Enkelgebroken v.s. Turnado Sprenger enkelgebroken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Enkelgebroken v.s. Turnado Sprenger enkelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:14

Wie kent of gebruikt deze volgende enkelgebroken watertrens : Turnado van Sprenger.
En hoe bevalt deze?

Afbeelding

Citaat:
De Turnado aurigan watertrens is de nieuwste dimensie op het gebied van bitten.
Het bit ligt perfect in de mond van het paard doordat het mondstuk 45 graden naar voren is gedraaid.
In contrast tot andere bitten komen de teugelhulpen bij dit nieuwe bit veel preciezer door, maar nog steeds op een zachte vriendelijke manier.
Paarden die vaak de tong over het bit doen stoppen hier meestal meteen mee nadat men met dit bit gaat rijden.
Natuurlijk gelden ook alle positieve werkingen van het aurigan materiaal ook voor dit bit.

En merk je verschil tussen dit bit en een ‘normale’ enkelgebroken bit? En wat is nu precies het voordeel?

Skipper

Re: Enkelgebroken v.s. Turnado Sprenger enkelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:16

Ik heb dit stukje nog gevonden ergens anders op bokt :

Tyrza schreef:
Ze hebben daarom een nieuw bit ontwikkeld: de Turnado. Een enkelgebroken trens die gelijk is aan beide kanten en ook nog (ik dacht) 45' kan draaien, zodat er geen opwaartse beweging van het bit op de lagen is, maar het bit juist naar voren wordt gedraaid, indien men aan de teugels zit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:19

Fijn bit, maar ik merk geen verschil met een gewone watertrens enkelgebroken (van soortgelijk materiaal)
Het idee is inderdaad dat het bit niet meer kan prikken in het gehemelte, maar of dat ook echt zo is weet ik niet.

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:19

Ik ben ook benieuwd naar dit bit. Mijn paard is gevoelig op de lagen en is altijd met zijn tong aan het rommelen. Maar om nu gelijk een hoop geld uit te geven, ben ik benieuwd of er mensen zijn die het al gebruiken.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:25

Ik heb dit bit een hele tijd gebruikt omdat mijn paard ook altijd zat te rommelen met een dubbelgebroken bit. Daar is het echt ideaal voor Lukkie! (het bit is te koop voor de helft mocht je interesse hebben Knipoog )

Ik ben inmiddels weer overgegaan naar een dubbelgebroken bitje. En dat is niet omdat het niet beviel.

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:32

Welke maat is het ?
Had jij het zelfde probleem dan, dat je dit bit hebt uit geprobeerd?

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:36

Ik heb dit bit zelf in gebruik. Mijn ervaring is dat mijn paard soepeler is in haar mond. Wel vind ik dat dit bit sneller door de mond gaat (als je iets meer stelling vraagt) dan de D-trens die ik eerst altijd gebruikte.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 11:50

Welke maat is het bit wat je evt te koop hebt Creative?

Misschien is dat watertrens eigen dat hij gemakkelijk door de mond gaat ten opzichte van een D-trens Nikitaa? En niet in de vormgeving van het bit zelf (dubbel of enkelgebroken).

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:04

Ik heb er een paar dagen mee gereden omdat het zou helpen bij tongproblemen maar mn paard was alleen maar aan het ja knikken met dat bit. Leek wel veel te scherp voor hem.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:04

De maat is 13 / 13,5 cm. (ik heb trouwens die vraag ook al gehad via PM, duss..)

En vwb dat "sneller door de mond" in vergelijking met een D-trens is dat zeker waar, D-trensen liggen veel stabieler in de mond, het ene paard vind dat prettig de ander niet.

Het verschil tussen een Turnado en een gewoon enkelgebroken is dat de beide delen anders ten opzichte van elkaar bewegen. Dat is bij een gewoon enkelgebroken bit niet.

Overgenomen van een Website: (of mag dag niet?)
Aurigan watertrens Turnado
Enkelgebroken watertrens dat door het 45 graden gedraaide mondstuk perfect in de paardenmond ligt. In vergelijking met de reguliere watertrensen komen de teugelhulpen directer aan, maar ondanks dat heeft het bit een zachte inwerking. Deze watertrens is ideaal voor paarden met lichte tongproblemen en tevens ontmoedigt het het uitsteken van de tong tijdens het rijden.

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:22

Ik ben toch nog aan het twijfelen over dit bit. Mijn man zit zelf te denken om een ongebroken trens te gaan proberen. Proberen, proberen en nog eens proberen. Ik wordt er een beetje moedeloos van en mijn paard waarschijnlijk ook. Volgens mij hebben veel mensen problemen om het juiste bit te vinden. Helaas in de ruitersportwinkel hebben ze er vaak ook niet al te veel verstand van en geven ze je zomaar wat mee.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:07

Dat ben ik met je eens. Zelf heb ik ook al e.e.a. geprobeerd met name omdat paardlief in het begin een dubbelgebroken bit niet accepteerde. Toen heb ik een Myler geprobeerd en daarna een Turnado. Bevielen allebei wel goed, maar het was niet Je van Het..

Dus toch maar weer dubbelgebroken en nu bevalt het heel goed. (ook voor het paard hoop ik Clown )

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:56

Begrijp ik het goed dat het bit in een punt naar voren ligt, op de tong? Dan prikt/ duwt het bit in de tong. Lijkt mij ook niet fijn

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 16:01

Maar schijnt beter te liggen dan normale enkelgebroken en als contact is op teugels lijkt me het niet dat het bit in tong duwt, eerder in het gehemelte. En dat is door dit bit juist voorkomen door de draaiing van 45 graden (volgens de fabrikant dan)

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:06

heb nu een ongebroken trens gekocht. Deze is het zachtst voor een paard met gevoelige lagen. We zullen zien of dit een mogelijke oplossing is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 16:15

Hou mij op de hoogte lukkie, ben benieuwd namelijk Lachen

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:50

doe ik Skipper.

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:24

We hebben nu een aantal dagen het ongebroken trensje uitgeprobeerd en het lijkt goed te gaan. Hij houdt nu z'n mond wat meer gesloten en trekt zelf z'n tong weer terug ipv hem te laten bungelen. We hebben er wel eeen bitbandage omheen gedaan, daar knabbelt hij wat meer op.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:46

Klinkt iig postief dus! Ik hou het zeker in mijn achterhoofd.

Zo'n bitbandage maakt het wat minder scherp?

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:25

heb ik wel het idee van. HIJ KNABBELT ER OOK MEER OP.