Bijzetteugel, door voorbenen en hiermee rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Bijzetteugel, door voorbenen en hiermee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:13

Heey,

Vandaag was ik in de bak aan het rijden totdat er iemand ook de bak inkwam met haar paard. Ik zit echt te kijken 'Wat heeft die gedaan?'. Na goed gekeken te hebben, blijkt dat ze 1 bijzetteugel om de singel had gedaan, door de voorbenen, aan het klipje het longeerstukje vastgeklipt en dit aan haar bit gemaakt. Ik heb haar 1 keer eerder zien rijden en dit zag er niet vriendelijk uit, op een gegeven moment hing ze zelfs voorover om het paard voor aan de teugel bij het bit te pakken en om te trekken!
Natuurlijk wou ik wel weten waar die bijzetteugel zo voor diende dus heb ik het gevraagd. Ze vertelde me dat haar paard hierdoor niet kon bokken.
Jullie ervaringen met deze manier van het gebruiken van een bijzetteugel?

whisperramse

Re: Bijzetteugel, door voorbenen en hiermee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:14

Ik heb het weleens gezien hier op Bokt maar heb er zelf geen ervaring mee...
Dan zie ik liever een slof want die hulpteugel kun je onder het rijden "bepalen"

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:15

de enige ervaring die ik er mee heb, is dat het wel eens op een manege gebruikt wordt bij de pony's. daar zaten ze niet echt strak het was meer een soort martingaal geworden zeg maar.
maar ja zelf zou ik het niet doen.
gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:15

niet kunnen bokken?
Alleen maar handiger Lachen

Het word ook wel stootteugel genoemt
Hij kan zijn hoofd dan niet meer omgoog brengen
Maar bokken met de kop tussen de knieën gaat dan nog perfect hoor Haha!

En als je dan al zo moet trekken...zegt genog over de kunde....maar goed dat ze niet bij mij in de bak zat...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:16

Niet kan bokken? Denk dat ze dat nog wel kunnen dan haha. Ze zullen echter wel moeilijker kunnen stijgeren. Op deze manier werkt ie als een stootteugel.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:18

Dan kunnen ze juist beter bokken.
En heb weleens een paard zien struikelen met zo'n ding om en die ging ook meteen volledig over de kop.
Erg gevaarlijk ook nog dus.
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 12-06-07 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:18

Hmm,, liever een bok met het hoofd omhoog, als een rodeo showtje met het hoofd tussen de benen!

Erg zoiets hoor, jammer dat dat nog steeds gebeurd. Ik kan me dan ook altijd moeilijk inhouden. Tja, heb het al eens eerder gezegt, waar de kunde van de ruiter ophoud, begint de dwangbuis Nagelbijten / Gniffelen

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:18

Ik haalde mijn paard gister uit de wei, en stond letterlijk met open mond te kijken hoe ze dat deed! Ze trok zo zn hele nek naar haar been, we hadden daarvoor nog zo gezellig gekletsd en ze leek me zo aardig en lief voor haar paard. Ik wou bijna vragen gaat alles goed?

Ik wist niet dat het een stootteugel ofzo heette, weer wat geleerd dank jullie wel Knipoog

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:19

Ik heb zo'n hekel aan hulpteugels!!!

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:22

nog nooit gezien al lijkt een slof me nog vriendelijker, die kun je onder het rijden aanpassen aan het moment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:24

Maar als ik hoor dat het zo'n trekruiter is, dan zal ze de slof hoogstens aanpassen in steeds strakker

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:27

zo'n ruiter hoort gewoon helemaal niet op een paard.. maarja.. wie ben ik om dat te zeggen he Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:34

Het is idd een stoot, een paard van de manege waar ik sta heeft er een gahad toen die net nieuw was... (niet strak iig) in het begin plantte hij namelijk graag zijn hoofd tussen de voortanden van ruiters Clown Letterlijk Lachen
Na een tijdje is het RT opgelost en is die er weer afgehaald. Slof deden ze niet omdat de ruiters daar niet goed mee om konden gaan... en een martingaal ging hij gewoon dwars doorheen Ach gut

Bij een incompetente ruiter (zoals de ruiter overkomt die de TS beschrijft) zou ik zeker geen slof hangen... die is binnen de kortste keren nog maar enkele centimeters lang Clown
Maar de stoot had ik er ook liever niet aan gezien... ws had ik er wat van gezegd Haha!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:35

Ik wist niet echt zeker waar dat ding voor diende, en ik ben pas net nieuw op de stal en kijk eerst even de kat uit de boom. Maar nu ik weet waar het voor is, en als ze weer zo aan zijn mond staat te trekken zal ik wel even vragen of het serieus nodig is dat ze dat doet. Clown

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:41

Tja, een stootteugel KAN nuttig zijn bij een paard dat steeds zijn hoofd omhoog gooit, maar ja, hoe komt dat dan he? Clown
Maar in elk geval corrigeert het paard zichzelf hier mee.
Een slof hoeft zeker niet vriendelijker te zijn.
Bedenk dat een slof een katrolwerking heeft.
Alles wat je handen doen komt 1,5 tot 2 keer zo hard aan in zijn mond.
Knapt hij vaak ook niet van op.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:42

ik gebruik ook wel eens een stootteugeltje hoor, mijn paard heeft wel eens periodes dat hij niet makkelijk naar beneden te rijden is, en dan doe ik ook even het teugeltje er aan. Hij hangt eigenlijk altijd los, omdat zodra het teugeltje er aan komt, hij vanzelf naar beneden loopt. Ik vind het niet onvriendelijk, ik hoef dan niet het gevecht aan te gaan om te zorgen dat mijn paard zijn kop niet omhoog doet en kan mijn handen mooi stil houden. Ook voelt hij dan veel beter aan, als hij zijn kop omhoog doet, is het net een plank. Wat is er dan mis mee om even een teugeltje er aan te doen, zodat hij wel beter over zijn rug loopt, ik beter zit, hij daardoor ook weer beter zijn rug kan gebruiken en ik mijn handen stil kan houden. Na een paar dagen met stootteugel, doe ik het weer zonder en gaat het meestal prima. Als ik het teugeltje in die periodes niet gebruik, merk ik dat ik wat teveel in mijn paard zijn mond ga zitten, dan vind ik het vriendelijker om even een paar keer met de teugel te rijden.

Ik longeer er trouwens ook wel eens mee, zo kan ik hem lekker lang en laag en over de rug longeren. Wanneer ik hem op die manier bijzet, zie ik dat hij heel goed zijn rugspieren gebruikt. Niks mis mee lijkt mij.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 23:03

Ik heb het ook vaker gezien dat het gebruikt werd bij paarden/pony's die hun hoofd makkelijk in de lucht gooiden.
Hield mijn hart altijd vast als ze zouden struikelen...
Maar je ziet wel vaker symptoombestrijding ipv oorzaak aanpakken.