Braziliaans zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CHIR

Braziliaans zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:41

Ik ben nogal van het zadelloos rijden en wil in de toekomst een Braziliaans (?) zadel maken voor op een trekpaard. Ik weet niet of jullie het kennen of gezien hebben, maar ik heb zo snel ff geen echte naam of een plaatje bij de hand. Dit zadel is namelijk eigenlijk geen zadel, maar meer een verzameling schapenvachten bij elkaar. Zeg voor je en achter je een dikke rol en tussen jouw en het paard ook nog 1 of 2.
Mijns inziens is dit zo'n beetje het beste voor je paard als je toch een soort van zadel wil gebruiken. Het is tenslotte in feite gewoon zadelloos rijden.
Nou is mijn vraag natuurlijk: heeft iemand hier zo'n soort 'zadel' al eens gemaakt en heeft diegene dingen opgemerkt waar op gelet moet worden? Bijvoorbeeld wat voor soort vachten, dikte van de vachten, welke hulpmaterialen en de kwaliteit hiervan en of stalgaren sterk genoeg is voor zo'n constructie.

Hoor 't graag!

pmarena

Re: Braziliaans zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:36

Je ziet dit soort zadels nog wel eens bij Zuid-Amerikaanse paardjes zoals Criollo's.

Zie halfverwege deze bladzijde bijvoorbeeld , zoiets bedoel je neem ik aan ? Lachen

http://www.criollofarm.com/paarden.htm

CHIR

Re: Braziliaans zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 10:16

Komt er bij in de buurt, maar is nog niet helemaal wat ik bedoel. De 'zadels' die ik bedoel zijn voor dagen lang in het zadel zitten, dus erg comfortabel. Meestal zit er dan dus ook een steun in de voor en achterkant, net alsof je weggezakt zit in een hele luie stoel. Maar dit idee komt inderdaad uit Zuid-Amerika. Ik weet dat het type zadel dat ik bedoel veel gebruikt wordt door de schaapsherders zin de bergen en door rangers in natuurparken. Deze zitten dan ook dag in dag uit te paard.
Maar bedankt voor je reactie Lachen
Iemand nog tips?