hoe hoort je singel te liggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

hoe hoort je singel te liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 10:01

Las pas een boek waarin stond dat er tussen het voorbeen van je paard en de singel een hand ruimte zou moeten zitten. Nou lopen bij ons op de manege alle paarden met de singel direct achter de voorbenen. Ik vroeg me af of jullie weten wat nu goed is?

Flew

Re: hoe hoort je singel te liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:02

Het lijkt mij voor het paard het fijnst als er een stukje ruimte is tussen achter de voorbenen (ik noem het altijd oksel Nagelbijten / Gniffelen ) en de singel. Bij mijn paard zit er indd ongeveer een handbreedte tussen, maar ik weet niet wat goed is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:11

De singel behoort vanaf het zadel recht naar beneden af te lopen. Ligt het zadel op de juiste plaats, ligt de singel ook goed. Een singel welke schuin afloopt, houdt het zadel niet goed op de juiste plek.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:59

Aanneer de singel net achter het voorbeen zit, ligt het zadel waarschijnlijk ook te ver naar voren toe. De singel moet idd een handbreedte achter het voorbeen zitten.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:09

Vroeger toen ik net paardreed keek ik inderdaad naar de singel om te kijken of mijn zadel goed lag Bloos
Eigenlijk moet je gewoon kijken of het zadel goed, goed bij de schoft en dan de singel recht naar beneden laten lopen. Dit komt bij elk paard misschien een paar centimeter anders uit. Het is ook maar net hoe je het bekijkt, als je paard zijn been naar voren zet is er meer ruimte dan dat hij juist het andere been naar voren doet.
Ik heb er zelf in ieder geval wel een klein beetje ruimte tussen zitten, hij moet nog wel normaal kunnen bewegen, dus niet meteen achter de oksel knellen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:43

Handbreedte idd, volgens mij. Maar er is natuurlijk verschil tussen een kleine pony en een groot paard. Als je zadel ongeveer ene handbreedte achter de schouder ligt, dan ligt je singel ook wel goed. Direct in de oksel lijkt me niet lekker lopen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 19:33

probleem is dat ik manegepaarden rijd en de zadels lijken mij geen van allen echt goed te passen, zeker niet als ik ze naar achter leg zodat het paard nog wat ruimte bij de singel heeft.

SabMuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:39

Ik leg mijn zadel altijd hoog op de schoft en laat hem dan terug glijden tot hij op 'vast' en achter de schouderligt. Als ik dan aansingel zit hij niet direct achter de voorbenen vast, maar iets erachter, dus met een beetje ruimte. Ik denk dus dat als je je zadel op de juiste plek neerlegt je singel ook gelijk op de goede plek zit.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:04

Bij mennen is het idd dat je singel hand ruimte tussen moet.
En bij rijden is het idd wat SabMuf zegt Knipoog

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:59

Ik heb er ong. een handbreedte tussenzitten. Anders kan het paard nooit lekker bewegen lijkt me.

Laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:01

Ik heb idd ook altijd geleerd een handbreedte tussen het been en de singel

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:02

Als een zadel niet past, dan is er veel kans dat de singel ook niet juist ligt.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:13

handbreedte ertussen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:20

Heel moeilijk om te zeggen;
het ene zadel heeft een andere manier van ophanging als het andere zadel. Voorsingels trekken de singel zelf ook al meer naar voren, en dan kan de vorm van de singel ook nog eens de ligging beinvloeden natuurlijk.

Pasklaar antwoord heb ik niet op deze vraag, denk dat je het geheel moet bekijken, zadel, singel, ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:14

de zadels van manegepaarden passen vaak ook niet echt goed,
dus ik denk dat je zoals veel zeggen, moet uit gaan van een handbreedte. maar aangezien de zadels op de manege vaak ook veelste ver naar voren liggen omdat ze dan beter passen denk ik dat het moeilijk is om de singel goed te krijgen.

bij mij op de manege liggen de zadels en singels ook nooit goed.