[WN] welk type westernzadel rug klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

welk type westernzadel rug klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 19:14

hallo
ik heb een breuk in mijn onderrug
wie weet welk type zadel het meest geschikt is
rij nu op een roper
maar zit er ni egt goed in
ik zou iets moeten hebben waarvan ik steun van heb
iemand een idee
f iemand met ervaring daarmee ?

DubbelFun

Re: welk type westernzadel rug klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:31

Daar is geen kant-en-klaar antwoord op te geven. Teveel varianten in 'rugklachten". Lees dit oudere topic eens door daar komt het ook aan de orde, net als wat antwoorden.
viewtopic.php?f=128&t=771158&hilit=RUGKLachten

Veel soorten zadels uitproberen is vaak de enige mogelijkheid.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:15

Had ik ook willen zeggen: àlle westernzadels waar je de kans krijgt: uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:28

Of (ik weet niet of het budget dat toelaat) een zadel op maat laten maken. Zoals er heel veel per paard aan te passen is, kan een zadelmaker dat ook voor een ruiter doen. Maar dan zal je wel zelf aan moeten kunnen geven wat wel en niet haalbaar is voor jou.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:12

Lijkt me erg moeilijk om op een nieuw nog te maken zadel met proefzitten aan te geven wat wel en niet goed gaat komen met de rug.
Daar heb je toch echt rij-uren voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:30

Ik probeer ook maar mee te denken. Ik kan me voorstellen dat als een bepaald type zit lekker is, een maatwerkzadelmaker dit kan optimaliseren. En de seat kan altijd nog 'bijgesteld' worden volgens mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:34

Natuurlijk kan de zit van een nieuw zadel aangepast worden door de zadelmaker, maar het uitproberen gaat toch wel wat langer overheen als 'even proefzitten'.
Ik kan me indenken dat je dit niet proefondervindelijk bij een nieuw te maken zadel kunt uitproberen, of er zou een 'bareback'model gemaakt moeten worden waarvan de afbouw pas na een jaar oid gebeuren kan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:52

Binnenkort gaat ze een BM proberen Haha! ben benieuwd hoe ze dat vind. Lekker wiebelen op Jae Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:53

Maar dat heb je toch ook als je een standaardzadel koopt? Kom je als je zelf fysieke beperkingen/klachten hebt ook pas na meerdere kilometers achter, of het écht is wat je past.

Bareback is volgens mij niet eens echt nodig, kijk maar naar het zadel dat Henla nu heeft laten maken. Kan de zitting ook nog gewoon van aangepast worden richting de discipline die Henla later zal kiezen met haar nu nog jonge paardje.

meandher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:00

crazycactus schreef:
Binnenkort gaat ze een BM proberen Haha! ben benieuwd hoe ze dat vind. Lekker wiebelen op Jae Haha!

Je was me net voor....
Ook zit met een probleem, bekkenbodem is niet helemaal lekker meer, maar de BM van Vera voegde mij (en paard) zo goed dat wij daar ook aan gaan.
De zitting is wat ronder, niet zo afgevlakt, dat wij vrouwen daar lekkerder omheen zitten Bloos .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:57

@Sonja: tuurlijk heb je dat ook bij een van-de-plank-zadel, dus moet je eerst verschillende type zadels van anderen uitproberen.
Aanpassingen zijn te maken op een custom-zadel wat nog niet 'af' is, je hebt dan het basis model met een singel en steigbeugels, maar zonder afgemaakt 'opbouw'; dit noem ik een bareback Haha!
Maar ook dan kun je er wel iets 'opbouwen' maar afhalen gaat toch moeilijker, dus is het handiger om ineens te weten hoe het moet worden.

BM lijkt me een goed alternatief, maar ook niet voor alle rugproblemen zaligmakend Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:30

@dd... foeiiii steigbeugels...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:35

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:10

ik vind een heleboel westernzadels ook veel te breed van zit, dat was één vd redenen dat ik heel lang getwijfelt heb over een westernzadels.
En omdat bij een fabriekszadel de zit nu eenmaal vast is zeg ik ook: zoveel mogelijk zadels uitproberen, ook voor mensen met geen problemen. En dan onthouden welke zadels lekker zittewn.

Dat bare-seat idee en dan maar aanpassen is wel een interessant idee, doen we in princiepe bij het ''inzitten'' maar je zou natuurlijk een soort zit kunnen bedenken die je altijd weer zou bij kunnen stellen.