welk bitje of deze blijven houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

welk bitje of deze blijven houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:11

Mijn 4 jarige trekpaardmerrie en ik hebben ontdekt dat buitenrijden wel heeeeel leuk is. Ze is in de bak goed voor elkaar. Is erg voorwaarts maar reageert goed op zit hulpen. Ze komt terug als ik zwaar ga zitten. Soms is ze wat heter en dan is een kleine ophouding genoeg.
Alleen buiten is ze enthousiast. Dat ze de halve weg loopt te dribbelen. Vind ik verder geen punt maar ze is dan zo lastig om even terug te nemen als ze we even moeten oversteken. Vandaar dat ik er aan zit te denken om een dubbelgebroken pessoa bit aan te schaffen. Ik rij haar nu op een dubbelgebroken watertrensje. Maar is het zo dat als ik twee teugels eraan heb. 1 op de grote ring en 1 de onder. dat de teugel op de 1e ring bijna het zelfde inwerkt als die ik nu gebruik? En dat de tweede ring iets scherper in werkt als de bovenste. En ik die er in noodgevallen bij kan pakken?
Of zeggen jullie dat ik beter een heel ander bit kan proberen omdat de pessoa wel heel scherp is.
Of hebben jullie tips hoe ik haar buiten kan leren dat ze wel enthousiast mag zijn maar wel op mijn zithulp moet terug komen. Lijkt mij namelijk meer een kwestie van tijd en veel oefenen buiten. En tot die tijd zou ik wel iets van een 'nood'rem willen hebben.
En hebben ze ze wel in maat olifant (14.5-15)

Anoniem

Re: welk bitje of deze blijven houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:25

Je kunt dit het beste op meerdere vlakken aanpakken, bit is een, maar er zit ook een opvoedkundige kant aan, ook omdat je paard nog jong is, en het echt op de goede manier moet leren.
Punt 1, het bit: De pessoa is op zich niet heel scherp, ligt er een beetje aan hoe dik die is, en aan de anatomie van de mond van je paard. De eerste ring werkt idd gewoon in zonder hefboomwerking. Het is wel het beste om zo'n bit met 2 teugels te gebruiken, omdat je anders te heftig en te onduidelijk inwerkt.
Punt 2 opvoedkundig: Is het niet een idee om een stalgenootje, die een wat ouder, rustiger paard heeft (bij voorkeur een merrie, wat merrie=dominant) mee te nemen, dan kan jouw paard de kunst van een ouder paard afkijken. Met een ouder paard erbij is het allemaal wat minder spannend, zodat ze daardoor wss ook minder dribbelt.
Punt 3, rijtechnisch: Gebruik wel idd ook bij het terugnemen duidelijke zithulpen, en beloon haar enthousiast als ze daarop terugkomt. En geef haar ook de gelegenheid om echt even hard te gaan(bij voorkeur aan het beginvan de rit), dan is ze de meeste energie al kwijt, dat zal de spanning minder maken.... succes!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:36

Dankjewel voor je reactie. Ik heb zelf een ontzettende dominante merrie. En is absoluut niet onder de indruk van een ander paard erbij die wel rustig is. Het is ook niet dat ze het eng vind ofzo. Die oortjes gaan er lekker op loopt om zich heen te kijken en dribbelen maar. Ik doe dan verder ook niet veel met mijn handen. Ik blijf alleen zwaar zitten. Zolang ze op een stap tempo dribbelt vind ik het niet zo erg.
Omdat ze nog zo jong is en eerst even de energie kwijt moet. Rijdt ik eerst een kwartiertje in de bak. En dan pas naar buiten. Uiteraard oefenen we gewoon verder buiten met op zithulp terug komen. Thuis in de bak gaat dat dan ook perfect. Maar buiten is natuurlijk nog alles nieuw en erg leuk.
Mijn idee van de pessoa was meer dat ik dan op de grootste ring rij. En mocht ik dus even snel een rem nodig hebben (bij een weg en er komt iets aan). Dat ik dan even de tweede teugel erbij kan pakken als ze net even niet snel genoeg reageert op de eerste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:47

Dat lijkt mij een prima idee. De gedachte van mij van een ander paard erbij kwam meer vanuit de ervaring dat jonge paarden vaak wat rustiger worden van een oude, dominante merrie erbij, het maakt daarbij niet echt uit of het blijdschap is, of angst, beide emoties roepen een bepaalde spanning op, en dat veroorzaakt ook het gedribbel.
Als ze niet op een oudere dominante merrie reageert, heeft het geen nut om die mee te nemen idd. Maar een dubbelgebroken pessoa is geen beroerd bit. En jouw eerdere posts gelezen hebbende, lijk je mij wel iemand die daar wijs mee om kan gaan (ik raad het niet iedereen aan). Een ongebroken rubberen pelham zou je ook kunnen proberen, veel paarden reageren daar ook goed op. Nog een plus: veel paarden vinden de pelham een fijn bit, mits in een stille, vriendelijke hand.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 23:19

De pelhalm heb ik inderdaad ook gezien. Maar die leek me weer zo scherp door de stang en de kinketting. Maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.
Gelukkig is mijn paard 99 procent bomproef. Trekkers, graafmachines, vrachtwagens kijkt ze niet op of om van. Maar een witte wegafscheiding (zo'n drempelachtig ding). Zorgt altijd even voor een staking. Paar lieve woordjes en mevrouw loopt er voorbij.
Ben iniedergeval blij dat ze zo enthousiast is. Is ook leuk voor de afwisseling. EN ik denk dat als we vaker naar buiten gaan. Dat ze gewoon op een dubbelgebroken bitje lekker loopt. Denk dat ik het voorlopig nog maar even zo probeer. Kan dan altijd nog een ander bitje halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:15

Een pelham is eerder vriendelijker dan scherper, als je een kinketting te scherp vind kan je altijd nog een kinriempje gebruiken maar een pessoa trekt (door het missen van de kinketting), de mondhoeken naar achteren i.p.v. in te werken op de lagen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:38

Oke bedankt voor de uitleg. Maar is de pelhalm dan niet scherper door de stang? En kun je met de pelhalm ook met twee teugels rijden? Dat op de eerste ring minder scherp inwerkt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:00

De pelham werkt hetzelfde als een pessoa, een pessoa heeft namelijk ook een stang, alleen deze is in de vorm van ringen. Het is juist de bedoeling dat je hem met 2 teugels rijdt, de eerste ring is de gewone trens uitvoering.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:30

We begrijpen elkaar niet helemaal. Ik bedoelde met de stang het mondstuk. De pessoa heb je natuurlijk ook in dubbelgebroken uitvoering. Daar rijdt ik mijn paard nu ook op een simpel dubbelgebroken watertrensje. Vandaar dat mijn voorkeur naar de dubbelgebroken pessoa uit ging. Dat leek mij het zelfde inwerken als ik haar zou rijden met twee teugels en dan een teugel op de bovenst (grootste) ring.
Maar de stang(mondstuk) van de pelhalm is niet scherper?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:20

Een ongebroken mondstuk is juist minder scherp dan een enkelgebroken of dubbelgebroken mondstuk. Daar is trouwens een stukje waar het uitgelegd in wordt.

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Ik zal nog even op zoek gaan naar een dubbelgebroken pelham want volgens mij heb ik die ook wel eens gezien.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 08:25

Die heb ik zelf nog niet gevonden een dubbelgebroken pelhalm. Ik zal ook eens kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:03

Wat ik in ieder geval gevonden heb is een dubbelgebroken liverpool. Officieel is dit een menbit maar eigenlijk maakt het geen verschil met een pelham behalve dat je de kracht van de inwerking kan bijstellen zoals bij een pessoa. (maar dan dus wel met kinketting/kinriem) http://www.letty.nl/nl/catalogus/14/62/Bitten

en bij sprenger toch nog één gevonden. Jammer genoeg max. 14.0 cm
http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/kata ... eit_06.pdf , acrobat-bestand.

Er is wel een gebroken variant in 14.5 en 15.5 en een ongebroken variant alleen in 14.5.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:06

je kan ook een thiedeman bit proberen.
die van mij is enkelgebroken en je kan hem eventuele met 2 teugels rijden.
heeft wel een lichte hefboomwerking maar is een heel stuk vriendelijker dan een pessoa.
ik weet niet in welke aten die allemaal te leveren is

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 19:44

Er is meer keus dan ik dacht. Wat een geluk.
Zolang ik op twee teugels kan rijden en hij niet al te scherp inwerkt vind ik het helemaal goed.
Ik heb vroeger ook met een thiedeman gereden (als ik het goed heb). Dit was een ongebroken variant met tongboog. En dan had je een grote ring met twee kleine ringen erin voor de teugels. En een kinketting heb ik de goede voor me.

De pelhalm dubbelgebroken van sprenger lijkt me wel wat. Ben alleen bang dat 14 cm te klein word.