Ander bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:51

Heej,

Ik heb een 5-jarige merrie die nu bijna een jaar onder het zadel is.
Sinds kort zijn we bezig met echt rond rijden, nageeflijk was ze altijd wel al, maar heel lang en nu zijn we dus in zijn geheel wat korter/ronder aan het rijden.

Alleen als ik iets wat druk of ophouding geef met mijn handen komt ze gelijk omhoog en dus tegen de hand, als ik mijn handen weer ontspan komt ze wel weer omlaag en nageeflijk, alleen dan wel weer lang.

Ik heb zelf het idee dat dit door het bit komt?
Ik heb nu een bustrens enkel gebroken. Past goed, niet te groot of te klein. Bitje is absoluut niet dun en ook niet heel erg dik.

Welk bit zou ik kunnen proberen, zodat ze als ik een ophouding geef niet gelijk omhoog komt? Ik zat zelf te denken aan een dubbel gebroken watertrens?

Ik weet heel zeker dat ik niet te streng ben met mijn handen, maar lichte druk geven is gelijk hoofd omhoog. En omdat ze zeggen dat een enkel gebroken trens nog wel eens het 'notenkraker' effect kan hebben, dacht ik dat een dubbel gebroken trens sowieso wat vriendelijker is.

Of welk bit is misschien nog een optie? Zelf heb ik ook zitten denken aan een K&K bit, maar dat is zoveel geld en als ze er niet beter op loopt vind ik het vrij zonde. Als ik weet dat ze er beter op gaat lopen, vind ik het zeker wel de moeite waard!

SofieBeau

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:53

Dubbel gebroken met bol tussenstukje zou inderdaad wel het notenkrakereffect weghalen Ja

verder kan het natuurlijk ook rijtechnisch opgelost worden lijkt me, wat zegt je instructie erover? Want als ik mn paard hoger instel doe ik dat niet op mn hand Bloos

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:59

Paljassofie schreef:
Dubbel gebroken met bol tussenstukje zou inderdaad wel het notenkrakereffect weghalen Ja

verder kan het natuurlijk ook rijtechnisch opgelost worden lijkt me, wat zegt je instructie erover? Want als ik mn paard hoger instel doe ik dat niet op mn hand Bloos

Hoger instelling doe je inderdaad niet met je hand, maar door bij te drijven tegen je hand op. Komen ze vanzelf omhoog.

Maar Verle mag absoluut niet omhoog komen, maar nu is ze gewoon heeeel erg lang, en als je dan been geeft en tegen je hand op drijft wordt ze nog langer, dus moet je wel meer druk geven met je hand. Alleen dan komt ze dus tegen de hand.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:01

Quir schreef:
Paljassofie schreef:

Hoger instelling doe je inderdaad niet met je hand, maar door bij te drijven tegen je hand op. Komen ze vanzelf omhoog.

Maar Verle mag absoluut niet omhoog komen, maar nu is ze gewoon heeeel erg lang, en als je dan been geeft en tegen je hand op drijft wordt ze nog langer, dus moet je wel meer druk geven met je hand. Alleen dan komt ze dus tegen de hand.

achzo... in die zin Bloos
ik vind zowiezo dubbelgebroken bitje fijner Ja en misschien heeft verle inderdaad gewoon een vrij kleine mondholte waardoor ze snel last heeft van het notenkrakereffect

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:05

Paljassofie schreef:
Quir schreef:

achzo... in die zin Bloos
ik vind zowiezo dubbelgebroken bitje fijner Ja en misschien heeft verle inderdaad gewoon een vrij kleine mondholte waardoor ze snel last heeft van het notenkrakereffect

Verle heeft inderdaad een heel klein mondje, ik ga denk ik morgen maar eens langs de de winkel hier dorpje verder op. Kijken wat hij heeft, weet eigenlijk vrij zeker dat ik een dubbel gebroken bitje ga halen, alleen welke precies dus nog niet.

Wat is het verschil in inwerking tussen een watertrens en een bustrens?

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:05

misschien iig een dubbelgebroken ja, ik vind dat veel paarden daar beter op reageren.
Ik heb nu zelf een KK bitje en die is wel echt fijner vind ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:29

Dubbel gebroken of ongebroken
zeker bij een klein bekje of laag gehemeltje is ongebroken wel fijn.
Ga je naar verhoeven toe, zal hij je dat ook zeker adviseren Lachen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:31

runningkawa schreef:

inderdaad, ongebroken is ook een optie Ja mijn paard vond dat ook heel fijn

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:43

runningkawa schreef:

Ongebroken vind ik zelf altijd eng, omdat het zoveel op een stang lijkt. Ex Lichte tour paardje werd daar ook op gereden, die heb ik toen een tijdje gereden en met een ongebroken bit kan je toch wel wat meer inwerken dan een gebroken bitje.

Ik ga inderdaad morgen even naar Verhoeven (kom je hier ook uit de buurt??)
Mijn voorkeur gaat toch echt naar een dubbel gebroken bit, en liever geen ongebroken. Ziet er minder vriendelijk uit, ook al is dat het niet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:45

Grappig dat je dat zegt
Ongebroken is namelijk het zachtste bit wat er is Haha!
vraag verhoeven dat maar eens

een stang heeft een hefboom, dat maakt het scherp
Maar juist omdat on ongebroken mondstuk zacht is, is een stang vaak uit een ongebroken stuk gemaakt.
Gebruik je namelijk enkel gebroken met een hefboom werking ben je nog veel scherper bezig.

Ik heb idd vroeger in Bakel gewoond, maar kom nu nog regelmatig bij Verhoeven, afgelopen vrijdag toevallig nog Haha!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:08

Leuk zeg! Ik woon niet in Bakel, maar Verhoeven is (samen met Ingrid v. Berlo) hier het dichtst bij.

Maar een ongebroken bit zachter dan een gebroken of dubbel gebroken bit? Had ik echt zeker niet verwacht. Zeker omdat de merrie die ik gereden had, niet te houden was op een trens en een ongebroken trens wel. Leek mij dus dat die veel scherper in werkt.

Ik zal eens vragen aan verhoeven wat hij adviseerd! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:09

Dat een paard er anders op reageerd dat kan
ze hebben natuurlijk allemaal hun eigen persoonlijke voorkeur.
Maar het is idd een misvatting te denken dat ongebroken strenger is dan een andere trens Lachen

Omdat ik zag staan brouwhuis en dorpje in de buurt als winkel dacht ik, dat kan verhoeven wel eens zijn Lachen
Ik zie als ik goed kijk ook foto;s in je profiel van venzicht Haha!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:33

runningkawa schreef:
Dat een paard er anders op reageerd dat kan
ze hebben natuurlijk allemaal hun eigen persoonlijke voorkeur.
Maar het is idd een misvatting te denken dat ongebroken strenger is dan een andere trens Lachen

Omdat ik zag staan brouwhuis en dorpje in de buurt als winkel dacht ik, dat kan verhoeven wel eens zijn Lachen
Ik zie als ik goed kijk ook foto;s in je profiel van venzicht Haha!

Oke, ja dat is natuurlijk ook weer zo. Wat ik fijn vind hoef jij nog niet fijn te vinden en andersom en dat is bij paarden vast niet anders. Haha!

Ja Venzicht, daar heb ik 5 jaar gestaan, maar ben (gelukkig) daar nu weg. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:41

Ja daarom, is bij paarden niet anders Lachen
En onder gewone trensen, waar je dus ook dressuur mee mag starten op wedstrijd, zijn geen gemenen bitten.
Ook gewoon eens rustig proberen wat je paard daar fijn in vind Ja
Kawa moet ook niks van enkel gebroken hebben, dan reageerd hij ook overreven op je hand, ook al doe je amper wat Lachen

Niet fijn bij venzicht?
Leek me daar juist fijn, maar goed, heb er dan ook nooit gestaan Lachen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:55

runningkawa schreef:
Ja daarom, is bij paarden niet anders Lachen
En onder gewone trensen, waar je dus ook dressuur mee mag starten op wedstrijd, zijn geen gemenen bitten.
Ook gewoon eens rustig proberen wat je paard daar fijn in vind Ja
Kawa moet ook niks van enkel gebroken hebben, dan reageerd hij ook overreven op je hand, ook al doe je amper wat Lachen

Niet fijn bij venzicht?
Leek me daar juist fijn, maar goed, heb er dan ook nooit gestaan Lachen

Ik ga ook verschillende bitje proberen bij Verle dan. Beginnend met een dubbel gebroken watertrensje denk ik.

Venzicht, tsja. Toen we er net kwamen, écht een súper stal! Heel rustig, alles ruim op gezet en alles was gewoon in orde, paarden kwamen lang buiten en stonden met meerdere paarden maar niet te veel bij elkaar op wei. Beter kon gewoon niet.

Maar hoe verder de tijd kwam, hoe groter/drukker alles werd, het belang naar de paarden was weg en ze werden gewoon bij elkaar geknikkerd op de wei, zelfs een tijd gehad dat ze maar 2 soms 3 uur buiten kwamen. Werkt niet met een 4jarige, die we zadelmak aan het maken zijn en niet de makkelijkste is. Tsja, centjes kwamen in zicht en geld was belangrijker dan het welzijn van de paarden.

Totdat we op stal komen, Verle met een GIGA been op stal staat. Had ze een trap gehad van een IJslander die er gewoon bij gezet is, zonder afspraken te maken of iets dergelijks, dus we wisten van niks. Wat bleek, bot splitsers op het pijpbeen. Maar het meest mooie was, ze nemen daar niet eens de tijd/moeite om even te bellen, van je paard staat met een dik been op stal. Heel heisa gehad, been uiteindelijk wel goed genezen maar wel een schieffel er op, gelukkig niet bij de pezen in de buurt. We hadden afgesproken dat ze voorlopig in de bak bleef, alleen, zodat alles goed kon genezen en ze zou niet meer bij de IJsalnder op de wij komen, Komen we dag er na op stal, staat Verle op de wei bij de IJslander, zeik nat van het zweet! Nou wij waren dus écht pissig!!

Kregen we te horen dat we op mochten flikker omdat het altijd wat is, nou je kan mij wat zeggen, maar als er dingen beslist worden over MIJN paard, mag ik daar best boos over zijn. Daarbij waren we wel al langer op zoek naar een rustigere stal, kon aan Verle merken dat ze daar gewoon niet fijn op haar gemak was. Dat is ze nu wel! Nu gaan ze ook van 7 tot 7 op de wei en als het mooi weer is zelfs langer! En vind weidegang het belangrijkste wat er is. Lachen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:58

Ik zat nu trouwens in mijn profiel te kijken, maar de foto's die er staan zijn van de stal waar we nu staan, in Hooge-Mierde Stal Bria waar OO Seven gefokt is en in Mierlo op de manege. Tong uitsteken (oke nieuwe stal is maar 300 m verder op van Venzicht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:08

Had je profiel al eens eerder bekeken dan vandaag Lachen
Dat omdat je uit de buurt komt Lachen
Stonden, of staan nog steeds, foto's op van pascal knijnenburg Haha!
Kan nu niet kijken, browser werkt niet mee Lachen

Maar ik geloof dat we offtopic gaan Lachen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:38

runningkawa schreef:
Had je profiel al eens eerder bekeken dan vandaag Lachen
Dat omdat je uit de buurt komt Lachen
Stonden, of staan nog steeds, foto's op van pascal knijnenburg Haha!
Kan nu niet kijken, browser werkt niet mee Lachen

Maar ik geloof dat we offtopic gaan Lachen

Ohh okee, kan kloppen ja. Ze heeft inderdaad even bij Pascal Knjijnenburg gestaan. Lachen

Maar we gaan nu inderdaad off topic Lachen