Pad of dun dekje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Pad of dun dekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 16:55

Ja, waar rijd jij mee? En waarom? Ik zou dit graag weten....

Joscaa

Re: Pad of dun dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:00

Pad. Vind het veel fijner, denk dat het voor het paard ook lekker is dan zo een dun dekje. Knipoog
Pad heeft meestal ook zweet opnemende onderkant, wat mij perfect bevalt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:02

Ik rij nu met een BR event dekje of zadelvormig dekje.
met wat koeler weer ook wel met een pad of dekje met fleece onderkant.

Pencill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:00

gewoon een normaal dekje. heb nu een behoorlijk dik dekje dat ook flink wat zweed opneemt. ik vind het gewoon makkelijker dan een pad.

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:01

een pad omad dat fijner zit en ligt vind ik

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:03

verschilt een beetje, al vind ik een pad fijner, die zijn gewoon wat dikker en zachter.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:05

Zo dun mogelijk dekje. Ik heb een passend zadel op mijn paard, wat inhoud als ik er een dik dekje onder prop zijn kamer te nauw word en het zadel minder goed gaat passen. "vroeger" reed ik altijd met een Anky pad + bontje onder het zadel. Daardoor heeft mijn paard atrofie aan zijn rug gekregen (= afname van spierweefsel die veroorzaakt word door een knellend zadel). Daarnaast vind ik de vorm van de dikke pads van tegenwoordig echt bagger slecht, mijn paard heeft een behoorlijke hoge schoft en die pads drukken gewoon op zijn schoft omdat de dekje gewoon vierkant zijn. Alsof een paardenrug recht is?

Er is niks vriendelijks of fijns aan dikke dekjes voor het paard, een passend zadel maak je er alleen maar minder goed passend mee. Voor zadels die niet passen kan het misschien een beetje helpen, maar dan ben je sowieso niet goed bezig imo. Want elk paard verdiend het om een goed correct passend zadel te hebben.

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:11

Ik rij met een dik dekje, het is dus een soort pad. dit is ook veel beter voor de paardenrug. zo krijgt hij minder snel last van druk plekken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:34

Ik rijd met gewone katoenen dekjes van normale dikte. Heb een op maat gemaakt zadel, daar hoort gewoon geen dik dek of pad onder.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:12

pad Haha!
veel fijner!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:14

Ik rij met allebei alleen niet tegelijkertijd Vork

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:40

Ik rijd met beiden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:39

Visconti schreef:
Zo dun mogelijk dekje. Ik heb een passend zadel op mijn paard, wat inhoud als ik er een dik dekje onder prop zijn kamer te nauw word en het zadel minder goed gaat passen. "vroeger" reed ik altijd met een Anky pad + bontje onder het zadel. Daardoor heeft mijn paard atrofie aan zijn rug gekregen (= afname van spierweefsel die veroorzaakt word door een knellend zadel). Daarnaast vind ik de vorm van de dikke pads van tegenwoordig echt bagger slecht, mijn paard heeft een behoorlijke hoge schoft en die pads drukken gewoon op zijn schoft omdat de dekje gewoon vierkant zijn. Alsof een paardenrug recht is?

Er is niks vriendelijks of fijns aan dikke dekjes voor het paard, een passend zadel maak je er alleen maar minder goed passend mee. Voor zadels die niet passen kan het misschien een beetje helpen, maar dan ben je sowieso niet goed bezig imo. Want elk paard verdiend het om een goed correct passend zadel te hebben.

Helemaal mee eens Ja
Een zadel wat goed past ligt het beste met een dun dekje.
Een zadel wat niet goed past (waar bv drukplekken van komen, zoals dat van Steef_Ivor) kan niet passend worden gemaakt met een dikke pad. Gewoon niet mee rijden dus.

Een zadel is zacht doordat de kussens zacht zijn, het dekje heeft daar niets mee te maken. Dat is alleen bedoeld voor zweetopname.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:41

Maar ik heb gehoord dat pads beter zweet opnemen, is dat wel waar? Dus de nadelen van pads zijn dus groter dan de voordelen.....

En waaronder valt de BR event dan? Goed of slecht?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:13

BR event zijn niet heel dik, wil opzich wel. Het niet om de opname van het dekje maar of het de warmte goed afvoert. Een pad dat heel veel zweet opneemt maar vervolgens het niet goed afvoert maakt het onder het zadel alleen maar broeriger wat dus weer niet goed is. Terwijl een dun dekje misschien minder goed het zweet opneemt maar wel beter de warmte afvoert.

Er heeft nog nooit een paard rugproblemen gekregen die met een passend zadel werd gereden waaronder een dun dekje werd gelegd. Terwijl ik in mijn omgeving sowieso al een paar paarden kan noemen die rugproblemen hebben gekregen door een te dik dekje. (mijn paard onderanderen)