Hoe juiste zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Hoe juiste zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 01:16

Ik heb sinds anderhalfjaar een haflinger en ze heeft opzich wel een fatsoendelijk zadel. Weet niet precies hoe oud het is maar ik gok op een jaartje of 10. En verkeerd opzich nog in goede staat en past goed.

Maar ik kan er niks aan doen maar ik vind dat zadel gewoon verschrikkelijk lelijk! Het past voor geen meter bij haar hoofdstel (dat is zwart) en haar zadel is bruin, en ) de kussens die onder het zadel (lepel)zitten die zijn roze oranje achtig. En ik vind het gewoon zo foei lelijk! (noem me maar een zeur of wat dan ook maar ik vind het gewoon niet mooi!)

Oke ik wil dus een nieuw zadel maar waar moet ik op letten dan? Ook omdat het een haflinger is en deze vaak wat breder zijn (die van mij in ieder geval wel!) Het gaat hier trouwens om een haflinger van 1.50m Moet ik bepaalde maten hebben? En waar moet ik dat meten dan oid? Wat voor zadel raden jullie me dan aan? Ik wil in ieder geval een veelzijdigheidszadel. En ik moet het allemaal zelf betalen en met m'n 17 jaar heb ik het niet heel breed (dus het kan niet te duur zijn). En ik wil trouwens een zwart zadel Knipoog Dus wat raden jullie mij aan?

Laat reacties als 'als dit zadel goed is koop je toch geen nieuwe' achterwege want daar heb ik niks aan.

in ieder geval alvast bedankt!! Knipoog

Wat recente foto's (2 juni) dat geeft misschien een beeld van het zadel en de haflinger: van voren (let verder even niet hoe ik zit, verschrikkelijk! en met m'n ogen dicht) http://img180.imageshack.us/img180/6393 ... ni2qn0.jpg van de zijkant: http://img514.imageshack.us/img514/9004 ... ni4co8.jpg

ik hoop dat het hier trouwens goed staat anders moet een mod het maar even verplaatsen Lachen

rissa

Re: Hoe juiste zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 01:34

Je hebt een pm

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:21

Ik zou je een Wintec2000 aanraden Lachen Kunststof zadel, hoeven niet heel erg duur te zijn, met verwisselbare boom, dus meestal is ie wel pasbaar te maken Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 15:22

ohja, geen kunststof Bloos (ik ben verder helemaal niet kieskeurig)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:30

Haha, het is goed als je zelf weet wat je precies wilt Knipoog
Het scheelt natuurlijk per Haflinger wat voor boom je nodig hebt. Hoe je moet weten wat voor boom je nodig hebt, weet ik eerlijk gezegd niet. Wat voor zadel ik je aan zou moeten raden (als het leer moet zijn) weet ik zo ook niet. Kan alleen zeggen dat ik een JC Dressuurzadel heb en daar erg tevreden mee ben Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 17:23

MoonWencke schreef:
Het scheelt natuurlijk per Haflinger wat voor boom je nodig hebt. Hoe je moet weten wat voor boom je nodig hebt, weet ik eerlijk gezegd niet. Wat voor zadel ik je aan zou moeten raden (als het leer moet zijn) weet ik zo ook niet. Kan alleen zeggen dat ik een JC Dressuurzadel heb en daar erg tevreden mee ben Lachen

en kan ik dat op een bepaalde manier opmeten ofzo?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:28

MoonWencke schreef:

Ja, dat kun je opmeten, maar dat weet ik dus niet Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:20

je pakt je oude zadel, je kijkt tot waar de "takken" van de boom zitten en meet dat op.
Dat is de CM maat, en in nl meestal ook meteen de boom maat.
Hou er ook rekening mee dat je niet alleen naar de boom maat moet kijken, maar ook naar de inch maat (voor jou kont).
Waarschijnlijk heeft jou paard boommaat wijd (33-34 cm) en een lage kamer (ivm weinig schoft)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 11:28

ma_rie_tje schreef:
je pakt je oude zadel, je kijkt tot waar de "takken" van de boom zitten en meet dat op.
Dat is de CM maat, en in nl meestal ook meteen de boom maat.
Hou er ook rekening mee dat je niet alleen naar de boom maat moet kijken, maar ook naar de inch maat (voor jou kont).
Waarschijnlijk heeft jou paard boommaat wijd (33-34 cm) en een lage kamer (ivm weinig schoft)

uh, cm maat?? Bloos en ik heb inderdaad al vaker gehoord van inch maat, maar waar moet ik dát meten??

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:31

de inch maat is de maat voor je kont.
de boom maat is dus van tak tot tak, en is in CM aangegeven.

Ik zal even kijken of ik een plaatje kan vinden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:35

oh centimeters Bloos gehgeh ik ben een beetje dom. Maar hoe moet ik nu weten welke maat mijn kónt heeft Tong uitsteken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:37

Afbeelding

ZO meet je de inch maat.
Die weet je door te bepalen of jij jou zadel lekker vind zitten of niet. Zit die goed (dus niet te krap) dan is dat de goede inch maat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vanaf mijn 12e al met een 18 inch rijdt, en tussen door af en toe op een 17,5.
maar op de foto zie je hoe je het moet opmeten.
Een oudere centimeter (bij je moeder in de naaidoos waarschijnlijk) staan nog inch maten op. dan hoef je het niet op te meten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:03

EA GZ RP --> HAR.

SkyMarianJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:15

Wil je echt een nieuw zadel of zoek je ook in de tweedehands zadels (zie onderschrift Schijnheilig )

Haflingers hebben idd vaak een bredere boom nodig en bij niet al te veel schoft in een hoge of teruggesneden kamer niet direct nodig.
Als je heel erg twijfelt of een ander zadel goed ligt is het altijd aan te raden om een deskundige mee te laten kijken.

Tja en verder hangt het heel erg van je budget af. Er zijn veel goede merken tweedehands te koop en je kunt ook kiezen voor de goedkopere merken nieuw. Allerbelangrijkste blijft dat het zadel past Lachen