[WN] Wat is de exacte werking van dit pad en hoe te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Wat is de exacte werking van dit pad en hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:12

De vraag is simpel:Wat is de exacte werking van dit pad en hoe te gebruiken?

Afbeelding

Ik vermoed dat het deze is : Pad neopreen ademend. Deze zit bij het zadel maar ik kan er niet genoeg over vinden.

Alleen hoe gebruik je die. Los onder het zadel zonder een andere deken of onderlegger. Of moet er iets omheen of onder en zo ja wat dan en hoe?

DubbelFun

Re: Wat is de exacte werking van dit pad en hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:57

Dit is een pad met gaatjesneopreen, zodat hij iets meer ademt als een normale dichte neopreen pad.
Je kunt hem direkt op de rug van je paard gebruiken. Voor de show kun je er een showblanket overheen doen.

Door de bubbeltjes onderkant bestaat de kans dat in de winter je paard kale plekken krijgt door de langere haren en het schuren.

Op EA is er iemand die een gelijke pad verkoopt alszijnde een 'massage pad' Cool
Misschien trapt er iemand in Clown

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 18:15

Wat is de werking ervan. Voegt het iets toe naast een normaal dikker pad of deken? Is het beter of alleen anders?

Zelf ben ik geen fan van neopreen omdat knollie extreem zweet. Maar mocht het iets toevoegen kan ik het gaan gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:50

Een pad heeft als werking om te dempen (daar is neopreen goed in), net als vilt overigens.
Verder moet een pad óf zweet opnemen (doet neopreen dus niet, vilt wel) óf zweet afvoeren langs het lichaam (doet neopreen dus wel).
Dit soort neopreen is bedoeld voor mensen die neopreen niets vinden omdat het paard zo zweet eronder Clown. Hieronder zal het misschien iets minder zweten, maar nog steeds meer als bij een wollen/vilten pad. Wél krijg je er waarschijnlijk een leuke bubbeltjes rug voor terug Lachen (die vanzelf weer wegtrekt).

Persoonlijk zou het mijn pad niet zijn; niet qua materiaal, maar ook niet omdat hij niet gecontourd is en ook geen schoftuitsnijding heeft.
Maar ieder paard is anders gebouwd, dus misschien werkt het voor jouw paard wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:04

Ik heb hem de eerste testrit gebruikt en het gebrek aan uitsparing zit hem ook in de weg, maar niet voor zijn schoft (die zit verstopt ergens onder een berg spieren) maar zijn manen die erg ver doorlopen zitten er klem onder.

Weer wwat geleerd. Ik ken het hele spul namelijk niet.

Zolang ik geen roundskirt pad met uitsparing heb gevonden zal ik hem nog wel gebruiken met een dun dekentje eronder. Maar daarna gaat ie in de verkoop denk ik.

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:00

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met dit soort neopren pads.
In de zomer word de boel glibberig glad want ze zweten er ontzettend onder!
Nu heb ik 100% vilt en vind dit ideaal! ligt super en ze zweten veel minder of het pad neemt het vocht veel beter op.Bovendien heb ik al erg veel paarden gezien die schuurplekken kregen van die neopren pads dus voor ons liever vilt of wol Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:30

@bluebell : goed vilt = wol Knipoog

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:41

karuna schreef:
Ik heb hem de eerste testrit gebruikt en het gebrek aan uitsparing zit hem ook in de weg, maar niet voor zijn schoft (die zit verstopt ergens onder een berg spieren) maar zijn manen die erg ver doorlopen zitten er klem onder.

Weer wwat geleerd. Ik ken het hele spul namelijk niet.

Zolang ik geen roundskirt pad met uitsparing heb gevonden zal ik hem nog wel gebruiken met een dun dekentje eronder. Maar daarna gaat ie in de verkoop denk ik.

Karuna
Het voordeel wat deze pad heeft is dat jezadel minder snel schuift
Nadeel is het zweten onder de pad
Gezien het feit dat jij een paard hebt met weinig schoft,hoeft het niet gecontoured te zijn
De manen klem onder de pad?
Weet je zeker dat je je zadel niet veel te ver naar voren legt?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 01:08

DubbelDun schreef:
@bluebell : goed vilt = wol Knipoog

Haha!

Ik ben ook altijd voor natuurlijke materialen direkt aan je paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 08:28

Johan ja dat weet ik zeker. Bij elk zadel wat ik er ook op gooi liggen zijn manen in de knoop met het zadel.

Hier kun je zien dat zijn manen doorlopen tot ver na zijn schoft. EN omdat er nou af te knippen is ook zowat. Huilen

Afbeelding

Ik ben ook een liefhebber van natuurlijke materialen. Mijn knollie heeft een dun huidje dat snel smet en openraakt. Voor de singel ben ik zowiezo snel klaar. Dat wordt een mohair touwsingel met verbreding in het midden. Die heb ik al eerder gehad en heeft nooit problemen gegeven met schuren of overmatig zweten.

En het pad wat ik op het oog heb is of deze van Loesdau.
Anatomisch geformt. Obermaterial: Schicker Jacquard Stoff, 49% Polyester, 26% Polyacryl, 25% BW. Untermaterial: Sattelfilz meliert, 90% Wolle, 10% Viskose.
Afbeelding

of deze van Kraemer

Contoured Shape for maximum Fit .

Qualitätspads in Rückenform sorgen für beste Passform. Verstärktes Filzcenter, Echtlederbesätze, robuste Oberseite, Unterseite aus weichem Kodelfleece. Größe 70 x 65 cm

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:54

Die van Loesdau lijkt me erg prettig, maar de dikkere stukken in het midden zitten voor het goede net iets te laag, zodat je wel de ruggegraat iets meer vrijheid geeft, maar het is te breed. Hierdoor heb je kans net een belasting te hebben op het deel wat iets dunner is. Hierdoor kan ook de overgang van dun naar dik een drukplek geven.

Die van Kreamer lijkt ook een goede kwaliteit en is overal even dik. Ik vraag me alleen af of die leren stukken voor de singel niet te ver naar achteren zitten om nut te hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 12:59

Beiden vroeg ik me ook af. Al is die van loesdau wel overal even dik. Alleen door de stiksel van de bovenlaag lijkt het dikker te zijn. En Connor heeft geen ruggengraad, ja ergens onder de spieren verstopt. heeft een gleuf ipv een opstaand randje dat scheelt.

En de beschermstukken voor het leer. Ik was er ook verbaasd over de plaatsing. Maar als een pad wat sneller slijt. Ze zijn niet zo duur die dat scheelt. Die van Loesdau is het dubbele ongeveer.

De keus in roundskirt pads valt me tegen. Of ze zijn met neopreen onderlaag, of alleen dunne fleece, of met opvulling om een te groot zadel beter te laten liggen of op het oog heel dik maar voorzien van een te wattige laag en er na samendrukken niks overblijft. Of onbetaalbaar duur en nog te groot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:06

Overigens is die van Kreamer wel aan de kleine kant. 70 cm is niet zo lang hoor.
Hoe lang is je zadel ?? Want je mag toch wel aan voor- en achterkant 5 cm overghouden. Anders ligt het zadel op de stiknaad van de rand en dat kan ook geen schuren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:17

Kort zadel. Van helemaal voor tot achter 62 cm zou dus net gaan. Het vierkante dat ik nu heb is 75 cm lang en daar hou ik een flink stuk van over.