af zijn in deze tijd, met al onze kennis (ook vergaard vanuit de geschiedenis, we leren dan toch? Pling ).
Alleen vindt ik het nu soms een beetje doorslaan naar de andere kant. Paarden worden teveel 'mens' gemaakt door sommige. En dan zie je dus, bijvoorbeeld, veel te dikke ponys en paarden die niet vies mogen worden...

Citaat:
Dapperdier: Vooralsnog moet ik schipperen tussen wat ik kan betalen en wat goed is voor mijn paard. Ergens het midden vinden tussen 'het beste' en 'dierenmishandeling' is de kunst.

Hier kan ik me ook in vinden! Win ik ooit een miljoen (of een ander leuk extra bedrag), dan komt er zeker een super perfect prachtig zadel! Nu ben ik blij met m,n tweedehandsje die overigens ook heerlijk zit, zowel voor paard als voor mij! Haha!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:55

Daarbij hadden die cowboys die met hun eigen zadel sleepten geen vaste baan, ze gingen van ranch naar ranch (en soms bleven ze daar wel een lange tijd ja).
De ranches hebben ook heel veel paarden.
Het lijkt mij dat ze ook in geval van een blessure of weet ik veel wat gewoon een andere uit de groep plukten ???
Een paard was voor zo'n cowboy niet iets wat ons paard nu voor ons is. Het was een werkdier, en als hij stuk was pakte je een ander.

Natuurlijk zullen er ook zijn die wel hun eigen dier hadden maar de meerderheid van de gewone jongens op zo'n ranch niet denk ik.....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:57

Cowboys die regelmatig wisselde van paard kregen weinig respect onderling overigens... Dat is wel een grappige tegenstelling.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:14

Misschien vinden ze het over 1000 jaar sowieso wel belachelijk wreed om uberhaubt op een paard te zitten.

Kan ik me wel iets bij voorstellen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:20

ja CC dat is ook wel weer waar....grappig...
Natuurlijk hechten ze waarde aan een goed paard. Maar feit is denk ik wel dat in geval van een niet bruikbaar dier dat ze gewoon een andere wegplukken....met hun eigen zadel...

Ben overigens wel blij met mijn zadel wat al 12 jaar ruim prima op mijn paard ligt....en dat ik wel zuinig op hem ben...eb nu eenmaal geen wei vol om een andere uit te plukken...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:21

Ik heb er dan iets meer maar ook ik vind het leuk om met een 15-jarige en een 17-jarige nog steeds leuk mee te doen op de wedstrijden Knipoog

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:30

Romkabouter schreef:
Misschien vinden ze het over 1000 jaar sowieso wel belachelijk wreed om uberhaubt op een paard te zitten.

Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Mijn vriend vindt dat nu al Bloos

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:33

ROFL Dat vinden de meeste vrienden van vrouwen die niks met paarden hebben denk ik.....