[WN] Help! Western-leek wil advies over zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Help! Western-leek wil advies over zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 22:01

Ik ben vandaag naar een Tinker gaan kijken van 3 - een hengst. Hij wordt nog geruind en zal dus nog wat uitgroeien.

Hij draagt op dit moment een Full Quarter zadel en dat past nog net, hij zal snel overgaan naar een Xtra Full Quarter zei de eigenaresse.

Ik ben een enorme leek op het gebied van westernspullen maar zou, als ik dit paard koop, wel een westernzadel willen aanschaffen omdat ik recreatief met hem wil rijden.

Maar nu.... die eigenaresse zei dat ik voor een heel simpel zadel toch wel 1000 euro moet neertellen... en dat vind ik veel geld, het paard is nog net binnen mijn budget dus zo'n duur zadel kan er eigenlijk niet van af. Mijn dressuurzadel past hem nog wel, maar neit lang meer vrees ik.

Ik heb wat gegoogled en hier rondgekeken, maar juist omdat ik niks weet van western rijden, zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Ik wil dus advies Lachen Wie wil/kan mij helpen?

Ik zoek een fijn zadel met grote zitting (ivm dikke bips) en niet te veel poespas, gewoon een gebruikers-zadel, geen showgeval.

Wie weet merken, adressen of iets, waar ik goedkoop doch betrouwbaar kan shoppen?

hobbelheks

Re: Help! Western-leek wil advies over zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:07

tja die 1000 euro is een heel reëel bedrag
vooral omdat 2e hands via marktplaats voor jou geen optie is,je kunt niet zien wanneer een zadel goed ligt denk ik...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 22:16

Ik heb wel te horen gekregen waar ik op moet letten bij hem en enig verstand heb ik wel van hoe een zadel wel of niet moet liggen.... maar specifiek verstand van westernzadels niet nee....

En kunststof? Is dat aan te raden? Ook bij een zwaarder persoon? Ik noem maar wat....

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:21

dan zou je op de wintec uitkomen maar zeer wrs is die te smal voor een jouw tinker
je zou nog aan boomloos kunnen denken Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 22:23

Mjah, heb ik ook aan zitten denken, maar mag je niet maximaal 70 kg wegen daarvoor?

Ik weeg "iets meer" Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:01

Je mag heus wel meer wegen dan 70 kg hoor. Het ligt meer aan jou zit en balans dan aan het gewicht of een boomloos zadel goed functioneerd of niet.
Er zijn zat zwaardere mensen die prima met boomloze zadels rijden en de paarden nooit rugklachten hebben.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:08

Westernspul heeft een zadel dat erg breed is. Dit is ingeruild door een stalgenoot van mij die een welsh Cob had. Het is een continantal equiflex.
http://www.westernspul.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:03

@Barmat : maten zeggen mij niet zo veel. Wat bij firma Y een full is wordt bij firma X een Extra full of full quarter genoemd.
De enige manie om er achter te komen of een zadel goed past is een mal maken en die in het zadel passen. En dan nog heb je geen 100% garantie, want mallen kunnen maar zo op een verkeerde plek in het zadel komen te liggen óf de singelplek ligt net verkeerd voor dit specifieke paard en trekt het zadel naar een niet-passende plaats.

Waarom wil je sowieso een westernzadel?? Recreatief rijden kun je ook prima met een engels zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:03

Afbeelding
Dit niet wat voor je dan?
450 euro.
Wel effe goed aan laten meten. Misschien heb je mazzel...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:41

Hai, als eigenaar van een Tinker en een westernzadel kan ik je zeggen dat het niet gemakkelijk is een passend zadel te vinden. Maar dat heeft meer met de bouw van een specifiek paard te maken en de grootte van de portemonnee dan het ras!

ALs je toekomstige tink smal in de schouder is heb je niets aan een x-full quarter, die zakt dan over zijn schouders heen. Het hangt er dus ook vanaf hoe bred en gespierd hij is (En gaat worden, paarden groeien door tot hun 6-7e jaar en tinker voorla de laatste jaren in de breedte)

Wat betreft de wat groffer gebouwde mensch ( zoals ik) is Boomloos niet altijd een fijn alternatief ivm de drukverdeling.

Als het je puur om recreatief rijden gaat zou ik investeren in een goed passen en lekker zittend VHZzadeltje.