Zadel schuift naar voren, past niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Zadel schuift naar voren, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:37

ulisse is een rond paard met weinig schoft.

Ik heb nu een dressuurzadel op proef dat voor mijn oog aardig goed ligt. Voordat ik het ga kopen laat ik uiteraard eerst de zadelmaker (lees: ruitersportzaak dat zadel verkoopt) er naar kijken of het inderdaad wel goed ligt. Het zadel is een Hulsebos volgens mij WB4.

Maar het zadel schuift tijdens het rijden wat naar voren. Ik vraag iedereen die er een beetje kijk op heeft hoe hij/zij vind dat het zadel ligt en volgens allen ligt het goed. Alleen, het schuift dus wat naar voren. Antwoord daarop is dat je daar niets aan kan doen omdat het paard nou eenmaal zo gebouwd is. Moet ook zeggen dat alle zadels altijd naar voren schuiven.

Heb net even gebeld met ruitersportzaak en daar wordt ook gezegd dat aan bouw vh paard ligt. Een voortuig zou ev. een oplossing bieden (?? een voortuig is toch tegen naar achteren schuiven??).

Wat vinden jullie? Wordt mij nou straks een zadel verkocht wat niet goed past?

c_alsemgeest

Re: Zadel schuift naar voren, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:53

Je geeft zelf het antwoord al... het schuift, dus ligt niet goed.
Als ik al het advies hoor van de ruitersportzaak (voortuig Gestoord )
Zal ik meteen een andere zaak opzoeken... die hebben duidelijk de ballen verstand van zadels....
ELK paard kan een geod zadel hebben, deze ruitersportzaak heeft duidelijk niet de skills in huis om dit zadel voor jou te vinden en eventueel aan te passen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 12:42

Voor wat betreft het voortuig, misschien heeft hij mij niet helemaal goed begrepen denk ik maar.

Maar weet je waar ik van baal. Eerst had ik een ander dressuurzadel 2e hands bij een ruitersportzaak gekocht die goed bekend staat. Hoor ik daar weer wat minder goede verhalen over. Dus maar een andere ruitersportzaak erbij gehaald en gevraagd hoe hij vindt dat het zadel ligt. Bagger dus. Veel te smal voor mijn paard. Dus dan maar een ander zadel dat breder is. Deze dus. Maar deze schuift dus naar voren. Ligt dus ook niet goed. Weer een andere ruitersportzaak komt niet bij verkoop van 2e hands zadels, daar heb je ook wat aan Boos! . Terwijl ik toch echt niet voor het goedkoopste ga. Denk zelf aan een prijs tot € 1.000 maar dan wel met inruil van mijn huidige zadel.

Ruitersportzaken, ik wordt er helemaal gek van, wie kan je nou nog vertrouwen die niet (alleen) voor zijn eigen portemonnee gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:47

Het kan (volgens mij, een niet zadelkundige) wel zijn dat het zadel goed ligt maar alsnog naar voren schuift. Je moet dan denken aan een staartriem (niet toegestaan tijdens wedstrijden trouwens). Ook kan het aan je manier van rijden liggen. Soms duwen ruiters te veel met hun zit, en zetten tijdens het lichtrijden iets naar voren af, waardoor het zadel gaat schuiven.

Maar gezien het advies van de ruitershop, en de moeilijke bouw van je paard, zou ik er echt een zadelpasser bij halen met verstand van zaken. Het zadel is te belangrijk om het niet goed te hebben. Met een niet goed passend zadel doe je meer kwaad als goed bij je paard.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:49

ik sluit mij bij bovenstaande aan.
als het schuift ligt het echt niet goed, maar misschien is er door middel van aanpassingen wel een goed passend zadel van te maken.
Het is erg moeilijk om bij rondere paarden ene goed zadel te vinden, misschien verstandig om een goede zadelmaker te laten kijken en zijn advies af te wachten.
kijk eens op de volgende site:http://www.passendzadel.nl

een voortuig om het zadel op zijn plaats te houden is echt een lapmiddel een schande om zoiets te zeggen van de zadelverkoper-->je wilt toch een goed product afleveren.

Het is heel simpel-->HET SCHUIFT, DUS PAST NIET Haha!

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:38

als je zadel schuift past het gewoon niet goed, en diegene die een voortuig als oplossing aanbied zou ik niet in vertrouwen nemen om te geloven of je zadel goed ligt of niet, vraag het eens bij een andere ERKENDE zadelmaker, die zal jou wss ook zeggen dat het zadel niet past .. veel succes Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:05

Mijn pony heeft ook zo'n moeilijke rug, rond en kort.

Heb nu een Prestige Top Dressage, heel fijn zadel en lag volgens de zadelmaker ook prima. En hij sloot ook mooi aan op de rug, maar leek ook na een tijdje naar voren te schuiven. Ik heb 'm toen bij de schoft (die mijn pony niet heeft Clown ) bij laten vullen.

En waar ik na maanden ook een keer achter kwam (schaam mij diep Bloos ), is goed aansingelen Bloos!

Mijn pony zet graag haar buik aan, en ik singelde altijd aan voordat ik opstapte, en daarna niet meer. Ik heb nu mezelf aangeleerd om in stal aan te singelen, dan nog een keer in de bak een gaatje, en na 5 minuten instappen nog een keer aan te singelen. Probleem opgelost Lachen Simpelste regel van het veilig paardrijden, maar ja wel maken allemaal wel eens fouten Knipoog

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:06

Dan zal een borst- of wel voortuig niet veel bij helpen. Als het zo is dat elk zadel op jouw paard naar voren schuift dan ligt het waarschijnlijk aan zijn/haar bouw. Wat je wel kan doen is een Staart-riem. Die zorgt ervoro dat het zadel niet naar voren schuift, dat zie je nog wel vaak bij schetlanders of fjorden. Dit zou eventueel kunnen helpen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:38

_angela_ schreef:
Het kan (volgens mij, een niet zadelkundige) wel zijn dat het zadel goed ligt maar alsnog naar voren schuift. Je moet dan denken aan een staartriem (niet toegestaan tijdens wedstrijden trouwens). Ook kan het aan je manier van rijden liggen. Soms duwen ruiters te veel met hun zit, en zetten tijdens het lichtrijden iets naar voren af, waardoor het zadel gaat schuiven.

onzin een passend zadel schuift niet, als het door je zit naar voren kan schuiven ligt het:
1 niet goed op je paard
2 is het niet aan de ruiter aangepast

Dus geen goed passend zadel

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:48

de vorige was te smal? dus nu heb je een bredere en die schuift naar voren? te breed mss... probeer een keer met een bontje bij tussen, als hij dan minder schuift weet je dat het komt doordat je zadel eigelijk nog steeds niet past.

daarbuiten kan het zoals hierboven gezegd ook nog aan de ruiter liggen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:11

Ja gooi er een bontje tussen
Dit is symptoom bestrijding, je moet het probleem aanpakken, het niet passende zadel.

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:20

je kan ook een staartriem kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:47

karabel schreef:

Slapen

Duidelijker kan niet, je zadel past niet.
Retourneren, en op zoek gaan naar zadel wat wel past, en gezien de adviezen die je bij deze zaak krijgt, met iemand in de arm die er wel verstand van heeft.

Tip, ga eens op zoek naar een Engels merk, Ainsley, ( niet onbetaalbaar) County, Barnsby, Spalding, Albion bv.
Engelse zadels liggen over het algemeen wat beter op ronde paardenruggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:07

XchantjuhX schreef:
_angela_ schreef:

onzin een passend zadel schuift niet, als het door je zit naar voren kan schuiven ligt het:
1 niet goed op je paard
2 is het niet aan de ruiter aangepast

Dus geen goed passend zadel

Als de ruiter niet kan rijden, dan is ieder zadel aan het schuiven te krijgen, ook als het perfect ligt.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:08

karabel schreef:

Ja hoor daar gaat je zadel vast beter van passen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:03

_angela_ schreef:
Als de ruiter niet kan rijden, dan is ieder zadel aan het schuiven te krijgen, ook als het perfect ligt.....

opzij schuiven kan ik me nog iets bij voorstellen met jouw voorbeeld, maar naar voren?
Als de ruiter erg naar voor gaat zitten heeft het zadel eerder de neiging naar achter te schuiven, en bij erg achterover leunen schuift het zadel doorgaands niet. Ook al zit (ZIT, niet hangen aan de zijkant oid Clown ) de ruiter er niet helemaal goed op, imo hoort het gewoon te blijven liggen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 06:42

XchantjuhX schreef:
Ja gooi er een bontje tussen
Dit is symptoom bestrijding, je moet het probleem aanpakken, het niet passende zadel.

ik bedoelde wel gewoon om te zien of hij nu effectief te breed is, niet om mee te blijven rijden... een zadel wordt nauwer met een bontje tussen weet je wel... dan weet ze tenminste of dat het probleem is...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:35

of gewoon meteen een goede zadelmakerij laten komen... en niet zelf lopen aanklooien Knipoog

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:05

Een goed passend zadel is super belangrijk, en als het schuift dan past het dus duidelijk niet goed.
bij mijn pony had ik dit probleem ook, (omdat ze geen schoft had) dit heb ik opgelost door het gebruik van een voorsingel, die doe je onder je zadel en dan je zadel erop , dat hielp bij mijn pony uitstekend ! daar had ik trouwens een kieffer dressuurzadel op liggen.