springen met boomlooszadel wel/niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

springen met boomlooszadel wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:43

Ik rijd nu sinds bijna een jaartje boomloos (torsion) en dit bevalt mij en mijn pony goed. Sindskort zijn we ook aan het springen en het gaat erg goed. "Ik heb mijn zadel redelijk onder controle", maar voordat ik toch aan het wat meer serieuzere werk ga beginnen wil ik graag wat meer informatie over de voor-nadelen voor pony/paard met een zadel als deze. Welke invloed heeft mijn zit, gewicht,afzet etc op de belasting van de rug tijdens het springen. Stijlpunten intereseren me niet zo,wel wat dit betekent voor mijn pony. Kan ik beter toch ergens een relatief niet te duur springzadel aanschaffen of gewoon lekker doorrijden....
Graag deskundige meningen.

x_Katja_x

Re: springen met boomlooszadel wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:45

Ik heb op mijn verzorgpony een tijdje met een barefoot gereden, en ik vond hem echt verschrikkelijk springen! Mijn benen vlogen alle kanten op! Bij een springzadel heb je dikke kussens waar je met je benen tegenaan steunt (beetje lastig uit te leggen Clown) en dit heeft een barefoot niet, ook vind ik die grote lompe beugels niet handig..

Maar denk dat het een kwestie van uitproberen is, misschien kan jij er wel prima mee springen Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:53

Naast die lompe beugels heb je ook gewone beugels die je eraan kan hangen (bf verkoopt ook gewonen beugelriemen) Lachen

Ik heb wel eens met een barefoot gesprongen, maar om nou te zeggen dat is prettig .. nee.
De bf is bij mij net de deur uit gedaan omdat deze toch teveel punt belasting gaf.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:55

ik heb gewone beugels,dus dat is probleem niet, ik kan nu nog redelijk stabiel blijven,ben alleen bang dat als we meer hoogte gaan maken ik idd teveel ga belasten?????

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:20

Eerlijk gezegt geen idee hoe de verdeling dan loopt...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 02:45

Heb ook wel 'gesprongen' met een BFje. Dat lkukt opzich prima. Je benen slingeren wel wat meer rond dan anders, maar je kunt bij dat zadel wrongen kopen die je met klittenband vastmaakt aan het dek. Zou niet weten waarom het een andere belasting zou geven. Uitproberen, toch?