[WN] Nieuw boomloos concept ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Nieuw boomloos concept ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:03

Om in het andere topic waar dit omhoog kwam niet teveel off-topic te laten gaan, maar een nieuw gestart.
Aafke_ schreef:
De Ultra-light is het Flex=model dat Debra Sibley en Brett Hadlock samen ontwikkeld hebben. De constructie is een gepatenteerde constructie.
..
Dat zebra zadel is idd een Debra Sibley/Brett Hadlock zadel.

Ik begrijp dus dat jullie weliswaar een 'nieuw concept' qua 'soort van boomloos' gaan voeren (het Shell-zadel), maar dat je het plaatje hebt gebruikt van het bestaande Debra Sibley zadel ??
Hebben we het hier dus duidelijk over het zelfde zadel of is er nóg een dergelijk concept in ontwikkeling waar jullie mee in zee gaan ??

Het feit dat ze er een patent op hebben houdt niet per definitie in dat het 'geheim' is. BM heeft ook een patent en kijk eens wat voor 'wildgroei' er ondertussen in Amerika met boomloos is.
Verder geldt een patent per land en voor zover ik weet is er in Nederland nog geen patent voor boomloos afgegeven.

Boomloos is zeker niet zaligmakend en net als de meeste dingen voor verbetering vatbaar, maar voor IK een nieuw concept zou aanschaffen zou ik toch zeker willen weten WAT er dan zo anders aan is.
Als ik nl kijk naar de 'aanpassingen' die er geweest zijn in de flex-panelen -zoals die zijn gestart door Ortho-flex (begon met systeem I wat niet zo lekker werkte nl geen tordering), systeem II wat al jaren goed werkt en nu zit men op systeem 10!!- dan vrees ik dat niet alle verandering ook meteen een verbetering is.

Ik snap dus niet dan er zo geheimzinnig gedaan wordt over iets, terwijl men bij de boomzadel tot in den treure uitwijdt over welke boom er in welk zadel zit.

Francis

Re: Nieuw boomloos concept ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:50

't Is voor mij zelfs zo (en ik denk voor de meeste potentiele klanten niet anders) dat ik wel eerst wil weten hoe iets in elkaar zit en waaróm het dan beter is, voordat ik het koop.
Dat geheimzinnige gedoe wekt bij mij alleen maar argwaan en is eerder een argument om vér van dat zadel te blijven dan er geïnteresseerd of zelfs maar geïntrigeerd door te raken.

Als ik dan ook uit de foto's kan opmaken dat de singelbevestiging zo te zien helemaal niet verbeterd maar verslechterd is, heb ik mijn oordeel snel klaar zonder verdere uitleg.

Een gemiste kans lijkt me want ik en met mij meer mensen, zijn nog steeds 'zoekende' en staan nog steeds open voor alternatieven...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:43

Nou,nou, ik wil helemaal niet ''geheimzinnig'' doen, ik ga vanavond wel eens bellen en kijken of ik wat foto's enzo kan krijgen.

DD: we hebben het shellzadel: dat is een fiberglas shell die op verschillende punten meer of minder flexibel is, en dat leek ons wel wat voor boomloos, bovendien zijn de zadels èchte westernzadels.
Afbeelding
het nadeel is dat die shell wel pasgemaakt wordt voor jouw paard, dus ook een beetje custom en je kan het dus niet op een heel anders gebouwt paard gebruiken. Ze zeggen zelf: ''Optimal fit is a must to achieve maximum results''
Overigens kan je ook een Shell-pad krijgen (duur!), en dat leek ons nou het eerste correctie-pad dat echt iets bewerkstelligt. Alhoewel je beter een passend zadel kan hebben.
De Shell:
Afbeelding

Die kit (die je moet kopen) zou je ook kunnen gebruiken om je paard zijn rug te casten voor een customzadel.
Maar goed we kwamen toen aan bij die man die dat shellzadel en casting-kit ontwikkeld heeft, en toen vertelde hij ons dat hij iets anders ontwikkeld had, samen met Debra Sibley (barrelracer) en dat dat dus een nieuwe manier van het construeren is, met een nieuwe manier om de beugel op te hangen en dat dat dus toch het gewicht vd ruiter goed verspreid, maar dat het zich aanpast en wel op veel verschillende paarden gebruikt kan worden.
Nou, wij dachten: dat is nu precies waar veel mensen hier om vragen, dus dat willen we wel eens zien. En toen is Willem eens met die mensen gaan praten, en Willem is ook heel enthousiast, (alhoewel een goedpassende boom het allerbeste blijft) En nu zijn we dus masterdistributor voor Europa. En ik wil het dus ook zelf testen, vandaar dat ik dus zo'n barrelracer besteld heb.

Hier een wat rustiger model (we zitten nu niet meer op het vreselijke zadels topic)
Afbeelding
Ik wilde eerst natuurlijk zo'n rustig zadel bestellen, maar die Amerikaanse barrelracertjes zijn allemaal van die petite-vrouwtjes, dus de maten zijn vaak nogal klein.
Bovendien toen ik die zebra zag was ik zelf verkocht,
Maar ze kunnen dus ook als trail ofzo gemaakt worden.

Nou, ik ga erachteraan om foto's te krijgen en info over rigging, maar als het goed is komt ''mijn'' zadel vandaag of morgen aan, en kan ik zelf foto's maken.
en we kunnen misschien wel eens bijelkaar komen en het uitproberen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:00

Ik sta zeker open om het een keer uit te proberen, heb me (nog) niet vastgepind op één model. Dat het iets 'flex' of boomloos moet worden staat wel vast, ik heb té veel gezeik gehad met bomen.
Wat ik me afvraag is hoe flexibel die shell is... als dat perfect pas gemaakt wordt en je paard verandert maar íets, dan past het dus al niet meer.. of hij staat net effe anders op de hoeven bij het maken (verschil 'nodig aan een kapbeurt toe/nét gekapt' kan al verschil maken als iets zó nauwkeurig pas gemaakt is)

Of, in bijv. je laat nu zo'n shell maken terwijl paard aan één kant minder ontwikkeld is op de schouder door wat voor rede/oorzaak ook (meeste paarden zijn van nature niet symetrisch)... je gaat trainen, paard wordt weer recht... zadel past niet meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:27

@aafke: dan denk ik toch dat we het over 2 verschillende dingen hebben.
"Jouw' Shell moet toch duidelijk per paard aangepast worden, terwijl wat Debra nu samen met Brett heeft uitgedokteerd als 'boomloos' en makkelijk passend wordt verkocht.
Zelf heeft ze het over 2 losse stroken die in het zadel verwerkt zijn.

Dat zou dus inhouden dat er van Brett Hadlock meerdere concepten in omloop zijn. Niks mis mee natuurlijk, maar wel verwarrend. Temeer daar je laatste foto weer een model van Debra is.

Ben erg benieuwd naar je foto's.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:31

Ja, het eerste is de shell, heel ander zadel als de ultra-light,
Het tweede is de Ultra-light iets heel anders en denk ik handiger als de shell.
Ik houd jullie verder op de hoogte

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:37

Maar ik heb nog geen antwoord op m'n vragen over de shell....

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:38

Dat met die shell werkt net zo als met een boom: je paard verandert schokkend: past 'ie niet meer.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:41

dat wilde ik dus weten.. geen voordeel ten opzichte van een normale boom dus behalve dat het perfect pas te maken is. Maar zó perfect pas dat een paard er dus ook niet onder kan buigen of rond maken... paard zit in deze shell nog meer opgesloten dan onder een conventionele boom.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:45

Nou, hij is dus veel flexibeler, maar inderdaad wat pasmaat betreft moet je paard niet enorm gaan veranderen. Als jij dat wel verwacht bij Dot zou ik niet voor het shell-zadel gaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:00

Het 't niet specifiek over Dot, maar elk paard verandert door z'n leven heen wel... perioden van rust, dracht, ziekte, groei, fanatieke training... al die dingen maken dus dat je zadel gelijk niet meer past.. hoe presiezer de pasvorm is, hoe eerder het dus niet meer zal passen... lijkt me.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:40

Nee, in principe: hoe beter de pasvorm waarmee je begint: hoe meer ruimte je hebt om te veranderen. Maar dit is een onderwerp voor een nieuw topic!
Als je begint met een zadel dat nèt past hoeft je paard maar een heel klein beetje te veranderen en dan past het ècht niet meer.
Begin je met een zadel dat optimaal past en je paard verandert, dan past het zadel nu ''goed'' in plaats van ''optimaal''. En dat is toch veel beter als ''past helemaal niet''

je doet er dus juist veel langer over tot het niet meer past. Als het al ooiut zover komt. Juist om daar zelf zekerheid over te hebben, moet je je paard regelmatig opmeten met Flexible Curves, dan zie je zelf of je paard verandert is vanaf het moment dat je je zadel aangemeten hebt.
Als je paard scheef bespiert is, zie je dat ook direkt en kan je je training aanpassen, en ook zien of het het gewenste effect heeft.
Bij een zadel dat om te beginnen optimaal past kan je paard het nodige veranderen voordat je er iets aan moet doen.
Ga naar de clinic, daar ga ik het onder andere daarover hebben http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=787758&hilit=
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 18-06-07 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:43

Ik ben ook nog steeds geintresseerd in dit zadel.. ( oftewel.. stipje bij topic zet post)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:54

Uh.. ben het toch niet helemaal met je eens Aafke..
Stél.. ik koop een boomzadel 'of the rack' en die laat ik op Dot's breedste schouder aanmeten. Dan zit'ie op d'r minder ontwikkelde schouder dus te ruim, máár heb ik ruimte om te groeien en past'ie na 3 maanden trainen wél goed.. in de tussentijd een goeie 'vullende' pad gebruiken, dan moet het op te vangen zijn.
Stél, ik laat nu zo'n shell aanmeten die glad om haar schouders zit... daar is dus géén ruimte meer om de breedte in te gaan en dat zadel zal dus over drie maanden niet meer passen.

Als het perfect glad om het paard heen gevormd is zal er geen ruimte meer zijn om breder/zwaarder/groter te worden...
Plus, zoals ik zei... die shell zit veel meer 'om het paard heen'... het is veer méér materiaal dan de bars van een conventionele boom... onder een conventionele boom, die óp de rug ligt, zul je niet heel snel een probleem hebben als een paard alleen maar wat dikker wordt en verder qua bespiering niet verandert... onder die shell, die zo te zien echt óm de hele rug een zit, zal een paard veel eerder 'klem' komen te zitten als'ie wat in gewicht aan komt... Lijkt mij zo hoor...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:05

Ik heb niet zo het idee dat die shell zoveel groter is, en het is geen boom.
En zoals ik al eerder zei: als je zulke extreme veranderingen vooruitziet, dan zou ik het niet nemen. Vergeet dus het shell-zadel!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:08

Was ook niet van plan een shell-zadel te nemen, ik probeer alleen maar geinformeerd te raken over diverse systemen, ben gewoon nieuwsgierig naar het hoe, wat en waarom en ik denk dat de info die hier naar boven komt (kan komen) ook voor anderen interessant kan zijn... waarom zo kortaf?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:18

Was niet bedoelt als kortaf! zijn toch nog 38 woorden! Lijst
en ik ga nu pizza bakken, en eten! Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 18:40

Aafke_ schreef:
Ja, het eerste is de shell, heel ander zadel als de ultra-light,
Het tweede is de Ultra-light iets heel anders en denk ik handiger als de shell.
Ik houd jullie verder op de hoogte

Maar gaan jullie nu alleen met de Shell werken (dus custom-made) of ga je ook de Ultra-lights verkopen (dus als dealer) ??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:04

Zoals ik het begrijp beiden DD... maar dat horen we vast als Aafke uitgegeten is Knipoog Ik ga even d'r voorbeeld volgen.. eetse en vást tot vanavond Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:55

ook een stip Haha!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:21

M.b.t. de diverse opmerkingen over pas en niet meer pas....

De boom van een "ouderwets" westernzadel draagt op het skelet (wervelkolom en bovenste deel van de ribben).
Dat deel van het skelet staat niet in "directe" verbinding met het beenwerk.
Hoe kan dat invloed hebben op de pasvorm van het zadel, als het paard (als dan niet "stevig") bekapt wordt?

MVG Louis

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:47

Dames.. stipjes mogen niet..... Clown

Hm, zitten je benen niet gewoon aan je lijf vast? Als je op ongelijke schoenen staat, is je rug scheef.. geld dat bij paarden niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:50

Interessant topic, ik had hier nog nooit van gehoord. Even een abbo'tje dus want wie weet wat voor rug ons nieuwe paard heeft Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:04

@Cer: Paarden hebben toch altijd 'losse beentjes' of heb ik die alleen Knipoog

Beste Sablou; nou hadden we hier een interessant topic met leuke inbreng van Aafke over iets waar duidelijk veel vraag naar is en belangstelling voor is.
En natuurlijk zijn wij geen experts en doen we graag aan slap gezwam Cool , maar hopelijk is Aafke er wél de persoon naar om ons stomme gezwets aan te horen en te weerleggen met duidelijke feiten zoals het uit goed verkooptechnisch standpunt aan te raden is. Zodat er iig iemand is die ons enig inzicht kan en wil verschaffen in deze moeilijke materie zonder lastig gevallen te worden door een door tunnelvisie verblinde zelfblik.

Maw... als je niets zinnigs te melden heb ga dan ergens anders spelen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:13

Ik ben bepaald geen deskundige dus ik leer graag van dergelijke informatie. Bovendien ben ik van mening dat bij wijze van spreken op elke lamme knol een goedpassend zadel gemaakt moet kunnen worden, dus nieuwe technieken lijken me altijd interessant en leerzaam om over te lezen. Hoef je geen expert voor te zijn.
Toch?