[WN] Hoe fenders te vervangen voor kortere

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hoe fenders te vervangen voor kortere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:07

Eindelijk hebben we een goed passend zadel gevonden. Alleen nu zit ik met een probleem. Omdat ik erg korte pootjes heb en de fenders die bij het zadel zitten zijn vrij lang. We gaan er eerst wat gaatjes bijmaken en kijken of dat genoeg is.

Maar als dat niet voldoende is moeten de fenders vervangen worden. Alleen Blond Bloos hoe vervang je die dingen. We kunnen niet uitvissen hoe je ze van het zadel zou kunnen verwijderen zonder de boel echt te slopen. En dat zal vast niet de bedoeling zijn. Clown

Wat is de truc ervan?

DubbelFun

Re: Hoe fenders te vervangen voor kortere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:00

Je kunt ze natuurlijk helemaal laten vervangen (nieuw laten maken), maar je kunt ze ook korter laten maken door een goede zadelmaker.
Afhankelijk van hoevéél ze te lang zijn kun je ook nog een foefje toepassen. Maar dat werkt alleen als je maar een paar centimeter extra nodig hebt om ze in te korten én je aan de achterkant nog genoeg de hoogte in kunt om ze vast te maken.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:01

DubbelDun schreef:
Je kunt ze natuurlijk helemaal laten vervangen (nieuw laten maken), maar je kunt ze ook korter laten maken door een goede zadelmaker.
Afhankelijk van hoevéél ze te lang zijn kun je ook nog een foefje toepassen. Maar dat werkt alleen als je maar een paar centimeter extra nodig hebt om ze in te korten én je aan de achterkant nog genoeg de hoogte in kunt om ze vast te maken.

Ik ben wel geïnteresseerd in dat foefje, DD Bloos
Kan m'n dochtertje misschien ook eens een keer op mijn zadel rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:15

Uitleg 'foefje" Haha!
De meeste fenders zien er zo uit (nogal vierkant gesneden)
Afbeelding
Als je dus aan het eind van het smalle stuk/begin brede stuk zit kun je niet verder inkorten.

Mijn fenders zien er zo uit:
Afbeelding
Duidelijk meer 'ingesneden'.

Dit kun je met je vierkante fenders ook doen (zelf). Zo kreëer je dan een extra ruimte wat je nog iets verder omhoog kunt trekken (korter maken).

Máár dat werkt alleen als je aan de achterkant voldoende gaatjes over hebt of bij kunt maken om de riem ook daadwerkelijk omhoog te halen.
Zit je daar al helemaal bovenaan dan heeft het dus geen zin.

In dat geval zul je dus idd de fender er uit moeten trekken en door een prof-zadelmaker in laten korten.
Heb je getoolde fenders dan zal dit altijd ten koste van een mooi doorlopende tooling gaan. Je kunt dan ook kiezen om hele nieuwe (kortere) fenders te laten maken en de oude hou je gewoon 'voor het geval dat'....

Voor kindjes met (nog) korte pootjes Haha! heb je buddy-stirrups
http://i18.ebayimg.com/02/i/01/0b/90/67_1.JPG
Die hang je gewoon over de knop en dan gewoon goed blijven voeren, dan lost dat probleem zich vanzelf op Clown

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 18:20

Die kinder dingen zijn niet echt iets voor me. Ik heb meer dan ruimte genoeg om gaatjes te maken ongeveer 20 cm. Dat is het probleem niet. Ik kom ongeveer 7 cm te kort Bloos En heb nog wel ietsje ruimte over in het smalle deel. Ongeveer 5 cm. Wie weet is dat net genoeg. Anders kan ik er ook altijd nog kortere beugels aanzetten. Deze zijn vrij lang van vorm.

Afbeelding

Het maken van een inkeping kan wel zal alleen ten koste gaan van het sierrandje.

Maar hoe trek je die dingen eruit. Mij lukt het niet en ook de bevstiging zelf kan ik niet zien. Die zit echt helemaal onder de bovenste laag leer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:44

Als je die inkeping gaat maken hoeft de fender niet uit je zadel.
Met een scherp mes (stanleymes met vloerbedekkinghaakje of een goede scherpe schaar als het leer niet té dik is) kun je dit zo zelf doen. Zet eerst aan de achterkant een lijn hoe het moet worden Haha!

Wil je toch de fender er helemaal uit halen dan moet je idd een beetje het zadel 'slopen'.
Soms krijg je genoeg ruimte door de schroef aan de basis van de pommel te verwijderen, maar soms met ook de tiestrapholder er af. Hier kunnen spijkers/krammen onder zitten, ook willen eenmaal losgedraaide schreven wel eens niet meer zo best 'pakken' als je ze weer vast wilt draaien.
Bezint eer ge begint dus Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 18:49

Als ik uiteindelijk kortere fenders moet aanschaffen, breng ik het zadel wel weg ervoor. Clown Met mijn handigheid hou ik anders ben ik bang een hoopje leer hout en schroeven over.

Ga eerst eens kijken of gaatjes erbij afdoende is. De volgende stap is dan kortere beugels. En daarna ga ik eens nadenken wat ik ga doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:52

Ik denk dat dit de standaardmaat beugels is (voor volwassenen). Als je minder hoge beugels wilt worden ze vaak ook smaller en kom je vaak in de kindermaten/kleine damesmaten uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:54

Even voor je nagemeten; de beugels aan mijn zadels zijn beide van voetbed tot leren riem fender 12/12,5 cm.
Mijn originele BM-beugels die ik nu niet meer gebruik zijn iets hoger nl 14 cm.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:07

Ik ga morgen eens meten. Geen idee hoe lang en breed ze zijn. Groot in ieder geval en groter dan mijn vorige westernzadel.

Ik heb nu 2 dagen gereden met beugels van een kinderzadel. Waren kleiner en smaller, maar mijn pootje paste er goed in. Zelfs met wandelschoenen met dikke zolen om het te kort aan pootje op te vangen. Eventueel kan ik er nog een paar endurance beugels aanhangen die ik nog bij mijn boomloosje heb gekregen maar nooit gebruikt. Zijn wat kleiner en smaller maar ook een minder breed voetbed.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 01:03

je kan de fender ook van boven inkorten; dan moet je de koperen nieten uitboren, je snijd het leer bij, en bevestigt de fenders opnieuw aan de stirrupleathers.
Doen we wel vaker.
Het nadeel bij ht van onderen inkorten is dat de mooie vorm die de fender na lang gebruik gekregen heeft, nu verpest wordt.
het lijkt me een mooi zadel, van die kleine fototjes, en dan denk ik dat de stirrupleathers dus gewoon over de boom lopen. De stirrupleathers weer terug plaatsen is wel een moeilijk karweitje: daarom moet je ze er ook nooit afhalen bij het verzorgen van je zadel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 08:24

Dat laatste zou me niks verbazen. Hoe ver ik ook onder het leer voel nergens voel ik iets van een verbinding. Dan is het al helemaal geen klusje voor mezelf.

En een zadel demonteren voor schoonmaak doe ik liever niet meer als het niet nodig is. Ik heb het bij de eerste keer bij mijn vorige westernzadel wel gedaan, dat heb ik geweten ook. We zijn 3 dagen aan het prutsen geweest om alles weer goed bevestigd te krijgen. Bloos

DD mijn endurance beugels zijn 13 cm van voetbed tot bevestiginspunt en nog wat kleiner dan de kinderbeugels die ik geleend had. Dat scheelt. Zit ik alleen met kunststof beugels aan een verder leer zadel. Maar dat boeit me niet als ik daardoro een hele verbouwing kan voorkomen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:37

Als ik een keer de fenders van een zadel af moet halen trek ik een touwtje mee om de boom (touwtje aan het einde van de stirrupleather Knipoog ) zodat ik de fender met het touwtje weer terug kan trekken. Mijn lieve husband heeft ooit eens bij een zadel de fender eraf gehaald zonder na te denken arghhh.. toen mocht ik het oplossen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:39

karuna schreef:
Zit ik alleen met kunststof beugels aan een verder leer zadel. Maar dat boeit me niet als ik daardoro een hele verbouwing kan voorkomen.
Ik heb het ook Haha! Overigens kun je kunststofbeugels ook laten bekleden mocht je het echt storend gaan vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 12:49

SLim en daardoor worden ze ook weer wat kleiner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:00

Als je voldoende ruimte overhoud in je beugels zou je ze ook een beetje kunnen 'verkleinen' door verende voetblokjes te monteren. Die zijn ook al snel een 2 cm hoog.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:19

Dat zou dan ook met de bijpassende kunnen gebeuren. wat zijn dat voor dingen ik ken ze niet? En hoe verend is verend. teveel beweging en onstabileit kan ik ook niet gebruiken. Dan ben ik juist de extra steun weer kwijt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:40

Je kunt het vergelijken met de dikte van een neopreen pad met daarop een stroef laagje. Het materiaal is nog stugger als een neopreen pad, dus de vering is ook minder.
Volgens mij is het gelijk aan wat er op een endurance beugel zit, maar dat zit vaak gelijmd.
Deze zijn los
http://cgi.ebay.com/CASHEL-Western-Stir ... dZViewItem

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:13

Dat met dat touwtje, van Crazy Cactus is een hele goeie tip. Het is iet nodig het hele zadel uit elkaar te halen als je het wilt verzorgen: de olie zal zich altijd gelijkmatig door het hele stuk leer verdelen, ook als dat helemaal ergens onder zit.