Zadel laten aanpassen, heeft het zin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Zadel laten aanpassen, heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 23:08

Hallo allemaal!

Ik zit erover te denken mijn zadel (uiteraard door een goed bekend staand zadelmaker) te laten aanpassen, graag jullie mening hierover.

Het probleem is het volgende: Mn paardje heeft weinig schouder, weinig schoft, en is vrij rond (qua ribben). Ook is ze snel wat 'buikig'... Dit heeft als gevolg dat ik al snel zo ongeveer OP haar nek zit, wat de bewegingsvrijheid niet bevorderd Clown

Ik zat eraan te denken om langere singelstoten er aan te laten zetten (heb nu veelzijdigheidkortjes) omdat naar mijn idee daarmee het zadel wat stabieler ligt (kan ik me ook inbeelden hoor Bloos ) en omdat ik dan ook de zogenaamde 'banaansingel' kan gebruiken, speciaal ontworpen voor onze buikige paardenvriend.
Ook heb ik het een en ander opgevangen over voorsingels.. maar kan me er niet een goed beeld bij vormen. Het zou in iedergeval het zadel achter haar schouder moeten houden.

Goed.. dat is dus de situatie, graag jullie mening/opvatting/ervaring hierover!

Alvast bedankt!

Kiara

Re: Zadel laten aanpassen, heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:50

Ik zou persoonlijk niet al te veel verwachten van een banaansingel. Heb er zelf ervaring mee, en was best tevreden, maar ik denk dat het jouw probllem niet verhelpt.
Heb je al eens gedacht aan een totaal ander zadel?
Ik bedoel, een ander merk, een ander concept (eventueel boomloos).
Er is vast wel iets te vinden waar jouw paard en jij tevreden ee zijn.
Alleen een andere singel kán een oplossing zijn voor buikige paarden, maar wanneer ze vrijrondgeribt zijn én weinig schouder hebben geef ik je weinig hoop dat dit de oplossing is.
Succes!

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:54

ik ken het probleem, mij word veel boomloos aangeraden, dikke kussens onder de lepel en dan nog een staartriem
is niet makkelijk hoor

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:12

Mocht je niet gecharmeerd zijn van boomloos: op mijn haflinger ligt een Kieffer Frysk, speciaal ontworpen voor korte/ronde paardjes. Zit heerlijk, ligt als een huis.

Een voorsingel heb ik nog wel een tijdje gebruikt bij een ander paard. Werkt op zich wel, voorkomt dat het zadel vooruit schuift. Maar het verbeterd natuurlijk niet de ligging van je zadel, links- en rechtsom kan je zadel nog steeds alle kanten op. Of kortere singelstoten hier nou een oplossing voor zijn durf ik niet te zeggen.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 18:03

Ik ben inderdaad niet erg gecharmeerd van boomloos.. Ik zal nog eens verder kijken naar zadels bedoeld voor haflingers ed.
Het heen en weer schuiven (links rechts) heb ik opzich niet zo'n last van. Het is meer het over de schouder heen schuiven...

SabMuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:41

Als ik jou was zou ik gewoon met je paard langs gaan bij een ruitershop met kennis van zadels. Dan kunnen ze je denk ik beter helpen om een goed passend zadel voor je paard te vinden, doordat je het hele assortiment zeg maar uit kan proberen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:23

vaak ben je met dit soort paarden beter af met een dressuurzadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:59

Een zadel verbouwen is over het algemeen niet zo'n heel goed idee , tenzij je echt ultiem gek met dat zadel bent qua pasvorm en alles.

Eerder zou ik dan een echt goed bekend staande zadelmaker laten kijken bij je paard en jezelf en een heel nieuw zadel passend laten maken dat van zichzelf al zo gebouwd is dat het goed werkt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:04

Ik had precies hetzelfde probleem, het zadel laten aanpassen (ingebouwde voorsingel) loste wel íets op, maar was nog steeds niet ideaal. Nu heb ik een dressuurzadel wat wel helemaal goed ligt. Even overleggen met je zadelmaker dus.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:00

ik zou een goede zadelmaker om advies vragen.
ik ben zelf geen voorstander van voorsingels, eigenlijk vanwege de druk op de schouders en het verschil van schoudervrijheid en het help niet ana het feit dat je zadel niet goed ligt.

kijk eens op de volgende site: http://www.passendzadel.nl

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:26

Ik heb ook een rondgeribte merrie met weinig schoft en een buikje (charmant)! En op haar hebben we een Euroriding Diamant liggen. Die hebben een ingebouwde voorsingel en dat werkt super. Het zadel schuift echt niet, terwijl het met alle andere zadels een drama was! Dus als je andere zadels gaat uitproberen, moet je deze echt ook even testen!!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:29

Mijn advies: laat een zadel aanmeten.
Ook voor rondgeribte paarden is dit mogelijk.
Ik heb bijv tinker gereden die hadden allemaal een Rosnner zadel (de boom verbreed de kussens aangepast enz) zowel veelzijdigheids als dressuurzadels