Diervriendelijk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kirstentje

Diervriendelijk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 08:37

Ik rij zelf altijd met een gewone bustrens maar nu las ik laatst ergens dat een enkelgebroken bit bij het paard voor ademhalingsproblemen kan zorgen. In datzelfde artikel stond dat je beter een dubbelgebroken bit kunt gebruiken, dat was diervriendelijker. Wat vinden jullie?

pluche_pluus

Re: Diervriendelijk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:19

het bit is zo vriendelijk als de ruiter ermee omgaat.
maar het diervriendlijkst is natuurlijk bitloos, maar als je dat niet wil
dan lijkt me gewoon een dubbelgebroken bitje wel het fijnst.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:22

Doordat een enkel gebroken bit een 'notenkraker' effect heeft is dit vaak wat minder plezierig. Een dubbel gebroken bit heeft dit minder en een ongebroken bit bijvoorbeeld helemaal niet.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:17

ik rijd met een dubbel gebroken bit vind het zelf heel erg fijn rijden!
ze hebben mij toen de tijd laten zien wat een enkel gebroken bit doet als je die samendrukt je hebt de twee ringetjes aaan het einde van de stukken die gaan dan samen omhoog in het gehemelte van het paard niet echt een prettig gevoel :-S als je een dubbelgebroken bit samendrukt gaat het tussen stukje tegen het gehemelte aan en dat is denk ik zelf wat minder hard dan die andere het is namelijk een recht stukje.. uhmm :s snap je eeen beetje mijn uitleg Tong uitsteken maar je moet het natuurlijk zelf weten je moet rijden met een bit dat jij lekker vind rijden!!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:23

ik zou niet op een eenkel gebroken gaan rijden. Maar misschien loopt jou paard daar wel heel lekker op?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:29

pluche_pluus schreef:
maar het diervriendlijkst is natuurlijk bitloos, maar als je dat niet wil
dan lijkt me gewoon een dubbelgebroken bitje wel het fijnst.

Bitloos is niet per definitie diervriendelijk, denk hierbij bijvoorbeeld aan een hackamore. Maar ook een harde hand met een zachtere bitloze optoming kan bijzonder onvriendelijk zijn.
Over het algemeen genomen is een ongebroken trens het vriendelijkst voor het paard, gevolgd door de dubbelgebroken trens, maar bedenk ook dat bij paarden smaken kunnen verschillen. Kijk dus ook goed naar de reactie van het paard op de verschillende bitten.
Wij hebben er eentje op een dubbelgebroken bitje lopen en twee op een enkel gebroken. Die twee vonden het dubbelgebroken bitje te onrustig in de mond.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 14-06-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:30

Het is de hand van de ruiter die het diervriendelijk maakt Lachen telt voor bitloos als bit

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:44

Je kan een keertje proberen dubbelgebroken te lenen. Niet ieder paard vindt het prettig, idem dito met ongebroken. Deze wordt ook nogal eens aangeduid met stang.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:47

Mizora schreef:
Je kan een keertje proberen dubbelgebroken te lenen. Niet ieder paard vindt het prettig, idem dito met ongebroken. Deze wordt ook nogal eens aangeduid met stang.

Ja, en dat is dan onterecht. Een stang is een bit met scharen, wat dus op een heel andere manier inwerkt dan een trens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:00

Dat weet ik, maar het vermakkelijkt gemiddeld gesproken wel het zoeken ernaar, dus ik zette het er toch maar bij.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:49

Het bit van Monty roberts is ook een fijn bit! Voor eigenlijk elk paard, met gevoelige mond, of juist heel ongevoelig. Mijn 15 jarige pakte altijd het bit vast en was altijd té sterk. En met dit bit loopt ze zoveel beter, en merk ook dat zij het prettiger vindt.

http://database.grafiekas.nl/cfdocs/plu ... n4/Bit.jpg

Ik heb mijn paard ook een tijdje op een ongebroken bit gereden, ik zelf vond dit onprettig en mijn paard ook. Ik vind een dubbel gebroken bit veel mooier in de mond liggen. Een kneveltrens is ook een fijn bit, dit ligt heel stil in de mond en kan je niet door de mond heen trekken.