[WN] Onderhoud westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

Onderhoud westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:19

Even een vraagje (kon het zo snel niet vinden via de zoekfunctie) maar ik heb altijd een dressuurzadel gehad en wist precies hoe ik deze moest onderhouden (invetten ect) Mijn westernzadel is natuurlijk andere koek. Ik heb geen idee hoe ik deze het beste kan onderhouden....Ik hoor iets van olie en shampoo....Maar ik graag willen weten hoe ik dit het beste kan doen.
Vooral de onderzijde van de fenders raken volgens mij best snel vuil. Ik heb een vrij licht zadel (qua kleur) en vind de kleur zoals het nu is best wel mooi. Dus...alle tips zijn welkom

Anoniem

Re: Onderhoud westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:13

Als je 'm echt licht wilt houden, moet je 'm zowiezo echt donker bewaren en zo weinig (dillema dus!) mogelijk oliën.

Is het een nieuw zadel?
Wij kregen van de maker van ons zadel de tip om 'm de eerste maand elke week te oliën, het eerste halfjaar elke maand, en daarna gewoon elk half jaar.
Wij maken altijd eerst schoon met zadelzeep (ik gebruik altijd die van Stübben), dan drogen/opwrijven met zachte doek, en dan licht oliën. Dick doet dat het liefst met een kwast en ik het liefst met een zacht sponsje.

Mijn oude zadel (>20 jaar) doe ik overigens nooit met olie, maar alleen schoonmaken met zadelzeep en daarna heeeeeel dun inwrijven met Urad.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:02

lees dit:http://www.westerngids.nl/modules/articles/article.php?id=42 weet je alles.

Behalve dat als je je zadel licht wilt houden je met maiskiemolie in kan olien. En je zadel helemaal in het donker bewaren. Dit werk ong, 1 jaar lang. Als je lang maiskiem olie gebruikt, wordt je zadel op den duur een beetje pies-geel. Als je dan met neatsfoot oliet is dat ook zo weer weg.
Leer wordt van nature altijd een donkerroodbruin op den duur. daar is niets aan te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:08

Als je echt een licht zadel wilt, zul je idd elke 1 a 1,5 jaar een andere moeten kopen, want licht houden doe je ze niet.
Je kunt het proces wat vertragen, maar daar houdt het dan ook op.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:11

En die onderzijde fenders wordt vuil van stof en zweet van je paard. Is ook niets aan te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:16

Plastik er om Clown
*denkt aan het boekje Alles Knap Houden oid van Kees van Kooten*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:22

Zoals de bank bij de moeder van Fran Fine Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:21

Aafke_ schreef:
Behalve dat als je je zadel licht wilt houden je met maiskiemolie in kan olien. En je zadel helemaal in het donker bewaren. Dit werk ong, 1 jaar lang. Als je lang maiskiem olie gebruikt, wordt je zadel op den duur een beetje pies-geel. Als je dan met neatsfoot oliet is dat ook zo weer weg.
Leer wordt van nature altijd een donkerroodbruin op den duur. daar is niets aan te doen.

Mij is geleerd geen olie te gebruiken op basis van vegetarische ingredienten ( slaolie, olijfolie etc) omdat dat de vezels niet voedt in het leer, maar het leer alleen maar verslapt.
Wat voor eigenschappen heeft maiskiemolie ?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:27

Ik heb het stukje gelezen, en gelezen dat je nooit de onderzijde moet invetten. Hoe moet je dat gedeelte dan onderhouden? Gewoon alleen schoonmaken met zadelzeep, en that's it?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:43

Er staat ook dat de olie zich altijd gelijkmatig door het hele leer zal verspreiden. Dus ook totaan de onderkant Je moet je een lap leer voorstellen als een eenheid: als er bij geolied wordt, dan gaat de olie langzaam verder door het hele stuk leer totdat het hele stuk precies evenveel olie bevat. De stukken leer die ''exposed'' zijn, verliezen weer olie; dat wordt dus aangevult uit andere delen van de lap. Want de olie zal altijd gelijkmatig verdeelt zijn.
Daarom kan je een zadel heel lang ook helemaal niet olien, en het blijft er goed uitzien, want er wordt olie uit andere delen aangevoert. Maar de hele lap wordt wel steeds droger.
In het stuk staat dus hoe je kan weten of het tijd is voor olie, of dat je het moet laten.
Het enige dat ik er geloof ik niet bij gezet heb is dat als je zadel een laklaag heeft, de olie nauwlijks opgenomen zal worden terwijl dat misschien wèl nodig zou kunnen zijn.

Ja, er wordt gezegt door sommige mensen dat je geen vegetale olie moet gebruiken, Ik heb er nooit veel last van gehad. Neatsfoot blijft het beste. Ik zou zelf ook nooit een zadel licht proberen te houden: lekker gebruikt en levend vind ik leer het mooiste. Daarom ''verven'' wij ook geen leer: wij gebruiken een kleurolie, Gelakt leer word lelijker, geolied leer wordt steeds mooier. (als je kwaliteit gebruikt)

Ik zie er geen been in, om, als je op terktocht bent, en je bent in de rivier gevallen, een fles slaolie te kopen en je spul even lekker in te oliën. maar er zijn zeker mensen, die ook niet gek zijn, die vinden dat je dat niet moet doen.
Ik heb daar dus geen problemen mee. Weet je wat? ik ga een hoofdstel of zo alleen met goedkope slaolie inolien en kijken wat er gebeurt, òf er iets gebeurt, over een jaar zet ik het op Bokt! Spannend!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:38

Aafke_ schreef:
En die onderzijde fenders wordt vuil van stof en zweet van je paard. Is ook niets aan te doen.

Ja wel hoor er niet op gaan rijden Haha! Tong uitsteken

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:01

Haha! Ik had al door dat er niets aan te doen was dat het vuil werd.....maar ik was meer naar de oplossing aan het zoeken als het vuil was Knipoog

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:01

@Aafke ik gooi altijd mijn hoofdstel in de sla olie en dan hang ik het boven de emmer op. Het blijft super soepel. Dit is wel een donker hoofdstel dus hij verkleurd toch niet. Ik gebruik dit hoofdstel al zeven jaar, er heeft al twee keer een paard op de teugels gestaan en nog niets stuk.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:40

I rest my case!
Ik geloof wel dat het probleem volgens de anti-vegetale olie mensen is dat het ranzig kan worden, of zelfs kan gaan rotten.
Ooit iets geroken?

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:50

nee, als je het niet gebruikt en je laat het liggen dan gaat het wel gauw schimmelen. Maar hoofdstellen die ik niet veel gebruik die maak ik gewoon schoon met lederzeep.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:55

Bij mij gaan ook de dressuurhoofdstellen die ik met speciale Teetree-anti-schimmel-ledervet behandelt heb schimmelen.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:56

oh dus dat anti helpt dan ook lekker zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:44

Zijn jullie zadelkamers dan niet gewoon te vochtig? Ik gebruik m'n dressuurspul nooit, en d'r staat geen schimmel op. Of zou die stoflaag ze gewoon goed beschermen? Nagelbijten / Gniffelen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:45

Wij hebben dus geen goede zadelkamer; alleen een kast naast de stal. Helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:45

Aafke, helpt het niet als je daar zo'n grote vochtvreter inzet?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:15

Mijn zadel staat dus om die reden s'winters ook niet in onze schuur

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:46

Onze zadels staan altijd in de auto (die ruikt dan ook heeeel lekker Clown ) en hoodfstellen in een stalen kast. Zo 1x in de maand vet ik vooral mn beugels in, gewoon met leervet, nadat ik ze schoon heb gemaakt met zadelzeep en een handdoek. We rijden zeker 4x in de week op het strand, dus de beugels hebben daar best van te te lijden; zeewater is niet echt lekker voor leer Ziek .

Zadels zijn nu zo'n 10 jaar jong en inderdaad mooi gekleurd van het vele gebruik!