ik gebruik ook wel eens een stootteugeltje hoor, mijn paard heeft wel eens periodes dat hij niet makkelijk naar beneden te rijden is, en dan doe ik ook even het teugeltje er aan. Hij hangt eigenlijk altijd los, omdat zodra het teugeltje er aan komt, hij vanzelf naar beneden loopt. Ik vind het niet onvriendelijk, ik hoef dan niet het gevecht aan te gaan om te zorgen dat mijn paard zijn kop niet omhoog doet en kan mijn handen mooi stil houden. Ook voelt hij dan veel beter aan, als hij zijn kop omhoog doet, is het net een plank. Wat is er dan mis mee om even een teugeltje er aan te doen, zodat hij wel beter over zijn rug loopt, ik beter zit, hij daardoor ook weer beter zijn rug kan gebruiken en ik mijn handen stil kan houden. Na een paar dagen met stootteugel, doe ik het weer zonder en gaat het meestal prima. Als ik het teugeltje in die periodes niet gebruik, merk ik dat ik wat teveel in mijn paard zijn mond ga zitten, dan vind ik het vriendelijker om even een paar keer met de teugel te rijden.
Ik longeer er trouwens ook wel eens mee, zo kan ik hem lekker lang en laag en over de rug longeren. Wanneer ik hem op die manier bijzet, zie ik dat hij heel goed zijn rugspieren gebruikt. Niks mis mee lijkt mij.